4. lap. �sszesen 5.
Az S-13 tĂĽzet nyit
A szovjet Vörös Balti Flotta „Sztálinyec" osztályĂş,
S-13-as lajstromjelû - egyébként háború elõtti német tervek alapján épült - tengeralattjárója éppen ebben a térségben portyázott. Parancsnokának, a flottánál gátlástalan törtetõként és fegyelmezetlen alkoholistaként egyaránt ismert
Alexander Ivanovics Marinyeszko harmadosztályĂş kapitánynak jelentettĂ©k, hogy egy hajĂłt Ă©szleltek nem messze tõlĂĽk. Az S-13-as 700 mĂ©terre közelĂtette meg a „Wilhelm Gustloff"-ot, Ă©s egymás után kilõtt nĂ©gy torpedĂłt az Ă©jszaka sötĂ©tjĂ©ben haladĂł kivilágĂtott hajĂłra. A parancsnoknak kedvezett, hogy a nagy hideg miatt a kĂsĂ©rõ rombolĂł, a „Löwe" radarja elromlott, Ăgy az nem Ă©rzĂ©kelte a közelben megbĂşvĂł támadĂłt.
Este 21 Ăłra volt, amikor a vĂzvonal alatt a hajĂł orrába becsapĂłdott az elsõ torpedĂł. Ekkor mĂ©g Ăşgy látszott, hogy a hajĂł folytatni tudja Ăştját, egy biztonságos kikötõ felĂ©. A kapitány Ă©s a legĂ©nysĂ©g igyekezett megnyugtatni az utasokat. Ekkor csapĂłdott be a második torpedĂł. Ez a hajĂł „E" fedĂ©lzetĂ©n robbant Ă©ppen az uszodánál. Hamarosan Ăşjabb detonáciĂł hallatszott, a harmadik torpedóé, amely a gĂ©pházat találta el. Ez megpecsĂ©telte a hajĂł sorsát. A negyedik torpedĂł meghibásodott, cĂ©lt tĂ©vesztett Ă©s nem robbant fel. A hajĂł a találatok után a bal oldalára dõlt, fedĂ©lzetĂ©n kitört a pánik.
Ekkor Petersen kapitány kiadta a parancsot a hajĂł elhagyására. A sebesĂĽlt katonáknak esĂ©lyĂĽk sem volt a megmenekĂĽlĂ©sre. A jegesedĂ©s miatt a hajĂł mentõcsĂłnakjainak csörlõje befagyott, mĂnusz 15-20 fok Celsius körĂĽl járt a hõmĂ©rõ mutatĂłja. A jĂ©g fogságábĂłl kiszabadĂtott nĂ©hány mentõcsĂłnakokat sorjában eresztettĂ©k vĂzre. Több annyira zsĂşfolt volt, hogy az emberek kiestek belõle, mire azok vizet Ă©rtek. A hajĂł egyre jobban megdõlt. Olyannyira, hogy nagyon sokan egyszerĂ»en lecsĂşsztak a jeges fedĂ©lzetrõl a 2 fokos tengerbe. A vĂzben a tĂşlĂ©lĂ©sre szinte alig volt esĂ©ly. Akinek nem jutott hely a csĂłnakokban, azok megprĂłbáltak a vĂz felszĂnĂ©n maradni. A „Wilhelm Gustloff" az elsõ becsapĂłdástĂłl számĂtva kevesebb, mint 45 perc alatt sĂĽllyedt el a 44 mĂ©ter mĂ©ly vĂzbe 22 Ăłra 15 perc körĂĽl egy nagy robbanás kĂsĂ©retĂ©ben elmerĂĽlt. A tenger itt viszonylag sekĂ©ly volt, nem támadt nagy örvĂ©ny utána.
20 perccel azt követõen, hogy a hajĂł elmerĂĽlt, elsõkĂ©nt az „Admiral Hipper" nehĂ©zcirkálĂł Ă©rkezett meg a katasztrĂłfa szĂnhelyĂ©re. Amikor azonban Heningst kapitány, az 1500 menekĂĽltet szállĂtĂł nehĂ©zcirkálĂł parancsnoka jelentĂ©st kapott a torpedĂłtámadásrĂłl, a saját hajĂłja Ă©s utasai vĂ©delmĂ©ben nem állt meg tĂşlĂ©lõket felvenni.
Közben azonban megĂ©rkezett menteni a többi, közelben haladĂł hajĂł. A nagy hideg miatt a vĂzben mentõmellĂ©nyben lebegõ utasok nagy rĂ©sze ekkorra már halott volt. A nĂ©met mentõegysĂ©geknek arányaiban kevĂ©s tĂşlĂ©lõt sikerĂĽlt kimenteniĂĽk, A T-36-os torpedĂłnaszád megmentett 564 embert, a „Löwe" rombolĂłnak 472 embert sikerĂĽlt kimenteni, az M387 aknaszedõnek 98-at, az M375 aknaszedõnek 43-at, az M341 aknaszedõnek 37-et, a „Gottingen" gõzhajĂłnak 28-at, a TF19 torpedĂłnaszádnak hetet, a „Gotland" teherhajĂłnak kettõt Ă©s a V1703-as jelzĂ©sĂ» õrnaszád is megmentett egy kisgyermeket.
Összesen 1239 túlélõje volt a katasztrófának. Hatszor annyian haltak meg, mint a
„Titanic" balesetĂ©ben.
Az S-13-as Marinyeszko parancsnoksága alatt február 9.-Ă©n Ă©jszaka elsĂĽllyesztette a „General von Steuben" kĂłrházhajĂłt is. Itt az 5 000 menekĂĽltbõl kevesebb, mint 600 Ă©lte tĂşl a katasztrĂłfát.
A Vörös Balti Flotta „Lenyinyec"-osztályĂş
L-3 lajstromjelĂ», „Frunzenyec" nevĂ» tengeralattjárĂłja
Vlagyimir Konsztantyinovics Konovalov másodosztályú kapitány parancsnoksága alatt 1945. április 17.-én a Danzig-i öböl kijáratánál két torpedóval elsüllyesztette a
„Goya" utasszállĂtĂłt, fedĂ©lzetĂ©n 6 220 utassal, itt csak 165 fõ Ă©lte tĂşl a támadást.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
major 2010 January 30, Saturday, 14:03:08
JĂłl összeállĂtott cikk, Ă©s kapcsolĂłdik is a korábbiakhoz. Gratulálok. RemĂ©lem jön a következõ cikk hamarosan.