Bevallom õszintĂ©n eddig nem sokat tudtam a TMCars jármĂ»tervezõ stĂşdiĂłrĂłl, azonban E30 koncepciĂłjukat megismerve ez vĂ©glegesen megváltozott. A magyar csapat egyedĂĽlállĂł, rendkĂvĂĽl mutatĂłs szettet álmodott meg a korosodĂł BMW E30-as kupĂ©hoz.
A TM concept30 nĂ©vre hallgatĂł tanulmány azĂ©rt is kĂĽlönösen izgalmas, mert ez a hazai stĂşdiĂł elsõ gyártásra Ă©rett koncepciĂłja, amelybõl a kisszĂ©riás kivitelezĂ©s is megvalĂłsĂthatĂł.
Jogosan adódik a kérdés, miért is pont az E30 formatervéhez nyúltak? A TMCars megfogalmazása szerint erre két indok is akadt, az egyik kézenfekvõ, hiszen a klasszikus BMW idén ünnepli a 30. születésnapját. A másik ok a kupé máig töretlen népszerûsége, hiszen a mai napig használják ezeket az autókat a hétköznapokban, illetve a legkülönbözõbb versenysorozatokban egyaránt.
A TMCars a tervezĂ©s során elsõdlegesen arra törekedett, hogy az eredeti e30-as karakterĂ©t megõrizve kĂ©szĂĽljön egy modern sportos kupĂ©. A formatervek a klasszikus nĂ©met irányelveket követik, ahol minden vonalnak precĂz helye van, Ăgy az összkĂ©p letisztult Ă©s logikus - állĂtja a magyar csapat.
A koncepció ugyanakkor arra is jó példát mutat, hogy mi történhetett volna akkor, ha BMW-nél nem történik meg a szemléletváltás a konvex-konkáv felületek irányában.
A koncepciĂł tervezĂ©se során,a fõbb vonalak mellett olyan elemeket is megõriztek, mint pĂ©ldául a '80-as Ă©vekben igen elterjedt gumicsĂk, amely az autĂł oldalán futott vĂ©gig. Ez a klasszikus elem mára már teljesen eltĂ»nt az autĂłkrĂłl, pedig rĂ©gen rendkĂvĂĽl hasznosnak bizonyult, hiszen - amellett, hogy jĂłl mutatott - vĂ©delmet is nyĂşjtott a sĂ©rĂĽlĂ©sek ellen.
Szintén a régi idõket idézi a sárhányó, amely a koncepción természetesen modern formában születhetett újjá. A legszembetûnõbb változás azonban mégis az autó elejét, valamint a fényszórókat érintette. Utóbbiakat teljesen áttervezték, a klasszikus, kör alakú helyzetjelzõket egymásba metszõ trapéz LED-sorok váltották fel. A magyar tervezõstúdió természetesen a BMW klasszikus "veséit" is megõrizte, csak a króm keret alkalmazásával még hangsúlyosabbak lettek az ismertetõ jegyek.
Az autĂł tervezĂ©sekor szintĂ©n fontos tĂ©nyezõ volt a gyártás Ă©s az egyszerĂ» összeszerelhetõsĂ©g kivitelezĂ©se. A 12 darabos bodykit minden egyes eleme vagy a gyári karosszĂ©riaelem helyĂ©re, vagy magára a panelra csatlakozik, Ăgy bármely e30 kupĂ© kasztni felhasználhatĂł donornak.
A TMCars kĂ©t verziĂłt is kĂ©szĂtett az általuk csak "modern klasszikusnak" nevezett koncepciĂłbĂłl. A street verziĂł esetĂ©ben minden ĂĽveg Ă©s tetõelem megmarad az eredeti kupĂ©rĂłl, a kerĂ©kjáratok pedig az eredeti felfĂĽggesztĂ©shez lettek kialakĂtva, szĂ©lesebb kerekekkel vagy szĂ©lesĂtett nyomtávval.
A race verziĂł esetĂ©ben is megtartották az ĂĽvegeket, de a C oszlopot egy plusz toldattal vastagĂtották meg - csakĂşgy, mint az eredeti M3-as esetĂ©ben. A kerĂ©kjáratok pedig az egyedi igĂ©nyek szerint szemĂ©lyre szabva kĂ©szĂthetõek el, hogy az autĂł egyedi felfĂĽggesztĂ©se gond nĂ©lkĂĽl elfĂ©rjen.
Az autĂł mindkĂ©t verziĂłjának elkĂ©szĂtĂ©sekor szintĂ©n fontos tĂ©nyezõ volt, hogy megfeleljen az IVA M1 kategĂłria elõĂrásainak, Ăgy kĂĽlön vizsgával közĂşti forgalomban is használhatĂł.
Aki kedvet kapott kedvenc E30-as kupĂ©jának ilyen radikális mĂłdon törtĂ©nõ átalakĂtásához, bizalommal fordulhat Tárnok Zsolt tervezõhöz, a [email protected] e-mail cĂmen, további infĂłk pedig a TMCars weboldalán találhatĂłk.
Mi, a magunk rĂ©szĂ©rõl pedig további sok, hasonlĂłan impozáns alkotást kĂvánunk a magyar tervezõstĂşdiĂłnak!
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!