Minden munkakereső számára azonnal szembetűnik, hogy a
munkáltatók fiatal, ugyanakkor több éves szakmai gyakorlattal rendelkező munkavállalót szeretnének felvenni. Elsőre ezek
egymást kizáró feltételeknek tűnnek, de nyugalom! Megtalálható erre is az ellenszer. Fontos tudni, hogy a cégek alapvetően
képességeket-készségeket keresnek és nem feltétlen a diploma típusa/származási
helye dönt, hiszen a pályakezdő úgyis az első munkahelyen tanulja
meg a szükséges ismereteket. Ha egy ember személyes képességei jobban megfelelnek az adott munkára, mint egy másiké, akkor
szívesebben választják akkor is, ha a másiknak megfelelőbb a diplomája. E döntés kialakulásban további szerepet játszhat
az előbbi ember szakmai, vagy munkatapasztalata, így ezek ma már kulcsfontosságúak. Bármilyen munkavégzés a
kapcsolatrendszerek kialakulásának lehetőségét tartogatják, és arról
árulkodnak, hogy az adott pályakezdő alkalmas egy szervezetben munkát
végezni, és nem kell neki elmagyarázni az alapvető szabályokat. Az időben, tudatosan előkészülő hallgató maximálisan
kihasználja diákéveit, nem csak tanul, hanem munkát vállal akár a szakmájában, akár egyéb területen. A szakmától teljesen
független munkavállalások is fontos információt nyújthatnak a jelöltről, hiszen ezek a munka világában tett első lépések is
jelezhetik a munkavállaló alapvető hozzáállását. Így a pályakezdő, tulajdonképpen nem is minősül annak, hiszen az egyetemi évek
alatt kifejtett tevékenységek, közösségi megmozdulások mind munkatapasztalatnak minősülnek. A szakmai jellegű (akár
kötelező) gyakorlatok a munkavállalóról alapvető jellemzőket árulnak el.
A fogadó cég, intézmény neve, tevékenysége, presztízse, a
gyakorlaton elvégzett feladatok fontos kiindulási alapot jelenthetnek egy döntésnél. Az önéletrajzban kulcsfontosságú e tevékenységeknek az adott
álláshoz megfelelő módon történő hangsúlyozása, sőt ezek felhasználásával egy olyan önéletrajzot is jól meg lehet
írni, amely először nagyon kevésnek-rövidnek tűnik. Kötelező szakmai gyakorlatok és tudományos munka Az oktatási intézmények gyakran kötelezik hallgatóikat
néhány hetes nyári szakmai gyakorlat teljesítésére. Sokszor ezt nyűgnek fogják fel a diákok, sőt a gyakorlatvezetők is, ám más lenne
a helyzet, ha mindkét oldal komolyan venné a másik felet. Természetesen sokszor a diákok csak alibi helyet keresnek,
ahol leigazolják a kötelező időt, miközben egy percet sem töltenek el az adott munkakörben. Pedig az ott szerzett tapasztalatok, még
akkor is ha a gyakorlat helyénél nem egy multiról, vagy minisztériumról van szó, mind jól felhasználhatók lennének a későbbiekben.
Hogyan lehet jól kihasználni egy szakmai gyakorlatot? Néhány
jó tanács!
1.Jól válaszd meg a munkáltatót - előre informálódj!
2.Ne csak az időd eltöltése céljából menj oda!
3.Ne menj bele abba, hogy csak a "kávéfőzés"
legyen a munkád - határozzatok meg előre a feladatodat!
4.Kérj magad mellé egy mentort!
5.Használd ki az időt, ismerkedj minél többet!
6.Állandóan "zaklasd" szakmai kérdéseiddel a
kollegáidat!
7.Próbálj ki minden berendezést, eszközt és szerezz rutint
kezelésükben!
8.Az elkészülő beszámoló dolgozatot értékeltesd a
mentoroddal és közvetlen főnököddel!
A tanárok, orvosok és egészségügyiek esetében
kulcsfontosságú a kötelező szakmai gyakorlaton való helytállás, hiszen a jövőben jó álláslehetőséggel kecsegtet a gyakorlati helyen, vagy a
gyakorlatvezető ismeretségi körében, továbbá itt lehet első körben kipróbálni az iskolapadban szerzett ismereteket. A
pályamódosításra készülő tanárok esetében a tanítási gyakorlat kiemelt szerepet foglal el, hiszen kommunikációs tréningnek is felfogható és
a tréner, valamint az értékesítő pályáknál is előnyt jelent. A tudományos pályára készülő hallgatók egyetemi évei
tulajdonképpen megfelelnek a kutatói karrier építés első mérföldköveinek. Az első publikációk a TDK dolgozatok és az első témák,
amelyekbe beleássa magát, belépőt jelenthetnek a későbbi szakterületre. A konferencia látogatások a kapcsolatépítés és az új szakmai
tapasztalatok megszerzésének eszközei. A TDK versenyein való részvétel fontos tapasztalat megszerzését eredményezheti,
hiszen előadói és elemzői gyakorlatot szerezhetnek a versenyzők. Sok cégnél a jól megírt TDK dolgozat a Szakdolgozathoz hasonlóan
"belépőt" jelenthet.
Közösségi tevékenységek
Hallgatói Önkormányzatoknál végzett tevékenység a
szervezeten belüli magatartást mintázzák és a vezetői szerepre való felkészülésre is alkalmasak. A szervezetek ülései,
jegyzőkönyveinek elkészítése adminisztrációs és jogi tapasztalat kialakulásához vezetnek. A HÖK lehetővé teszi komoly kapcsolatrendszerek
kiépítését és a politikai tevékenység "kicsiben való gyakorlását". A választási kampány megszervezése, az önálló véleményalkotás
és ennek megvédése, kiváló képességek kialakulását eredményezheti.
A diákszervezeteknél (AIESEC, IAESTE, AEGEE, Fiatal
Történészhallgatók Egyesülete stb.) végzett munka a HÖK-höz hasonlóan közösségi munkának számít. Egy bál, előadássorozat,
rendezvény megszervezése, külföldi delegációk fogadásának koordinálása, vagy külföldi utak szervezése mind komoly kihívást
jelentenek és kapcsolatbővítést, szervezési, koordinációs gyakorlatszerzést jelenthet.
Munkatapasztalatok szerzése
A szakmai gyakorlatokon szerzett kapcsolatokat kihasználva
érdemes részmunkaidőben dolgozni egy adott munkáltatónál, hiszen ez megalapozhatja a későbbi elhelyezkedést. Tapasztalatként
lehet értékelni a nem szakmai területen végzett tevékenységet is, hiszen meg kell tanulni csapatban dolgozni, önállóan és
felelősségteljesen dönteni bizonyos kérdésekben. A munkáltatók kedvelik, ha a jelölt már sokszor "dolgoztatta meg az agyát"
egy szervezetben és képes a problémákat több szempontból körüljárni. Gyorsuló világunkban a tudás folyamatosan és egyre gyorsabban avul
el, ezért kulcsfontosságú a váltásokhoz való alkalmazkodás képessége is. Végezetül: nem gyakori, de előfordul, hogy a munkaerő
kölcsönzésben (ezzel foglalkozó cégek szervezésében) való részvétel is lehetőséget jelent, hiszen az adott céghez kikölcsönözve
bizonyítási lehetőséget kaphat az adott jelölt, és betekintést nyerhet egy cég működésébe, kultúrájába és ismeretségeket gyűjthet. Ez
természetesen csak ideiglenes megoldás, hiszen nem záloga az állandó munka lehetőségének. Azoknak javasoljuk, akik
egyetemi évek alatt szeretnének a hagyományos diákmunkánál kicsit "komolyabb" munkában részt venni, valamint azoknak
a pályakezdőknek, akik nem találtak rögtön állást, vagy több típusú munkát is szeretnének kipróbálni.
Forrás:
-
Debreceni Egyetem - Pont Szolgáltató központ
-
Szegedi Tudományegyetem - Hallgatói Állásközvetítő és Karrier Iroda
-
Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem - Karrier Iroda
által kiadott KARRIER CD 2003 |
Hozzászólások Kedves Olvasó! Jelentkezzen be és akkor hozzászólhat a témához!