Tudósok és tanítók
Hetényi Magdolna az Akadémia rendes tagja
Hetényi Magdolnát, a Szegedi Tudományegyetem ásványtani, Geokémiai és Kõzettani Tanszék tanszékvezetõ egyetemi tanárát a levelezõ után rendes tagjává választotta a Magyar Tudományos Akadémia.
Gyüdi Sándor, a karmester és matematikus
dr. Molnár Gyula ornitológus, zenész és fotómûvész
Beszélgetés Csörgõ Sándor akadémikussal
Ötvös Péter 60 éves
Berta Árpád, a Bölcsészettudományi Kar dékánja
Universitas
SZTE Hírlevél
Jól jár a diák, ha szemfüles
SzTE hírek
Negyvenedszer is olé - A jubileumi Medikus kupán jártunk
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Bõrgyógyászati távkonzultációs rendszert fejlesztettek Szegeden
Színházi világnapi programok Szegeden
Színházi világnapi programok Szegeden
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Elindult az utastájékoztató-rendszer tesztüzeme a szegedi megállókban
Universitas
SzTE hírek
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Megkezdik a szegedi egyetemmel kapcsolatos dokumentumok egybegyûjtését
Magazin
Uccai dumák
A diktatúráról
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Megálmodta, megtervezte saját szupersportautóját
Tudósok és tanítók Tudósok és tanítók
Fülöp Ferenc a GYTK elsõ akadémikusa
Munkatársunktól   2007 May 23, Wednesday  

Fülöp Ferenc dékán személyében elõször választott kutatót tagjai sorába a szegedi Gyógyszerésztudományi Karról a Magyar Tudományos Akadémia közgyûlése.
  Hozzszlsok 1 Nyomtat E-mail PDF

Egy kutató karrierje szempontjából kiemelkedõen fontos esemény, amikor a Magyar Tudományos Akadémia tagjainak sorába választják. Különösen, hogy az akadémikusok száma erõsen korlátozott, egyszerre 365-en lehetnek tagjai az MTA-nak, ezen belül legfeljebb kétszázan lehetnek 70 évnél fiatalabbak. 
Az akadémiai tagság éppen ezért nagyon nagy megtiszteltetés. Számomra azért is fontos elismerés, mert egy évvel ezelõtt még mintegy hatvan jelöltje volt az MTA kémiai osztályának, ez a szám a végsõ megmérettetés elõtt 15-re csökkent, és végül is csak hárman lettünk tagjai a testületnek. Büszke vagyok rá, hogy az osztály 33 tagja közül 30-an engem választottak a titkos szavazásnál. Mint ahogyan arra is, hogy Szegedi Tudományegyetemrõl én kerültem be az új levelezõ tagok közé. 

Mi alapján dõl el, hogy kik lehetnek tagjai e nagy tekintélyû testületnek?
A választást hosszas vizsgálódás elõzi meg. Miután az Akadémia sok tudományág képviselõit tömöríti, logikus, hogy az adott szakterület akadémikusai nézzék meg közelebbrõl egy jelölt teljesítményét. Nyilvánvalóan döntõen a tudományos mutatók, elsõsorban a közlemények száma és a minõsége - az impakt faktorok és a független idézések - esnek nagy súllyal latba, és ezek a számok nálam elég magasak. Ezen felül megvizsgálják az illetõ egyéb tevékenységeit, és nálam nyilván számított, hogy elnöke vagyok a Heterociklusos Kémiai Munkabizottságnak, a Szegedi Akadémiai Bizottság Kémiai Szakbizottságának, a Magyar Kémikusok Csongrád Megyei Egyesületének, emellett volt egy akadémiai gyógyszerészeti interdiszciplináris bizottság, amelyet szintén elnököltem három évig, s OTKA zsûrielnök is voltam. Hozzá kell tennem, nem nagyon kerestem ezeket a funkciókat, ám ebben a korban ezek már elérik az embert, ha akarja, ha nem. 

Oktatói tevékenysége, dékáni megbízatása ezek szerint nem is számított?
Lehet, hogy volt olyan szavazó, aki ezt is figyelembe vette. Tudja, ez egy nagyon speciális klub, ahol bár a legfontosabb mérõszám a tudományos teljesítmény, de azért sok mindent figyelembe vesznek.

Sok kritika is érte az elmúlt években ezt a klubot. Ön hogyan látja, a támadások miatt az MTA megítélése nem romlott a közvélemény szemében?
Számomra teljesen egyértelmû, hogy az Akadémia a legnagyobb rangú tudományos testület az országban. Az volt és az is marad, ez biztos, hiszen a legmagasabb minõsítést, a tudomány doktora címet az MTA adja ki, ez ad rangot és értéket a tudománynak. De - mint Vizi E. Szilveszter elnöki beszámolójában elmondta - a közvélemény-kutatások szerint Magyarországon még mindig az Akadémia a legjobban elismert intézmény. 

Az Akadémia reformja ettõl függetlenül továbbra is napirenden van.
Hogyne. A tudománynak folyamatosan változnia kell. A reform a tudomány lényege. Ha egy kutató - mert tudósnak nem merném magam nevezni - nem újul meg folyamatosan, nem reformálja magát és a környezetét, akkor már nem kutató.

Ehhez képest épp az akadémiát tartják sokan az egyik legkonzervatívabb testületnek.
Ez csak látszólagos ellentmondás. Az Akadémia saját struktúráját, önállóságát, pénzügyi függetlenségét szeretné megõrizni, és ebben valóban konzervatív. Nem akarjuk, hogy a tudományba a politika, különösen a napi politika beavatkozzon. Sajnálatos, hogy amikor a politika leginkább a források csökkentésével próbál nyomást gyakorolni. 

Visszatérve a megválasztására, bár a törvény szerint a levelezõ tagsághoz legalább három ajánlás szükséges, Önt kétszer ennyien, hatan szerették volna az MTA tagjai sorában üdvözölni. 
Büszke is vagyok erre, és arra is, hogy semmilyen lobbi-tevékenységet nem végeztem. Sõt, akadémikusok jöttek hozzám, hogy szeretnének támogatni, és ez nagyon jól esett. 

A kémiai osztály, amelynek tagja lett, mivel foglalkozik?
A kémiában minden terület ide tartozik, de én magam, mint gyógyszerésztudományi karon oktató kémikus, gyógyszerkutatással foglalkozom leginkább, amely természetesen egy sor alapkutatást is magában foglal. Például a heterociklusos kémiát és a béta aminosavak kémiáját, de minden mögött és elõtt a legfontosabb cél a gyógyszerkutatás. 

Véleményt is formálnak, tesznek ajánlásokat?
Természetesen. Az osztályok rendszeresen üléseznek, különbözõ szakmai témákat tárgyalnak meg. A kutatók önállóságába nem szólunk bele, de ha valaki személyesen fordul az osztályhoz egy kérdésben, akkor állásfoglalást hozunk. Ez leginkább a kémia oktatásával kapcsolatban fordult-fordul elõ, mert fokozatosan romlik - nemcsak a kémia, de általában a természettudomány - oktatásának színvonala. Ezt jól látjuk az egyetemen. Fõként az oktatási minisztérium irányába próbálunk meg hatni, de az akadémia tekintélye sajnálatosan nem tükrözõdik vissza az ilyen kérdésekben.

A szegedi Gyógyszerésztudományi Karon Ön az elsõ, aki akadémikusi címet kapott. 
Valóban. Az elismerés reményeim szerint így a karnak és ezen keresztül a Szegedi Tudományegyetemnek is emeli a presztízsét. Tapasztalataim szerint ha például egy pályázatot akadémikus, esetleg akadémikusok (is) jegyeznek, az mindenképpen hangsúlyosabb. Büszke vagyok arra, hogy a közgyûlés volt tanáraim közül többeket rendes taggá választott, például Hetényi Magdolna, Csörgõ Sándor, Dékány Imre, Penke Botond professzorokat. Örömmel tölt el, hogy a Szegedi Tudományegyetem korábbi rektorát, Mészáros Rezsõ professzor urat és Vécsei László professzor urat, akik ráadásul személyes jó barátaim, szintén most választották rendes taggá. 

Õk eddig levelezõ tagok voltak. Mi kell a rendes tagsághoz?
Aki levelezõ tag lesz, az általában két ciklus, vagyis hat év után rendes taggá válik. Természetesen ez idõ alatt magas szintû tudományos teljesítményt kell nyújtania, vagyis azzal, hogy akadémikus lettem, még nem dõlhetek hátra. De számomra ez nem probléma, én nagyon szeretem, amit csinálok.

Az oktatást vagy a kutatást? Oktatóként vagy kutatóként definiálná inkább magát?
Az oktatás kiemelt feladatunk, én mégis inkább kutatónak érzem magam. Ha bármit önként kellene csinálnom, legszívesebben a laborban dolgoznék, számomra az a legnagyobb élvezet.

Ha, akár egy Oscar-díj átadáson, köszönetet kellene mondania valakinek, ki lenne az? 
Leginkább a szüleimnek, hisz õk indítottak el az úton. Falun születtem, nem éppen gazdag családban, a szüleim mégis támogatták a tanulásban. 

Hol kezdõdött a kémia iránti vonzalma?
Még az általános iskolában. Volt egy nagyon jó tanárom, Csányi Jánosnak hívták, és szeretett kísérletezni. Engem ez ragadott meg elsõsorban. Sokszor ki is próbáltam otthon az iskolában tanultakat. 

Sosem gyújtotta fel a házat?
Azt nem, de robbanás volt, bár nem nagy. Volt édesapámnak egy motorja, az néha szenvedett emiatt sérüléseket. De a szüleimet ez sem tántorította el.

A gyógyszerészet mikor lett a kedvenc?
Kiskunfélegyházán jártam a Petõfi Gimnáziumba, kémia tagozatra. Utána vegyésznek jelentkeztem, fel is vettek Szegedre a TTK-ra, de meg kell mondanom, hogy az elsõ két évben nem éreztem jól magam. Harmadéves voltam, amikor változás történt az életemben, amikor Bernáth professzor úr hívott a laborjába, aki sokáig fõnököm volt a Gyógyszerkémiai Intézetben. Ezt nagy megtiszteltetésnek vettem. A döntõ pont, hogy a kutatás iránt elköteleztem magam, az volt, amikor még hallgatóként saját magam találtam ki olyan reakciót, amivel szintetizálni tudtam egy bizonyos molekulát, amit elõtte nem csinált még más. Erre hihetetlenül büszke voltam, diákkörös díjakat kaptam. A Szerveskémia tanszékrõl a Chinoinhoz kerültem, ott hat évig dolgoztam, ez vezetett a gyógyszerkutatás irányába. Nagyon sokat számított, hogy egyenes utam volt, nem kellett mindig a nulláról kezdenem. Talán nem véletlen, hogy - ha nem is a legöregebb, de - a legrégebben kinevezett professzor én vagyok a karon. 

Haiman Éva


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!

laptop jános 2009 March 31, Tuesday, 20:53:23

Gratulálok a Professzor úrnak! A szerénység és a tudás, valamint az alázat csak ritkán párosul.Benne ezek az erények megvannak! L.J.

Hozz�sz�l�sok sz�ma: 1 


Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Universitas



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player