Történelmi évfordulók
Párizs bukása 3.
70 esztendõvel ezelõtt, Franciaország kapitulációjával véget ért a náci Wehrmacht nyugati hadjárata. Hitler alig több, mint hat hét alatt legnagyobb világháborús gyõzelmét aratta. Legyõzte és porig alázta Franciaországot.
Párizs bukása 2.
Trianon
Párizs bukása 1.
A végsõcél: Berlin II.
A végsõ cél: Berlin I
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Piczil Márta: Nem véletlen az õsi szereposztás
Égetõ Mária: örülök, hogy tehetem, ami a dolgom és amit szeretek
Relax
A bor elemzése
Filmleírások
Szex, csajok, Ibiza
Történelmi évfordulók Történelmi évfordulók
A levegõ meghódítása
Básthy Gábor   2008 December 16, Tuesday  
avbot youtube SBJ4iIPpO1c
Az ember meghódítja a harmadik dimenziót: 105 esztendõvel ezelõtt a Wright fivérek az észak-karolinai Kitty Hawkban Flyer 1 nevû kétfedelû gépükkel végrehajtják az elsõ kormányozott motoros repülést.
  Hozzászólások 2 Nyomtat E-mail PDF

A Wright fivérek 1899-tõl 1903-ig kísérleteztek, amíg megalkották az elsõ levegõnél nehezebb, motoros repülõszerkezetet. A kísérletek és az aerodinamikai elvek igazolásának színteréül az Észak-Karolinában lévõ Kitty Hawk település közelében elterülõ Kill Devil - dombokat választották. Itt tökéletesítették a kormányfelületeket is. Mindez sikeres repüléshez vezetett, amely végérvényesen megváltoztatta a világot.

Wright fivérekA Wright fivérek szorgalmas, kitartó munkája annak az évnek a tavaszán kezdõdött, amikor elhatározták, hogy folytatják régi érdeklõdésüket az emberi repülés megvalósítása felé. A madarak repülésének rövid tanulmányozása után arra az eredményre jutottak: "Nincs semmi olyan a madarakban, ami képessé teszi õket a repülésre, amit ne lehetne megépíteni egy nagyobb léptékben, és használni az ember általi repülésre. A mi gondolatunk legfõképpen a siklórepülésre és a vitorlázásra vonatkozik. Ha egy madarat a szárnya fenntart a levegõben mindennemû izomerõ-kifejtés nélkül, miért ne tudná fenntartani magát az ember a levegõben valamilyen eszköz segítségével?" Sok kutatásra volt azonban még szükség ahhoz, hogy feltevésüket valóra váltsák.

1899. július és augusztus folyamán Wilbur megszerkesztett egy mintegy másfél méteres biplánt, amelyen kipróbálta elképzeléseit a szárnyfelületek mozgatásáról. A sikeresen végrehajtott célirányos modellkísérletek olyan embert hordozó szerkezetek kísérleti próbáira ösztönözték a testvéreket, amelyek alkalmasak voltak a szárnyfelületek mozgatására. Száz évvel késõbb, napjainkban is példamutató számunkra elõrelátásuk, kitartásuk és céltudatosságuk.

A Wright fivérek repülõje

1900-ban a testvérek egy 5,168 m fesztávolságú siklórepülõgépet építettek egy szokatlan elülsõ magassági kormánnyal. Ezzel a szerkezettel mentek el Kitty Hawkba további repülési kísérleteik folytatására. A szárnyakon kevesebb felhajtóerõ ébredt, mint remélték, és így a vitorlázógépet inkább csak sárkányként tudták kipróbálni, a földrõl mûködtetve a kormányfelületeket. Wilbur mindössze 10 másodpercet töltött a levegõben. Elkedvetlenedve fejezték be kísérleteiket, de lelkesítette õket, hogy sikeresen megoldották a hossz- és keresztirányú kormányzás problémáját.

Az 1901-es év kemény munkával telt el. A testvérek megpróbáltak túljutni a felhajtóerõ problémáján, és megnövelték gépük szárnyszelvényének íveltségét, valamint fesztávolságát, megalkotva az addigi legnagyobb vitorlázó repülõgépet. A kísérletek folytán ugyanakkor a felhajtóerõ a harmada volt annak, mint amit a Liliental-féle szárnytervezési számításokra alapozva reméltek. A gép vadul ugrált és sebességet vesztett. Amikor visszatértek a korábbi íveltséghez, a gépet sikerült hosszirányban stabilizálni, és 102,1 m hosszan siklott, azonban ez még kiszámíthatatlan volt. Amikor a pilóta megemelte a bal félszárnyat, hogy a várt jobb fordulót végrehajtsa, a gép balra csúszott. Ez a hiba és annak felismerése, hogy munkájuk esetleg hamis adatokon alapul, arra az elhatározásra késztette õket, hogy szélcsatornát építsenek, hogy saját adatokkal tudjanak dolgozni.



Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!

Ă©n 2009 January 17, Saturday, 11:44:03

jĂł kis segĂ­tsĂ©g Hűvös vagy dögös Nagyon boldog Mosoly Kacsint

beobakter 2008 December 17, Wednesday, 15:53:34

Mennyivel Ă©rdekesebb, mint a politika... Hűvös vagy dögös Várom a többit. Kacsint

Hozzďż˝szďż˝lďż˝sok szďż˝ma: 2 


Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player