Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
HĂ­rfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hĂ­rek
Vízilabda ob I - Molnár Tamásék Diapolo Szeged VE néven folytatják
Színházi világnapi programok Szegeden
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Balett és fantasztikus vígjáték a Szegedi Nemzeti Színház márciusi mûsorán
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leválthatĂł
Magazin
Uccai dumák
Kapcsolati zûr
Játék
Kivirágzás vezényszóra
AutĂłk
Megálmodta, megtervezte saját szupersportautóját
Játék Játék
Képzelet - határok nélkül
MunkatársunktĂłl   2005 July 05, Tuesday  

Kapcsolj ki, és képzeld el, hogy valaki más vagy. Egy aprócska, csintalan erdõtünde, aki minden arra tévedõ holmiját ellopja, és szétszórja a fákon. Egy rettenthetetlen hõs, aki bárkit képes legyõzni. Hatalmas varázsló. Egy vézna, szerencsétlen árva tolvajfiú. A lehetõségeknek csak a fantáziád szabhat határt.
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF

Itt belehallgathat egy játékba

Számtalan reakciót vált ki az emberekbõl az a szó, hogy szerepjáték. Mást mond egy szerepjátékosnak, és mást egy laikusnak. Valakinek manók, óriások, tündérek jutnak elõször eszébe róla, másoknak egy-egy konkrét játék, mint a Larkinor, de van akinek az, hogy az ember egész életében szerepet játszik, a boltban, a fõnöke elõtt, az élet minden területén.
Valóban nem könnyû meghatározni, mi is pontosan a szerepjáték, fõleg, hogy számtalan változata van. Talán legelõször is társasjáték. A szó eredeti, és átvitt értelmében.
A szerepjátékok története lassan több mint 30 évre tekint vissza, a '70-es években egy amerikai baráti társaság találta ki saját használatra az elsõt, a mai napig is rendkívül népszerû Dungeon and Dragons-t (DnD). A játék kinõtt a társaságból, számtalan nyelvre lefordították, és elkezdõdött a szerepjátékok virágzása.

Amikor azt mondom, szerepjátĂ©k, elsõsorban az „asztali", klasszikus szerepjátĂ©kokra gondolok, amit egyes helyeken papĂ­r-ceruza szerepjátĂ©knak is szoktak hĂ­vni, mert mára már számĂ­tĂłgĂ©pes, táblás, kártyagyĂ»jtögetõs Ă©s Ă©lõ szerepjátĂ©kokrĂłl is beszĂ©lhetĂĽnk.
Sokakban, akik nem ismerik a szerepjátékot közelrõl, esetleg nem ismerik azt, kártékonynak és kultúrarombolónak tartják, menekülésnek a valós problémák elõl, az agresszió generátorának.
Aki játszott már valaha ilyennel, tudja, hogy ezek csak sztereotípiák, egy ismeretlen, fantáziadús, és gondolkodtató világ elleni hadjárat közvélemény-befolyásoló porhintése.

A szerepjátĂ©k bizonyos Ă©rtelemben lázadás a mai tömegkultĂşra ellen. A fiatalok nem a tĂ©vĂ© elõtt ĂĽlnek, Ă©s nem szánalmas valĂłságshow-k, szappanoperák, Ă©s egyĂ©b „kultĂşraĂ©pĂ­tõ" mĂ»sorokat nĂ©znek, hanem összegyĂ»lnek, hogy egy dĂ©lután, este, nĂ©hány Ăłrán keresztĂĽl kikapcsolĂłdjanak, jĂłl Ă©rezzĂ©k magukat, fejlesszĂ©k a gondolkodásukat, a fantáziájukat, Ă©s a problĂ©mamegoldĂł kĂ©pessĂ©gĂĽket.

A klasszikus szerepjátékhoz nem kell túl sok minden. Vegyél egy jó társaságot, papírt, ceruzát, sok dobókockát, még több fantáziát, egy világot - ami lehet már kidolgozott, de akár éppen akkor kitalált - és egy játékmestert, és máris kezdõdhet a kaland.
Mindenki megtalálhatja a kedvére valót. Science-fiction, fantasy, a kettõ keveréke, horror, és a mai világra vészesen hasonlító világok közül válogathat az ember. Olyan helyzetekbe sodródhat bele, amikben a valós életben talán sohasem, és talán a való életben nem is szeretne, de itt, a fantázia síkján kipróbálhatja, mit is tenne ilyenkor. Emellett gondolatban lejátszhat olyan eseteket, amikkel késõbb az életben is találkozhat, és minden súlyos következmény nélkül átgondolhatja, mit tenne, és amikor élesben kerül vele szembe, más sokkal könnyebben hozhatja meg azt a döntést, ami számára a legelõnyösebb.

Rövid idõre elhiheti, hogy valóban léteznek törpék, orkok, elfek, vámpírok, és egyéb csodálatos mitológiai, vagy kitalált lények.
Elképzelheti, mit kezdene a halhatatlansággal, csodás gyógyító erõvel, mágiával, és fényévekkel fejlettebb technikával.

Ahoz, hogy igazán át tudja Ă©lni a karakterĂ©t valaki, szĂĽksĂ©ge van olyan tudásra, amit a saját világában találhat csak meg, hiszen valamennyi kitalált világ valahonnan a lĂ©tezõ világbĂłl táplálkozik. KĂĽlönbözõ mitolĂłgiákat használ fel, esetleg a „ma" lekĂ©pezĂ©se egy mögöttes világgal, mint pĂ©ldául a vámpĂ­rokĂ©, ahol a törtĂ©nelem nagy alakjai valĂłjában vámpĂ­rok, vagy más termĂ©szetfeletti lĂ©nyek voltak, ami Ăşj megvilágĂ­tásba helyezi a törtĂ©nelmet. Egy jĂł szerepjátĂ©kos kutatni kezd, ismereteket szerez ahhoz, hogy a karakterĂ©t minĂ©l jobban meg tudja valĂłsĂ­tani, Ă©s minĂ©l hihetõbben játszhassa. ĂŤgy kultĂşrtörtĂ©neti, törtĂ©nelmi, mĂ»vĂ©szeti Ă©s egyĂ©b hasznos ismeretekre tesz szert, amelyeket kĂ©sõbbi Ă©lete során is kĂ©pes lesz majd felhasználni.

A klasszikus szerepjátékokból született meg az élõ szerepjáték, amikor nem csak az asztal körül ülnek a játékosok, és csak szavakkal fejezik ki cselekedeteiket, hanem beöltöznek, kellékeket ragadnak, és a lehetõségekhez mérten el is játsszák azt, amit tesznek, természetesen társaik testi épségére odafigyelve, szigorúan játék-kellékekkel. Az ilyen élõ játékok általában olyan helyeken játszódnak, ahol távol vannak a civilizációtól, mert számolni kell azzal, hogy a hétköznapi ember elmebetegnek titulálja, vagy ámokfutónak gondolja a játékost. Alapvetõen az élõ szerepjátékok inkább az intrikára, és a gondolkodva megoldásra épít, de itt sem kerülhetõek el a harci esetek.

A legtöbb szerepjátékos szabálykönyv felhívja a figyelmet arra, fõleg a horror témájúak, hogy ez csak egy játék, egymás szórakoztatására, és amikor befejeztük a játékot, térjünk vissza önmagunkhoz, tudjuk külön kezelni a karakterünket, és a saját személyiségünket.

De kik is azok, akik ilyesmivel játszanak? Külön állatfaj ez, vagy õk is olyanok, mint bárki más kicsiny társadalmunkban? Lehet õket, minket flúgosnak tartani. Valójában csak a bennünk túltengõ fantáziát, és sokszínûséget próbáljuk ilyen módon kiélni. Vannak itt ácsok, egyetemisták, (bölcsészek, jogászok, informatikusok, és még ki tudja, milyen szakosok), banki ügyintézõk, üzletkötõk, gimnazisták, pakolómunkások, grafikusok. Tizenévesek, és olyanok, akik már erõsen benn járnak a harmincas éveikben (idõsebbeket egyelõre ritkán találunk, hiszen kicsiny hazánkban a nyolcvanas évek végén terjedtek el a szerepjátékok), akiknek felesége, férje, gyerekei vannak. Talán csak annyi a különbség, hogy tartalmasan próbálják eltölteni a szabadidejüket.

Nem állítjuk, hogy nincsenek a szerepjátékosok között is szélsõséges esetek, olyanok, akik túlzásokba esnek, és nem képesek a játék vége után kilépni a szerepükbõl, de ilyen embereket a való világban is találunk, mégsem õk A Társadalom, mint ahogy a szerepjátékosok közt sem az ilyen emberek az átlagosak.

Dudás Zsuzsa


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player