EurĂłpában a multinacionális cĂ©gek egyre inkább felismerik, hogy a legcĂ©lszerĂ»bb fõ tevĂ©kenysĂ©gĂĽkre összpontosĂtaniuk. ĂŤgy Ă©rtelemszerĂ»en minden olyan tevĂ©kenysĂ©get, amely nem tartozik ide - elsõsorban az informatikát -, ajánlatos kiszervezni. Nem feltĂ©tlenĂĽl azĂ©rt kell ezt megtenni, mert esetleg olcsĂłbb ez a megoldás - bár hosszabb távon a költsĂ©gek csökkenĂ©sĂ©vel jár az outsourcing -, hanem azĂ©rt, mert ezek a szolgáltatások más minõsĂ©gi kategĂłriát kĂ©pviselnek.
Amikor a kĂ©sõbbi gyõztes stratĂ©giai partnert keresett a tenderhez Magyarországon, hiszen bár a rĂ©giĂłban szinte minden országban jelen van, kivĂ©ve hazánkban, nem volt nehĂ©z a döntĂ©s, mivel a Montana a nĂ©met piacon immáron 17 Ă©ve, a magyar piacon 15 Ă©ve jelen van Ă©s kiemelt minõsĂ©gi szolgáltatásaival az elsõ három rendszerintegrátor cĂ©gek egyike. Montana Rt. a rendszerintegráciĂł, illetve a szerviz Ă©s a támogatás terĂĽletĂ©n másokĂ©val össze nem hasonlĂthatĂł referenciákkal rendelkezik, hiszen Magyarországon a legnagyobb hálĂłzatokat a Montana tervezte, Ă©pĂtette, Ă©s rĂ©szben ĂĽzemelteti is, bĂĽszkĂ©lkedik Kun Éva, a Montana Rt. kereskedelmi vezĂ©rigazgatĂł-helyettese.
A Montana ebben a programban elsõsorban Magyarországra összpontosĂt, de besegĂt Szlovákiában Ă©s várhatĂłan majd Romániában is.
EgysĂ©gesĂteni az IT-szervezetetAz OMV azĂ©rt döntött a kiszervezĂ©s mellett, mert fõ ĂĽzleti problĂ©mát jelentett, hogy informatikai szervezete regionális szinten nem volt egysĂ©ges. Ebbe a szervezetbe beletartoznak a kommunikáciĂłs eszközök, hálĂłzati elemek, kĂĽlönfĂ©le PC-k, szerverek Ă©ppen Ăşgy, mint az ezeken az eszközökön futĂł alkalmazások. Ez utĂłbbiakkal kapcsolatban cĂ©lszerĂ» olyan igĂ©nyt is megfogalmazni, hogy azonosak legyenek - persze, a helyi sajátosságok figyelembe vĂ©telĂ©vel. Mivel az egysĂ©ges rendszer kĂ©zenfekvõ elõnye a könnyebb ĂĽzemeltetĂ©s, Ă©rthetõ, hogy a vállalatok - kĂĽlönösen a nemzetközi cĂ©gek -ennek kialakĂtására törekszenek, illetve az átláthatĂłság kedvĂ©Ă©rt csupán egy ĂĽzemeltetõvel igyekeznek szerzõdĂ©st kötni.
Az OMV rendszerének egyetlen üzemeltetõje tehát az AI Informatics AG mint fõvállalkozó és a Montana Rt mint regionális partnere lett, amely komoly projektszerkezetben szavatolja, a legmagasabb szintû támogatást regionálisan Lengyelországtól, Szlovákián, Románián át, Németországig.
Kiemelt országokAz OMV-projektben két kiemelt ország szerepelt: Magyarország és Németország. Magyarország kiemelését az indokolta, hogy 2004 júliusában innét indult el a folyamat, és a szeptemberben sikeresen zárult hazai pilotprogram alapján dolgozták ki a teljes munkafolyamat - az októberi éles indulás - összes lépését. Ezért nagyon fontos volt, hogy a magyar partner - a Montana - a legmagasabb, európai szintû szolgáltatást nyújtsa két nyelven: magyarul, valamint angolul, amely az OMV-nél is hivatalos nyelv. Németország viszont amiatt volt fontos, mert az OMV-nek ebben az országban van a legtöbb kútja - a teljes állomány 47 százaléka.
„Az, hogy az OMV magyar cĂ©get Ă©s Magyarországot választotta eurĂłpai programja kiindulási pontjakĂ©nt, egyrĂ©szt rávilágĂt arra az elismerĂ©sre, amelyet a hazai infrastruktĂşra magas szintje vĂvott ki nemzetközi porondon. Ezt az infrastruktĂşrát szinte a semmibõl kellett lĂ©trehozni, azonnal a legmodernebb technolĂłgiákat alkalmazva. MásrĂ©szt kiemelendõ a szolgáltatások minõsĂ©ge. A Montanában dolgozĂł rendszermĂ©rnökök többsĂ©ge ugyanis „Montana Quality" minõsĂtĂ©ssel rendelkezik, s ez plusz minõsĂtĂ©st jelent a piacon: ezek a munkatársak nemcsak több diplomás mĂ©rnökök, hanem számos gyártĂłtĂłl megkapták a legmagasabb minõsĂtĂ©seket is" - magyarázza Kun Éva.
RendszermĂ©rnökeink tehát minden további nĂ©lkĂĽl megállják helyĂĽket a nemzetközi porondon is, amikor egy rendkĂvĂĽl komplex szervezet informatikai ĂĽzemeltetĂ©si igĂ©nyeit kell kiszolgálni, hiszen több nyelven, de angolul mindenkĂ©pp beszĂ©lnek, Ă©s szakmai tudásuk sem marad el semmiben eurĂłpai társaikĂ©hoz kĂ©pest.
A projekt
A projekt kiindulĂł - s korábbi támogatási projektek jĂłvoltábĂłl már kĂ©sz - szervezetĂ©t az AII adta. A cĂ©g kinevezett egy Ăşgynevezett transzfermenedzsert, aki azĂ©rt felelõs, hogy az Ausztriában már kialakult szolgáltatást átĂĽltessĂ©k a magyar gyakorlatba. Ennek megfelelõen át is dolgozták a támogatási folyamatot a magyar viszonyokra. A Montana magyar csapatát - az OMV-nĂ©l dolgozĂł munkatársakat is - Tibenszki György projektvezetõ irányĂtja szerviz -projektmenedzserkĂ©nt.
„A Montana által ĂĽzemeltetett eszközök skálája igen szĂ©leskörĂ», beletartozik szinte minden informatikai berendezĂ©s, ami villannyal mĂ»ködik, sõt mĂ©g a fax- Ă©s a telefonkĂ©szĂĽlĂ©kek is" - sorolja a projektmenedzser. Van ugyanakkor nĂ©hány gyártĂłspecifikus terĂĽlet (pĂ©ldául a videokonferencia), ahol a gyártĂłval kell kapcsolatot tartani a felĂĽgyelet gördĂĽlĂ©kenysĂ©ge Ă©rdekĂ©ben.
A szervezet felĂ©pĂtĂ©se egyĂ©bkĂ©nt nem volt nehĂ©z, hiszen a Montana Rt számos hasonlĂł nagy szervezet IT ĂĽzemeltetĂ©sĂ©t vĂ©gzi hosszĂş Ă©vek Ăłta 7x24 Ăłrás támogatásban. NĂ©mi nehĂ©zsĂ©get csupán az jelentett, hogy az AII, illetve az OMV már alkalmaztak help desk-rendszert, s ezt a Montanának át kellett vennie - igaz, az ehhez a rendszerhez - az OMV hálĂłzatához - valĂł kapcsolĂłdás csak minimális infrastrukturális beruházással járt. Mivel a Montana szakĂ©rtõi több, párhuzamos támogatĂłi tevĂ©kenysĂ©gben vesznek rĂ©szt, nem jelentett kĂĽlönösebb nehĂ©zsĂ©get számukra, hogy a minden egyes terĂĽlethez kijelölt csapat rövid idõn belĂĽl belezökkenjen a munkába.
Az OMV IT-támogatási projektje miatt a Montanának nem kellett alkalmazottakat át, illetve felvennie az Ăşj feladat elvĂ©gzĂ©sĂ©hez; elegendõ volt átcsoportosĂtani a meglĂ©võ munkatársakat. A helpdeskes kollĂ©gák 7x24 Ăłrában állnak kĂ©szenlĂ©tben a telefonok mellett, illetve további kĂ©t munkatárs áll rendelkezĂ©sre váltásban a helyszĂnen, az ad hoc problĂ©mamegoldásra, az ottani help desk-rendszer segĂtsĂ©gĂ©vel. Mindezek hátterĂ©ben pedig egy 20 fõs - rendszer-, hálĂłzati Ă©s szoftvermĂ©rnökökbõl állĂł - rendszerintegráciĂłs csapat áll kĂ©szenlĂ©tben a komoly problĂ©mák helyszĂni elhárĂtására. TermĂ©szetesen minden terĂĽletre meghatározták a megfelelõ szolgáltatási szintet (SLA), s ennek megfelelõen kell az adott hiba elhárĂtását megkezdeni Ă©s befejezni.
A távfelügyeletet is magas szinten oldota meg a Montana Rt.
TĂşl az 1 milliĂłn
2004-ben sikerĂĽlt a Montanának az informatikai rendszerek támogatásárĂłl szĂłlĂł szerzõdĂ©seit megkĂ©tszereznie, Ăgy ma a teljes támogatási állomány Ă©rtĂ©ke meghaladja az 1 milliĂł eurĂłt, s ez egy magyar közĂ©pvállat számára meglehetõsen tisztessĂ©ges teljesĂtmĂ©ny - mutat rá a vezĂ©rigazgatĂł-helyettes. Ezek a projektek ugyanakkor nemcsak MagyarországrĂłl származnak, hanem a rĂ©giĂłbĂłl is; az OMV-projekt beindulása Ăłta a Montana már nĂ©gy további regionális projektben dolgozik egyĂĽtt az AII-val. A Montana Rt. tehát nemcsak a kor hĂvĂł szavát ismerte fel, hanem meg tudta teremteni azt a kapcsolatrendszert, partneri struktĂşrát is, amely alkalmas arra, hogy nagy, regionális informatikai ĂĽzemeltetĂ©si projekteket nyerjen meg, Ă©s ezeket magas szĂnvonalon teljesĂtse.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!