Arcképcsarnok
Kovács Béla -generációk francia tanára
ImageKovács Béla a francia nyelv és kultúra terjesztésének szentelte életét, ezért is kaphatta meg a francia állam egyik legrangosabb kitüntetését, az Akadémiai Pálma Rendet és annak is a parancsnoki fokozatát.
A könyvtár közvetítsen kulturális értékeket
Nyugodt portré Vécsei professzorról
Varró Vince - Félszáz év a belgyógyászatban
Várkonyi Tamás: Egy orvos a cukorbetegekért
Etka anyĂł titkai
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Hetesi Erzsébet: Nem könnyû ma dékánnak lenni
Relax
Vidám képek
A hõskor hõsei 2
Filmleírások
A tûzben edzett férfi
Arcképcsarnok Arcképcsarnok
BeszĂ©lgetĂ©s Sándor Jánossal, a szakĂ­rĂłvá lett rendezővel
MunkatársunktĂłl   2004 September 29, Wednesday  

Érdemes művĂ©sz rendezőnk, Sándor János az utĂłbbi Ă©vekben szĂ­nháztörtĂ©neti munkáival is felhĂ­vta magára a figyelmet. HiánypĂłtlĂł kutatásait azt kĂ©pes csak igazán Ă©rtĂ©kelni, aki tudja, mennyire kevĂ©s alaposan megĂ­rt, pontosan rendszerezett Ă©s olvasmányos Ă­rás áll rendelkezĂ©sĂ©re annak, aki a szegedi teátrum törtĂ©netĂ©t szeretnĂ© áttekinteni. Sándor Jánossal kĂ©szĂĽlő kötetĂ©ről Ă©s szĂ­nházi feladatairĂłl is beszĂ©lgettĂĽnk.
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
 

- Miről szĂłl a következő könyve?

- Most kĂ©szül a Szegedi kőszĂ­nház törtĂ©nete cĂ­mű kötet, amely valĂłszĂ­nűleg hiánypĂłtlĂł munka lesz, hiszen 1883-tĂłl 2000-ig öleli fel a szĂ­nház törtĂ©netĂ©t. Az első kötetĂ©t, amely 1944 oktĂłberĂ©ig dolgozza fel a magánkĂ©zben lĂ©vő teátrum histĂłriáját, Ă©n Ă­rom, a napjainkig eljutĂł második kötetre dr. GyĂ©mánt Csillát kĂ©rtem fel, mert nem lett volna szerencsĂ©s, ha azt a korszakot is Ă©n láttatom, Ă©rtĂ©kelem, amelynek magam is tevĂ©keny rĂ©sztvevője voltam. Nagyon szerettük volna, ha május 6-ra, a szegedi szĂ­njátszás 200. Ă©vfordulĂłjára megjelenhetett volna, de nem sikerült, mert ahogy belekotortam a levĂ©ltári anyagokba, váratlanul Ăşj Ă©s jelentős tĂ©nyekre, dokumentumokra bukkantam. Csak egyetlen Ă©rdekes pĂ©lda: 1917-ben a szĂ­nház akkori igazgatĂłja, Almássy Endre - akinek direktori működĂ©sĂ©t Ă©s szĂ­nházát rettenetesen támadta a helyi sajtĂł - levelet Ă­rt a Szegedi NaplĂł főszerkesztőjĂ©nek, amelyben Ăşgy fogalmazott: egyik szabadkőműves nem vájhatja ki a másik szemĂ©t. KĂ©rte a főszerkesztőt, ne tegye tönkre a lap a szĂ­nházat. Csodák csodája, a következő naptĂłl megfordult a kritika. Azt gondolom, ezeknek az aprĂłságoknak az ismerete nĂ©lkül sok minden megmagyarázhatatlan, Ă©rthetetlen. Az is Ă©rdekes, hogy került Palágyi Lajos a szĂ­nház Ă©lĂ©re tĂ­z Ă©vvel azután, hogy botrányos körülmĂ©nyek között elhagyta azt. Egyszerűen azĂ©rt, mert Emőd Tamás Ă­rt egy magánlevelet MĂłrának, aki közbenjárt az Ă©rdekĂ©ben. Ăšgy gondoltam, ezeknek az Ă©rdekessĂ©geknek Ă©rdemes utánajárnunk, mĂ©g akkor is, ha Ă­gy csĂşszunk egy kicsit a kötet megjelentetĂ©sĂ©vel, amit Ă­gy idĂ©n karácsonyra tervezünk.

N É V J E G Y
   

Sándor János

Rendező, szĂ­nházi szakĂ­rĂł Budapesten született 1937. március 21-Ă©n. Nős, felesĂ©ge Baráth Ibolya balettművĂ©sz. A SzĂ­nház- Ă©s FilmművĂ©szeti Főiskolán 1963-ban szerzett rendezői diplomát. 1963-64-ig Kaposvárott, 1964-66-ig Szegeden rendező, 1966-69-ben a kaposvári, 1969-72-ben a bĂ©kĂ©scsabai, 1972-75-ben a szegedi, 1975-79-ben a debreceni szĂ­nház főrendezője, 1979-82-ben a kecskemĂ©ti szĂ­nház rendezője, 1982-88-ben a Szegedi Nemzeti SzĂ­nház tagozatvezető főrendezője, 1988-tĂłl rendezője. Litvániában, GrĂşziában, Jugoszláviában, Romániában Ă©s Franciaországban is sikerrel rendezett. KitüntetĂ©sei: Jászai Mari-dĂ­j (1972, 1980), Ă©rdemes művĂ©sz (1987).

Főbb rendezĂ©sei:

Görgey: RokokĂł háborĂş,
Száraz: Élet vize,
Shakespeare királydrámái,
Vámos: Világszezon,
Dürrenmatt: Angyal szállt le Babilonba,
A nagy Romulus,
Bock: Hegedűs a háztetőn,
Godspell, Hair,
Simon: Furcsa pár,
Witkiewicz: Hőbörgő Mátyás János Károly,
Kander-Ebb: Chicago,
de Falla: La vita breve,
Rossini: Egy olasz nő AlgĂ­rban,
Mozart: CosĂ­ fan tutte,
IllyĂ©s: TűvĂ©tevők.

Főbb művei:

Egy elfeledett szĂ­nigazgatĂł.
Igaz törtĂ©netek a szegedi szĂ­nházrĂłl

 

- Milyen tanulságai lehetnek a szegedi szĂ­nház törtĂ©netĂ©nek?

- Miután soha, semmilyen összefoglalĂł anyag nem jelent meg erről, nekünk elsősorban a dokumentáciĂłs hűsĂ©gre kellett törekednünk. Könnyű azzal elintĂ©zni egy szĂ­nházi fĂ©lĂ©vet, hogy az emberek nem jártak szĂ­nházba. Az 1880-as Ă©vek vĂ©gĂ©n pĂ©ldául előfordult, hogy hetekig mĂ­nusz 30 fokos hideg volt, azután pedig járhatatlanok voltak az utcák. Az is előfordult, hogy a főispánválasztás közben rendszeres tüntetĂ©sek, verekedĂ©sek voltak, Ă©s a rossz közbiztonság miatt a polgárság inkább otthon maradt. Azaz nem a szĂ­nház produkciĂłiban volt a hiba, egĂ©szen más okok miatt nem mentek el az előadásokra az emberek. A legnagyobb tanulság: a törtĂ©nelmi, társadalmi környezet mindig alapvetően befolyásolja a teátrum működĂ©sĂ©t. Azt hiszem, az aprĂł Ă©rdekessĂ©gek, sztorik azĂ©rt fontosak, mert szemĂ©lyes közelsĂ©gbe hozzák a szĂ­nház törtĂ©netĂ©t.

- Hogyan fordult Ă©rdeklődĂ©se a szĂ­nháztörtĂ©net felĂ©?

- Amikor kĂ©nyszerűsĂ©gből leszorultam a szĂ­npadrĂłl, nem azt választottam, hogy fröcsögök, átkozĂłdom vagy magamba roskadok, hanem azt gondoltam, meg kell találnom, hogyan tudom a számomra mindent jelentő szĂ­nházi szakmát máskĂ©nt segĂ­teni, szolgálni. Ăšgy láttam, roppant keveset tudunk elődeinkről, pedig nem lenne szabad megfeledkeznünk arrĂłl a mĂşltrĂłl, amelyből a szĂ­nházkultĂşránk táplálkozik. Minden szĂ­nházi szakember számára tanulsággal szolgálhat, ha megismeri annak a teátrumnak a mĂşltját, ahol alkotĂłmunkát vĂ©gez. 

- RendezőkĂ©nt milyen feladatai vannak mostanában?

- Az elmĂşlt Ă©vadban GalkĂł BencĂ©vel csináltuk meg Karinthy Frigyes monodrámává alakĂ­tott regĂ©nyĂ©t, az Utazás a koponyám körült. MĂ©rhetetlen fájdalmam, hogy miközben páratlan szĂ­nĂ©szi bravĂşr született, egy sornyi kontrollt jelentő kritika sem jelent meg rĂłla. JĂşnius 2-án házi bemutatĂłm volt a kecskemĂ©ti kamaraszĂ­nházban: Gyurkovics Tibor nĂ©hány Ă©ve Ă­rt háromszereplős darabját, a HáborĂş hármasbant állĂ­tottam szĂ­npadra. A mostani Ă©letünk rákfenĂ©jĂ©ről szĂłl ez a darab: az ember szeretne kiszakadni a világbĂłl, megteremteni a maga bárkáját, amellyel bármilyen viharos tengeren el tud menni, de mire elkĂ©szül, tönkremennek az emberi kapcsolatai. A világ a rádiĂłn, a televĂ­ziĂłn, a mobiltelefonon keresztül beleszĂłl az Ă©letünkbe, Ă©s a felĂ©pĂ­tett hajĂłnkat, várunkat Ăşgy szĂ©tbombázza, mintha el sem kĂ©szült volna. Az igazi bemutatĂłt majd szeptember 30-án tartjuk, utána pedig műsoron lesz a kecskemĂ©ti stĂşdiĂłszĂ­nházban. KecskemĂ©tre Bodolay GĂ©za hĂ­vott meg, először kitĂ©rtem, mert azt gondoltam, nem akarok már rendezni. De nagyon is szerettem volna, mert valĂłjában szĂ­nházfüggősĂ©gem van, azaz, mint egy drogosnak a napi adagra, Ăşgy van nekem is szüksĂ©gem a szĂ­nházra.

- Mit gondol a Szegedi Nemzeti SzĂ­nház jelenlegi helyzetĂ©ről?

- Több okbĂłl is kritikus időszakot Ă©l meg a szegedi teátrum. JĂłzsef Attila azt Ă­rta az egyik legszebb kĂ©tsorosában: “Kásásodik a vĂ­z, kialakul a jĂ©g / Ă©s bűneim halállá állnak össze.” Ez törtĂ©nik a szegedi szĂ­nház esetĂ©ben is. Egy Ă©vtizedes göngyölődő bajtömeg nem fĂ©r bele a zsákba, amibe rĂ©gĂłta igyekeznek belegyömöszölni. Szinte függetlenül attĂłl, hogy most Ă©pp ki a direktor, ki kellett borulnia ennek a zsáknak. JĂł szándĂ©kĂş, de tĂ©ves törekvĂ©sek törtĂ©ntek az elmĂşlt Ă©vekben, pĂ©ldául nem lett volna szabad összevonni a szĂ­nházat a szabadtĂ©rivel, mert ennek - lassan kezd kiderülni - beláthatatlanok a konzekvenciái. A folytonos, szünet nĂ©lküli taposĂłmalom lestrapálta műszakot, az egy kĂ©zben lĂ©vő mamutintĂ©zmĂ©ny elveszĂ­tette mozgĂ©konyságát. Márpedig a mai világ gyorsaságot, mozgĂ©konyságot kĂ­ván, s egy mamutot nehezebb megugrasztani, mint egy szöcskĂ©t. Ăšgy veszem Ă©szre, a mostani rendteremtĂ©si törekvĂ©sek a gazdálkodás Ă©sszerűsĂ­tĂ©sĂ©t is szolgálják. Azt hiszem, a legjobb megoldás az lenne, ha hĂşzni lehetne egy vonalat, s azt lehetne mondani, hogy átszervezĂ©s miatt mindenkinek megszűnik a szerződĂ©se, Ă©s a következő pillanatban Ăşjra lehetne kezdeni a társulat felĂ©pĂ­tĂ©sĂ©t Ăşj feltĂ©telekkel, azokkal az emberekkel, akikre valĂłban szüksĂ©g van.

HollĂłsi Zolt



Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player