Arcképcsarnok
Kovács Béla -generációk francia tanára
ImageKovács Béla a francia nyelv és kultúra terjesztésének szentelte életét, ezért is kaphatta meg a francia állam egyik legrangosabb kitüntetését, az Akadémiai Pálma Rendet és annak is a parancsnoki fokozatát.
A könyvtár közvetítsen kulturális értékeket
Nyugodt portré Vécsei professzorról
Varró Vince - Félszáz év a belgyógyászatban
Várkonyi Tamás: Egy orvos a cukorbetegekért
Etka anyó titkai
Könyv
Történelmi évfordulók
Párizs bukása 2.
Somogyi-könyvtár könyvajánlója
Stephen Clarke: Egy év a Francban
Szegedi írók
Üzenetek egy elsüllyedt vilából
Szabadegyetem - Szeged
Gallé László professzor előadása
Színielőadások
Mandragóra
Filmleírások
Ilyen az élet
Hírlevél
Hírlevél
Kipróbáltuk
Szegedi autósiskolák a neten
Programajánló
December 2018
H K S C P S V
26272829301 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Ebben a hónapban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Veresné Novák Katalin: Kellenek a nők a közéletbe
Relax
A férfi földrajza
Eltemette elefántja
Filmleírások
Feketék fehéren
Arcképcsarnok Arcképcsarnok
A szegedi színház Jolly Jokere
Hollósi Zsolt   2004 July 31, Saturday  
Image
Beszélgetés Vajda Júliával
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF

- Hogyan került kapcsolatba a zenével?

- Karon ülő koromban kaptam az első zenei "behatásokat", mert anyukám, nagynéném és nagymamám is gyakran énekeltek nekem. Szép hangjuk volt, engem is nagyon korán tanítgattak énekelni. Ma is őrzök óvodás koromból olyan fotókat, amelyek azt bizonyítják, hogy a zenés-táncos játékokban már akkor főszerepet játszottam. Édesanyám észrevette, hogy jó hallásom van, ezért zenei általános iskolába íratott. Első osztályos koromban költöztünk szülővárosomból, Makóról Szegedre, ahol a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola I-es számú Gyakorló Általános Iskolájában Sinkó Éva tanította az éneket, akinek a férjével, a neves szegedi basszistával, Sinkó Györggyel szerepeltem is együtt. Mi játszottuk A didergő király című darab két főszerepét, a királyt illetve a kislányt. Felső tagozatban a kiváló zenepedagógus, Erdős János lett a tanárom, közben zeneiskolásként hegedülni is tanultam. Akkoriban már több szegedi kórusban is énekeltem, és a mi iskolánk kórusa volt a színházi operaprodukciókban a gyermekkar. A Bajazzók, a Háry János, a Carmen csodálatos előadásai nagy élményt jelentettek. Nemcsak a színházban, hanem a Szegedi Szabadtéri Játékokon is kaptunk feladatokat, emlékszem a hatvanas évek végén Melis György utánozhatatlan Háry János volt a szabadtérin, abban a produkcióban játszott a felejthetetlen Dajka Margit és a fiatal Marton Éva is. A szegedi színház operatársulatának akkoriban Karikó Teréz, Szabó Miklós, Berdál Valéria, Gregor József és Gyimesi Kálmán voltak a sztárjai. Általános iskola után a Tömörkény István Gimnázium angol tagozatára jártam, mellette Gyimesi Kálmánnál tanultam énekelni, aki igyekezett mindig nagyon reálisan kezelni. Akkoriban Mihálka György kórusaiban együtt énekeltünk Tokody Ilonával és Temesi Máriával. Érettségi után a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola magyar-ének szakára kerültem, ahol Bárdi Sándor vezette az ének tanszéket, aki bevont a szegedi kisopera-előadásokba. Nagyobb szerepeket is kaptam, amelyek után nyilvánvaló lett, hogy szólista lehetnék. A kisoperai társulattal egy Cimarosa-operával a Ki mit tud?-on is sikerrel szerepeltünk, később pedig a televízió minden évben felvett velünk valamilyen rövidebb kisoperát. A főiskola zenekarában is játszottam, de a hegedűről "átnyergeltem" a brácsára, mert abból nagyobb hiány volt. Nagyon szerettem vezényelni is, a karvezetés órákat mindig rettentően élveztem.

 

N É V J E G Y
Vajda JúliaVajda Júlia, a Szegedi Nemzeti Színház sokoldalú szopránja épp húsz évvel ezelőtt kezdte a pályát. Karrierje nem szokványosan indult: a szegedi tanárképző főiskola magyar- ének szakának elvégzése után 1979-ben a színház énekkarába kapott szerződést, majd operett- és musicalfőszerepekben aratott sikerei után bízták rá az első nagyobb operaszerepeket. Sokáig a szegedi társulat Jolly Jokerének számított, aki a West Side Story Mariáját vagy a Koldusopera Peacocknéját éppúgy el tudja játszani, mint ahogyan elénekli Cso-cso-szán, Micaela, Gilda, Aida vagy Traviata szerepét is. Gregor József kedvenc partnere a Donizetti-vígoperákban, a jeles basszus nyilatkozta róla: Kalmár Magda óta nem volt Magyarországon hozzá hasonló Adina és Norina. Vajda Júlia szeptemberben mutatkozott be az Operaházban, ahol Pál Tamás dirigálásával és Gregor József partnereként nagy sikerrel énekelte a Don Pasquale Norináját.

 

- Mire volt jó a tanárképző főiskola?

- Diplomát adott arra az esetre, ha mégsem sikerülne a szólista karrier. Mindig aggódtam amiatt, hogy az énekeseké nem egy hosszú pálya. Általános iskolában sportolónak indultam, atlétikából egészen jónak számítottam. A testnevelő tanárnőm egyszer választás elé állított: "Vagy énekelsz, vagy sportolsz. A kettőt együtt nem lehet csinálni." Pontosan emlékszem, azért választottam a zenét, mert a sportolók pályafutása nem tart sokáig.

- Hogyan került diploma után a szegedi színházhoz?

- Előbb felvételiztem a Zeneakadémiára, de Szilágyi Bélával ellentétben engem nem vettek fel. Az akkori rendelkezések szerint diploma után kötelező volt legalább három éven át tanítani. Szerencsére a megyében épp nem volt magyar-ének szakos tanári állás, ezért felmentést kaptam, és így szeptembertől a Szegedi Nemzeti Színház énekkarában kezdhettem az évadot, ahol épp üresedés volt, ezért fel tudtak venni. Ez 1979-ben történt, azaz épp húsz éve. Az alt szólamba kerültem, mert a szopránban nem volt hely. Ez nem okozott meglepetést, a főiskolai kórusban is altot énekeltem, mert Mihálka György szerint "kilógott" a hangom a szopránból. 1979 őszén - Magyarországon először - a szegedi operatársulat mutatta be Donizetti Anna Bolena című operáját. Kolléganőm váratlan betegsége miatt már októberben be kellett ugranom Smeton, az apród szerepébe. Délután kettőkor szóltak, hogy este el kellene énekelnem olaszul. Sikerült megtanulnom, és baj nélkül lement az előadás. Az Anna Bolena azóta is az egyik kedvenc operám, nagyon szeretném egyszer a címszerepet is elénekelni. A beugrás "következményeként" egyre több feladatot kaptam, már nemcsak váratlan helyettesítéseket. A szegedi színház akkoriban minden évadban legalább három operettet játszott, sorra bízták rám a szubrett szerepeket. Az operett nagyon jó iskolának bizonyult, mert megtanultam táncolni, beszélni, természetesen játszani. Angyal Mária és Horváth Zoltán lelkiismeretes rendezők voltak, akik komolyan törődtek a színészeik, énekeseik egyéniségével, útmutatást adtak a belső építkezéshez is.



Hozzászólások Kedves Olvasó! Jelentkezzen be és akkor hozzászólhat a témához!



Webradio.hu - Szegedi, országos és sport hírek a nap 24 órájában!:Hírek arrow Gyűjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player