1. lap. �sszesen 2.
A Wright fivĂ©rek 1899-tõl 1903-ig kĂsĂ©rleteztek, amĂg megalkották az elsõ levegõnĂ©l nehezebb, motoros repĂĽlõszerkezetet. A kĂsĂ©rletek Ă©s az aerodinamikai elvek igazolásának szĂnterĂ©ĂĽl az Észak-Karolinában lĂ©võ Kitty Hawk telepĂĽlĂ©s közelĂ©ben elterĂĽlõ Kill Devil - dombokat választották. Itt tökĂ©letesĂtettĂ©k a kormányfelĂĽleteket is. Mindez sikeres repĂĽlĂ©shez vezetett, amely vĂ©gĂ©rvĂ©nyesen megváltoztatta a világot.
A Wright fivĂ©rek szorgalmas, kitartĂł munkája annak az Ă©vnek a tavaszán kezdõdött, amikor elhatározták, hogy folytatják rĂ©gi Ă©rdeklõdĂ©sĂĽket az emberi repĂĽlĂ©s megvalĂłsĂtása felĂ©. A madarak repĂĽlĂ©sĂ©nek rövid tanulmányozása után arra az eredmĂ©nyre jutottak: "Nincs semmi olyan a madarakban, ami kĂ©pessĂ© teszi õket a repĂĽlĂ©sre, amit ne lehetne megĂ©pĂteni egy nagyobb lĂ©ptĂ©kben, Ă©s használni az ember általi repĂĽlĂ©sre. A mi gondolatunk legfõkĂ©ppen a siklĂłrepĂĽlĂ©sre Ă©s a vitorlázásra vonatkozik. Ha egy madarat a szárnya fenntart a levegõben mindennemĂ» izomerõ-kifejtĂ©s nĂ©lkĂĽl, miĂ©rt ne tudná fenntartani magát az ember a levegõben valamilyen eszköz segĂtsĂ©gĂ©vel?" Sok kutatásra volt azonban mĂ©g szĂĽksĂ©g ahhoz, hogy feltevĂ©sĂĽket valĂłra váltsák.
1899. jĂşlius Ă©s augusztus folyamán Wilbur megszerkesztett egy mintegy másfĂ©l mĂ©teres biplánt, amelyen kiprĂłbálta elkĂ©pzelĂ©seit a szárnyfelĂĽletek mozgatásárĂłl. A sikeresen vĂ©grehajtott cĂ©lirányos modellkĂsĂ©rletek olyan embert hordozĂł szerkezetek kĂsĂ©rleti prĂłbáira ösztönöztĂ©k a testvĂ©reket, amelyek alkalmasak voltak a szárnyfelĂĽletek mozgatására. Száz Ă©vvel kĂ©sõbb, napjainkban is pĂ©ldamutatĂł számunkra elõrelátásuk, kitartásuk Ă©s cĂ©ltudatosságuk.
1900-ban a testvĂ©rek egy 5,168 m fesztávolságĂş siklĂłrepĂĽlõgĂ©pet Ă©pĂtettek egy szokatlan elĂĽlsõ magassági kormánnyal. Ezzel a szerkezettel mentek el Kitty Hawkba további repĂĽlĂ©si kĂsĂ©rleteik folytatására. A szárnyakon kevesebb felhajtĂłerõ Ă©bredt, mint remĂ©ltĂ©k, Ă©s Ăgy a vitorlázĂłgĂ©pet inkább csak sárkánykĂ©nt tudták kiprĂłbálni, a földrõl mĂ»ködtetve a kormányfelĂĽleteket. Wilbur mindössze 10 másodpercet töltött a levegõben. Elkedvetlenedve fejeztĂ©k be kĂsĂ©rleteiket, de lelkesĂtette õket, hogy sikeresen megoldották a hossz- Ă©s keresztirányĂş kormányzás problĂ©máját.
Az 1901-es Ă©v kemĂ©ny munkával telt el. A testvĂ©rek megprĂłbáltak tĂşljutni a felhajtĂłerõ problĂ©máján, Ă©s megnöveltĂ©k gĂ©pĂĽk szárnyszelvĂ©nyĂ©nek ĂveltsĂ©gĂ©t, valamint fesztávolságát, megalkotva az addigi legnagyobb vitorlázĂł repĂĽlõgĂ©pet. A kĂsĂ©rletek folytán ugyanakkor a felhajtĂłerõ a harmada volt annak, mint amit a Liliental-fĂ©le szárnytervezĂ©si számĂtásokra alapozva remĂ©ltek. A gĂ©p vadul ugrált Ă©s sebessĂ©get vesztett. Amikor visszatĂ©rtek a korábbi ĂveltsĂ©ghez, a gĂ©pet sikerĂĽlt hosszirányban stabilizálni, Ă©s 102,1 m hosszan siklott, azonban ez mĂ©g kiszámĂthatatlan volt. Amikor a pilĂłta megemelte a bal fĂ©lszárnyat, hogy a várt jobb fordulĂłt vĂ©grehajtsa, a gĂ©p balra csĂşszott. Ez a hiba Ă©s annak felismerĂ©se, hogy munkájuk esetleg hamis adatokon alapul, arra az elhatározásra kĂ©sztette õket, hogy szĂ©lcsatornát Ă©pĂtsenek, hogy saját adatokkal tudjanak dolgozni.
|< Kezdďż˝
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utolsďż˝ >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
Ă©n 2009 January 17, Saturday, 11:44:03
jĂł kis segĂtsĂ©g
beobakter 2008 December 17, Wednesday, 15:53:34
Mennyivel érdekesebb, mint a politika... Várom a többit.