2. lap. �sszesen 2.
- Hogyan kerĂĽlt a diploma után Szegedre?Â
A zeneakadĂ©mia után nem akartam az Operaházhoz kerĂĽlni, mert az államvizsgámat meghallgatta egy nĂ©met impresszáriĂł, aki szerződtetni akart NĂ©metországba. Kezdetben csak kisebb szerepekre. Nagyon szerettem volna kimenni, de a diplomaosztás után meg kellett jelennem AczĂ©l GyörgynĂ©l ? a KB-tagság mellett ő volt a kulturális ĂĽgyekkel foglalkozĂł művelődĂ©si miniszterhelyettes is ?, akinek jeleztem, hogy szeretnĂ©k NĂ©metországban dolgozni. DĂĽhösen azt mondta: ?Magát nem azĂ©rt tanĂttatta ki a magyar nĂ©p, hogy elmenjen a sváboknak Ă©nekelni! Holnap keresse meg Vaszy Viktort, beszĂ©lje meg vele, hogy lemegy kĂ©t Ă©vre Szegedre! Majd utána visszahozzuk magát Pestre." Vaszy azzal fogadott, nagyon tetszett neki az államvizsgám. Amikor megmondtam neki, ki kĂĽldött hozzá, Vaszy csak bĂłlogatott, Ă©s mosolyogva mondta, ő kĂ©rte, hogy ne engedjenek sehová, mert nagy szĂĽksĂ©ge van rám Szegeden. 1962 augusztus 1-jĂ©n havi 1600 forint keresettel Ărtam alá a szerződĂ©semet, attĂłl kezdve vagyok a Szegedi Nemzeti SzĂnház magánĂ©nekese. SvĂ©d Sándor is azt tanácsolta, menjek le bátran Szegedre, sok szerepet elĂ©nekelhetek ott, Ă©s Ăşgyis hamar visszahoznak Budapestre. Ezzel a tudattal jöttem le, Ă©s ezzel a tudattal vagyok itt Ă©pp 35 Ă©ve.
- Melyik szerep volt az első nagy kiugrása?
- 1963-ban A szicĂliai vecsernyĂ©ben Monforte szerepe. A következő Ă©vadban pedig elnyertem a szegedi művĂ©szeti kitĂĽntetĂ©st, a Juhász Gyula-dĂjat Gottfried von Einem Danton halála cĂmű operájának főszerepĂ©Ă©rt. Hamar beindult a pályám, egymás után kaptam a szebbnĂ©l szebb szerepeket. Megismert Ă©s megszeretett a szegedi közönsĂ©g. Vaszy Viktor pedig bĂzott bennem, rengeteg feladatot adott, ezĂ©rt Ăşgy Ă©reztem, nem szabad elmennem. Mintegy 15 nagy bariton szerepet Ă©nekeltem modern operákban, olyanokban, amelyeknek magyarországi bemutatĂłját mi tartottuk Szegeden. EmlĂ©kezetes volt pĂ©ldául Hindemith Mathis, a festő cĂmű operája, amelynek cĂmszerepĂ©t játszottam, vagy Einem-DĂĽrrenmatt Az öreg hölgy látogatása, amelyben Ill voltam. Nagyon szerettem NĂ©meth AmadĂ© Villonját, abban is a fő szerepet játszottam.
- Sok Ă©nekes hálásabb feladatnak tartja a nĂ©pszerű Mozart-, Donizetti-, Rossini-, Verdi- Ă©s Puccini-operák főszerepeit, ezĂ©rt nem szĂvesen vállalkozik Ăşj, ismeretlen modern darabokra...Â
Én kifejezetten szerettem a modern darabokat. Nagyon praktikusan gondolkodtam rĂłluk, felismertem bennĂĽk a lehetősĂ©get. A bemutatĂłinkra kivonult a sajtĂł. A legtöbb produkciĂłnkrĂłl Ă©lő, egyenes közvetĂtĂ©st adott a rádiĂł Ă©s a televĂziĂł. Buta ember, aki egy ilyen lehetősĂ©get nem használ ki. Rengeteget olvastam mindegyik szerepemhez, hiszen sok olyan akadt, amelyikhez nem volt összehasonlĂtási alapom, mert előttem idehaza senki sem játszotta. Vaszy sokat segĂtett, hatalmas műveltsĂ©ge, nagy zenei kultĂşrája kisugárzott az egĂ©sz társulatra. Sajnos, hamar elfelejtettĂ©k azokat a szĂ©p operákat, amelyeket Vaszyval csináltunk. Ăšgy Ă©rzem, anyagilag nem ismertek el. Nagyon kevĂ©s a nyugdĂjam, de talán fájĂłbb, hogy erkölcsileg sem kaptam meg azt az elismerĂ©st, amit ha budapesti operista lettem volna, a 15 Verdi-szerep Ă©s a számtalan modern opera elĂ©neklĂ©se után biztosan megkaptam volna. ĂŤgy utĂłlag kicsit sajnálom, hogy nem disszidáltam, mert akkor legalább egzisztenciálisan meg tudtam volna magam alapozni. De ezeket a gondolataimat azzal szoktam elűzni: akkor talán nem lennĂ©k ilyen boldog, lehet, hogy nem Ă©nekelhettem volna el ennyi csodálatos főszerepet. Az pedig megfizethetetlen, hogy bárhová megyek Szegeden, az orvostĂłl a rendőrön át a bolti eladĂłig, mindenki ismer, Ă©s kedvesen megkĂ©rdi, miben segĂthet. A közönsĂ©g szeretete a legnagyobb elismerĂ©s, amit egy művĂ©sz az Ă©letĂ©ben kaphat.
- Mi a vĂ©lemĂ©nye a mostani szegedi operajátszásrĂłl?Â
Egy ekkora szĂnház nem hiszem, hogy kĂ©pes lenne blokk- szerű operájátszást finanszĂrozni, ahol nagy sztárok jelentős gázsiĂ©rt csak egy-egy produkciĂłra szerződnek le. EzĂ©rt Ă©n inkább az ensemble- szĂnház hĂve vagyok, ahol talán kisebb kvalitásĂş művĂ©szekből tevődik össze a társulat, de megfelelő műhelymunkával, jĂł rendezĂ©ssel, ĂĽgyes dĂszlettekkel, alapos zenei felkĂ©szĂtĂ©ssel Ăgy is kitűnő produkciĂłk hozhatĂłk lĂ©tre. A mostani körĂĽlmĂ©nyek között Ăgy nagyobb esĂ©llyel lehetne biztosĂtani a kontinuitást. A szegedi egyĂĽttes most erősen foghĂjas Ă©s nagyon ki van szolgáltatva a vendĂ©gművĂ©szeknek, akik csak egy-egy produkciĂłra jönnek. IgazábĂłl nem Ă©rdekli őket, hogy milyen a város kulturális Ă©lete. A szegedi kőszĂnházban sohasem Luciano Pavarottik Ă©s Renato Brusonok Ă©nekeltek, hanem szerĂ©nyebb adottságĂş művĂ©szek, akik sok szĂvvel Ă©s sok szĂnnel nagyon hangulatos előadásokat hoztak lĂ©tre.
- Mit Ă©nekelne legközelebb Szegeden?Â
TermĂ©szetesen Falstaffot! Több mint hĂşsz Ă©ve nem játszottuk, ideje lenne Ăşjra elővenni.
HollĂłsi Zsolt
2003.02.02.
|< Kezdďż˝
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utolsďż˝ >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!