Történelmi évfordulók
Párizs bukása 3.
70 esztendõvel ezelõtt, Franciaország kapitulációjával véget ért a náci Wehrmacht nyugati hadjárata. Hitler alig több, mint hat hét alatt legnagyobb világháborús gyõzelmét aratta. Legyõzte és porig alázta Franciaországot.
Párizs bukása 2.
Trianon
Párizs bukása 1.
A végsõcél: Berlin II.
A végsõ cél: Berlin I
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Hetesi Erzsébet: Nem könnyû ma dékánnak lenni
Égetõ Mária: örülök, hogy tehetem, ami a dolgom és amit szeretek
Relax
Futballmeccsen
A bor elemzése
Történelmi évfordulók Történelmi évfordulók
Pusztulás és újjászületés
Básthy Gábor   2009 March 12, Thursday  
avbot youtube lwgxUjD6gD8
130 évvel ezelõtt az áradó Tisza hullámai a mai Rókusi pályaudvar északi végénél átszakították Szeged utolsó védelmi vonalát is. A katasztrófát követõen új, modern, európai város született.
  Hozzászólások 3 Nyomtat E-mail PDF
Mindez mutatta, hogy az árvizek szintjének rohamos emelkedése a szegedi vízmérce szelvényében is megindult, és a 800 cm-t ostromló folyamat 1879-re sem érhetett véget. A Szegedet 1879-ben romba döntõ 806 cm realitását már rátekintéssel sem lehetett volna kétségbe vonni. (Az újjáépítés során azután minden hasonló számítás hiányában is a város 1000 cm-es, vagyis a kerek 10 m-es szintjének védelmét tûzte ki céljául.) A sorozatos árvizek rámutattak a várost védõ akkori töltések gyengeségére, emiatt Szeged a kormányhoz fordult segítségért.

Az építéseket 1850. után a Bach-korszak viszonyai közt folytatták. A vízi utak fejlesztéséhez szükségesnek ítélt átvágási munkákra központi, állami költségvetési fedezet volt - bár azt már 1855-ben fel kellett emelni. A mezõgazdasági termõ-területek árvízmentesítéséhez szükséges töltésrendszer az érdekeltségek, a kis. és nagybirtokosság erejébõl épült meg. Az érdekeltségeknek korlátozott volt az anyagi ereje, annál is inkább, mert éppen az árvíz-mentesítéstõl várták annak gyarapodását.
Kedvezõ feltételû hitelhez viszont ritkán voltak képesek jutni. Az 1867-i kiegyezést követõ alkotmányos kormányzat alatt sem javult a helyzet, mert azt is csak a szegedi árvízkatasztrófa ébresztette rá, hogy a Tisza-völgy nagyságú területre kiterjedõ munkálatok meghaladják az ott élõ lakosság teljesítõ képességét, és nem csupán helyi, hanem országos érdek azoknak sikeres befejezése.


Köszönet a képért a Somogyi-könyvtárnak

1879-ig nem akadt elegendõ központi anyagi erõ, hogy az árvízvédelmi töltések magasításával és szélesítésével megelõzzék a Tisza újabb és újabb vízállási csúcs-értékeit. Nem tudták a földmunkákat még /a szabályos töltést megközelítõ /méretekkel sem elvégezni. A katasztrófának valahol szükségszerûen be kellett következnie.

A Bach-korszakban Szegedet olyan elõnytelen árvízvédelmi társulásba kényszeríttették, amely a tõle északra lévõ Pallavicini-uradalom biztonságát Szeged város költségvetési hozzájárulásával kívánta megteremteni. Az uradalom területe árvízzel veszélyeztetett terület volt Tiszástól, gátastól. Ha a védelem jó volt, a gróf birtoka is megmenekült, ha rossz volt a védekezés, akkor az a város hibája volt. Szeged a maga erejébõl javította az uradalom töltéseit. Ez az ügy régi vita volt a Pallavicini család és Szeged város vezetõi között.


Köszönet a képért a Somogyi-könyvtárnak

Igazat adhatunk az egykori szakértõknek, akik az 1879. évi katasztrófákat a töltések elégtelen méreteinek és gyenge anyagának tulajdonították. A gátak koronája helyenként csak 2-2,5 m széles volt, a gát magassága és szélessége a legszükségesebbnél is kisebb. Nagy baj forrásává lett, hogy az átszakadt fõ-védelmi vonal után második védvonal már nem volt Szeged elõtt. A kellõen ki nem épített kereszttöltések, az árvízvédelmi célokra elõnyösen át nem alakítható Szeged-Hódmezõvásárhely vasúti töltés a kiáradt víz visszatartására alkalmatlannak bizonyult. Az újjáépítés utóbb 12 km hosszú körtöltéssel zárta ki a mentett oldal felõl fenyegetõ árvizeket. A fõ védelmi vonal megerõsítése viszont úgy sikerült, hogy a körtöltés, megépítése óta nem kapott árvízi terhelést.



Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!

Dokk 2009 March 12, Thursday, 16:49:18

Hajnalban nem tudtam elaludni az eszeveszett harangozástól. Nagyon boldog Hirtelen nem is tudtam, hogy mi történik.

TĂĽrelmes 2009 March 12, Thursday, 08:25:33

Csak a videót akartam nagyobban megnézni, de magával ragadott ez az írás és a képek. Gratula! Nagyon boldog

mama 2009 March 12, Thursday, 08:12:51

Gratulálok az értékes íráshoz. Kacsint

Hozzďż˝szďż˝lďż˝sok szďż˝ma: 3 


Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player