Amikor először léped át új munkahelyed küszöbét Kis lépés az emberiségnek, de nagy lépés a munkavállalónak Végre felvettek álmaid munkahelyére, vagy végre találtál munkát sok hónapos keresgélés és sikertelen próbálkozás után. Mindegy! Van munkád! De ezt a munkahelyet meg kell tartani, tehát a java csak most kezdődik! Légy lelkes, még akkor is, ha az csak kényszervágány, ahova felvettek, mert ki tudja, hogy milyen lehetőségeket rejteget az adott munkakör magában! Lehet hogy kiváló ugródeszka a "Földi Paradicsomba", ugyanakkor a jól hangzó pozíciók, állások és szép szakvak mögött is rejtőzhet olyan munka, ami számodra unalmas és nem elégíti ki igényeidet. A beilleszkedés nehézségeivel általában az ott dolgozók is tisztában vannak, és a vállalati kultúra fejlettségi szintjétől függően segítenek majd téged az első hónapokban. Fejlett vállalati kultúrára utal, ha külön beilleszkedési program segít át téged a nehéz hónapokon, de ennek megjelenési formája erősen függ az adott vállalat nagyságától és tevékenységi körétől. (Értelemszerűen máshogy kell segíteni a takarítónőt, titkárnőt, ügyintézőt, vezetőt...)
Tényezők, amelyek a beilleszkedést befolyásolják:Kisebb-nagyobb konfliktusok mindenhol akadnak, és fel kell készülnöd, hogy könnyen belecsöppenhetsz a "kinek van igaza? Kivel vagy?" (kissé óvodás...) problémakörbe. A legjobb, amit tehetsz, hogy kezdetben kitérő válaszokat adsz és megpróbálsz semleges maradni. Sokáig ugyan nem húzhatod az állásfoglalást, de addig mindenesetre célszerű ezt a stratégiát választanod, amíg kicsit jobban megismered az embereket. Próbáld meg bevetni minden emberismerő képességedet, így gyorsan feltérképezheted az informális hierarchia-rendszert. Arra különösen vigyázz, hogy másról ne mondj kritikát a munkahely pletykafészkeinek! A jól tervezett munkaköröket, tisztázott hatalmi és felelősségi viszonyokat, munkafolyamatokat nem nagyon befolyásolhatod, de e dolgok feltérképezésére célszerű megjegyezned: "Merj kérdezni!" A dolgozók segítőkészségét személyes viselkedéseddel, teljesítményeddel jelentősen alakíthatod. Aki flegmán, érdektelen, nemtörődöm módon viselkedik, annak még a legjobb szándékú emberek se szívesen segítenek. Egy toleráns, nyitott, érett személyiségnek szívesebben segítenek, és könnyebben beilleszkedik az, aki könnyebben létesít kapcsolatokat. Ez nyilvánvalóan nem megy mindenkinek könnyedén, de egy kis bátorsággal leküzdhető a "Jaj! Én senkit se ismerek itt!" érzés.
A munkarend, munkakörnyezet, formális és informális teljesítmény- és viselkedés kritériumok szintén adott tényezők mire odakerülsz, de a későbbiek során javaslatot tehetsz a változtatásukra, vagy közvetlenül befolyásolhatod az informális munkahelyi szokásokat. Mindez csak a személyiségedtől függ. Vannak örökös lázadozók, de vannak olyanok is, akik mindent elfogadnak a munka megtartásáért. Talán a közös kompromisszumkereséssel lehet jobbá tenni a munkahellyel való elégedettséget. (Mert nem biztos, hogy elégedett a munkahelyével az, aki nem szól egy rossz szót sem!) A közvetlen felettes segítő magatartása is nagyon fontos tényező. Legjobb, ha már az első napon egy rövid beszélgetésben tájékoztatja az új munkatársat a teljesítménykövetelményekről, és a magatartási normákról és minden egyéb fontos tudnivalóról. Ha ez nem történik meg, próbáld megkérni, hogy szakítson rád a közeljövőben egy kis időt kérdéseid megvitatására. Gyűjthetsz konkrét kérdéseket is, de arra vigyázz, hogy ne legyél időrabló, és ne ilyenekkel zaklasd, hogy hol van a büfé a cég területén. Az ilyen alapvető, de fontos dolgokkal kapcsolatban inkább egy számodra szimpatikus személytől kérj felvilágosítást, esetleg, hogy ebédszünetben vezessen gyorsan végig a cég egész területén. Legjobb, ha a felettesed személyesen mutat be leendő kollégáidnak, de ha elfoglaltsága miatt mindezt nem tudja megtenni, akkor se ücsörögj csendben a munkád felett, mutatkozz be, az első pár napban úgysem konkrét, nagy munkateljesítményt várnak el tőled (általában!), hanem a munkatársak, munka megismerését. Ilyenkor nagy szerepe van a jó kommunikációs képességnek. Ha nem mersz beszélgetést kezdeményezni a munkahelyi szokásokról, akkor a saját dolgodat nehezíted meg. Aki félénk, próbálja meg legyőzni a félénkségét, mert ezzel a saját dolgát nehezíti meg! Akiknek könnyebben megy a beilleszkedés, azoknak pedig tanácsos a megszerzett tapasztalatokat egyeztetni a kollégákkal, vezetővel, hogy nem értett-e félre véletlenül valamit.
Légy pontos! Vannak ugyan örök késésben levő emberek, de hatalmas fekete pontot szerezhet az, aki már az első napokban elkésik, magyarázkodnia kell. Az ember életében az egyik legnehezebb időszak, mikor a már megszokottá vált dolgok többé nem jelentenek biztos támpontot. Ilyen stresszes környezetet teremt az első néhány nap is az új munkahelyen. A visszahúzódás és megnyílás, a megsokszorozódott figyelem, a néha már görcsösen megfelelni akarás időszaka ez. Ezt van, aki pánikban tölti, és van, aki élvezi a kihívásokkal teli napokat. Attól függetlenül, hogy melyik csoportba tartozol, szeretnénk néhány tanácsot adni arra vonatkozólag, hogy hogyan lehet ezt az időszakot valamivel könnyedebbé tenni.
Nincs egy rongyom sem...Talán az egyik legnehezebb kérdés a helyes öltözék megtalálása. Érdemes nagyon körültekintőnek lenni, mikor az utolsó (már a "boldogító igen" kimondására biztató) tárgyalásra megyünk. Figyeld meg az embereket a leendő munkahelyünkön! Valószínűleg jó néhány leendő munkatárssal találkozhatsz, míg a főnök ajtajáig eljutsz. Ha mindenki csinosan, kosztümben és öltönyben szaladgál, nem árt neked sem előkeríteni azt a darabot, melyet még a diplomaosztóra szereztél be. (Egyszer már nagyon boldognak érezted magunkat benne, és ez az Első Napon sem lehet rossz ómen!)
Ejtsünk néhány szót az ápoltságról is! A túlzott extravagancia nem feltétlenül kívánatos. Hölgyeknél az erős smink semmiképp nem javallott, ahogy a "ráborult az illatszerbolt" effektus sem. Legyünk visszafogottak! Urak esetén sminkről ugyan nem beszélhetünk, de a frissen borotvált arc akkor is sokkal jobb benyomást jelent, mint a borostás, még ha az utóbbit sok hölgy ismerőse dicsérte is előszeretettel. A borostás arc a "farmer-pólós" munkahelyen sem engedhető meg az első napokban.
Talán a legfontosabb tanács: járjunk mindig nyitott szemmel!Kik lesznek a közvetlen munkatársak? A legjobb, ha ezt a kérdést már akkor felteszed leendő főnöködnek, mikor az Igen-t már mindketten kimondtátok. Így elkerülhető sok kellemetlenség. Nem fogsz első nap az ajtóban szerencsétlenül állni, ha legalább egy munkatársaddal már korábban sikerült megismerkedni. Nagyon üdítő érzés, mikor "biztos pontként" feltűnik valaki az ismeretlen arcok között, akihez fordulhatsz. És a megítélésednek is használhat a többiek között, ha nem a főnök kísérget. Érdemes az első találkozás alkalmával is nyitott fülekkel, szemekkel járni a társak között. Nem kell hozzá nagy pszichológiai érzék, hogy többé - kevésbé lemérd az erőviszonyokat, a hierarchikus rendet és a munkahely légkörét.
Az a bizonyos Első NapAlapszabály, hogy ne késs el, mert nagyon rossz fényt vet rád, és esetleg megbízhatatlannak tűnsz. Ne vigyél túl sok dolgot magaddal, az asztalod "belakása" úgysem az első nap feladata. Lehet persze, hogy valami személyes tárggyal díszíted az új helyet, de ez semmiképpen ne legyen túlságosan feltűnő, hivalkodó. Megfigyelheted mi a trend az adott munkahelyen, mások mivel dobják fel a helyiséget. A családi fotók elhelyezése a munkahelyi asztalon ugyan sok filmben látható jelenség, mégsem feltétlenül ajánlott, hiszen a munkahely és a család két különböző szférája az ember életének.
Ebédszünet és társaiMinden munkahelynek megvan a maga rendje. Az első napon a munkatársaktól tudakold meg, melyek ezek. (Pl. ebédszünet, kijelölt dohányzóhely, munkaidő kezdete és vége stb.) Ha jó pontot - vagy legalábbis nem rosszat - akarsz szerezni, ajánlatos ezeket betartani. Az ebédszünet általában fél óra. Ezért az első héten még ne ücsörögjünk az ebéd utáni kávénkat szürcsölgetve a büfében több órán át, kivéve, ha kifejezetten a főnök hív minket kávézni. Megítélésedet erősen befolyásolhatja, ha késve érkezel, és minden nap korábban mész haza, mint kéne. Ezért érkezz inkább munkakezdés előtt min. tíz perccel. Ha ügyes vagy - esetleg nem kapsz teljesítőképességedhez mérten elég terjedelmes munkát - próbáld meg értelmesnek látszó dologgal kitölteni fennmaradó munkaidődet. (De azért ne passziánszozz a gépen, ha a monitor a főnök irodája felé néz!) legfontosabb kérdés: a szabadságolás. Ám ez is a tabu témák közé tartozik egy "újonc" számára legalább az első hónap során. Először célszerű puhatolózni a közvetlen munkatársaktól, s mikor már felkészültnek érezed magad, nagy levegővétel után állj a főnök elé. Jó, ha előre tájékozódsz róla, melyik időszakban tudnak nélkülözni, és akkorra tervezd a kirándulásokat.
Buli a munkatársakkalAz utóbbi években egyre nagyobb divat lett különböző események (karácsony, újév, névnap stb.) házon belüli ünneplése, de gyakorivá váltak a céges bulik is. Ezekből nem ildomos kimaradni még akkor sem, ha az asszisztens egy hárpia, és a szabadidőd nem szívesen töltöd vele. Két órát muszáj kibírni! Ne várd el, hogy díszes, névre szóló meghívót kapj, általában szájról-szájra terjed a hír. Azonban időben érdemes rákérdezni a szokásos részletekre (mit vigyél, miben menj, vihetsz-e magaddal valakit). Bármilyen finom is Pista bácsi bora, tarts a mértéket az ivással! Egy céges buli nem megfelelő hely és alkalom a lerészegedésre!
Leszólás - nem kellene!A félreértések elkerülése végett ne szóld le munkatársaidat, főnöködet mások előtt, sőt tartózkodj a pletykálástól! Soha nem tudhatod, ki kivel van, és ezzel nagyon megütheted a bokád! És minden egyéb jó tanács: köszönj, mutatkozz be érthetően, jegyezd meg (ha nem megy, akkor írd fel) a neveket, beceneveket, tegezed vagy magázod, legfontosabb adatokat (telefonszám, irodaszám) és ne izgulj! Minden kezdet nehéz, de a cég X fős alkalmazotti táborának már sikerült beilleszkednie, akkor neked miért ne sikerülne? Nyújtsd a maximumot és légy illedelmes. Ha mindezeket fontolóra veszed, ügyeskedsz és alkalmazkodsz, még mindig nem garantált a siker. Sok olyan dolog lehet, mely nem felel meg a kívánalmaidnak, de mint tudjuk, a hírhedt mondás szerint: "Vagy megszoksz, vagy megszöksz!"
Sok sikert és kitartást!
Budai József
Forrás:
-
Debreceni Egyetem - Pont Szolgáltató központ
-
Szegedi Tudományegyetem - Hallgatói Állásközvetítő és Karrier Iroda
-
Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem - Karrier Iroda
által kiadott KARRIER CD 2003
|
Hozzászólások Kedves Olvasó! Jelentkezzen be és akkor hozzászólhat a témához!