Oktatás |
---|
(MTI) - A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) keresi "a pozitív megoldást" az idei évi béren kívüli juttatások kifizetésére, a tárgyalások a szakszervezetekkel megkezdõdtek, de még nem zárultak le. | |
| |
| |
| |
| |
|
MTI hírek |
---|
| Külföld |
| | Magyarország |
| | EU |
| | Külföld |
| | Magyarság |
| | Sport |
| | Tudomány |
| | Külföld |
| | Sport |
| | Egészségügy |
| | Labdarúgás |
| | Bûnügy |
| | Baleset |
| |
Nyelvtudásért Egyesület: jó, ha korán kezdõdik a nyelvtanulás, de fontos a folytathatóság is
MTI
2014 January 21, Tuesday
(MTI) A Nyelvtudásért Egyesület szerint jó, ha korán kezdõdik a nyelvtanulás, de fontos a folytathatóság is - ezt az egyesület közölte a Nemzeti alaptantervrõl szóló kormányrendelet tervezett módosítását értékelve kedden az MTI-vel.
|
(MTI) A Nyelvtudásért Egyesület szerint jó, ha korán kezdõdik a nyelvtanulás, de fontos a folytathatóság is - ezt az egyesület közölte a Nemzeti alaptantervrõl szóló kormányrendelet tervezett módosítását értékelve kedden az MTI-vel.
Álláspontjuk szerint kedvezõ fejlemény, hogy a tervezet a korai nyelvtanítás megkezdésére már az általános iskola 1-3 osztályában lehetõséget kínál, ugyanakkor feltételeket is kíván szabni. Az egyesület szakértõi úgy látják, hogy a 6-10 éves korosztályt olyan nyelvoktató tudja hatékonyan tanítani, aki az általános nyelvtanári képzettségen túl, a speciálisan e korosztály oktatásának módszertanában is megfelelõ jártasságot szerzett, továbbá ismeri az adott nyelv életkor-specifikus kultúráját is, és elsõsorban nem "papíralapon" képzeli el a nyelvórát. Az egyesület alapkövetelménynek tartja továbbá, hogy a korai nyelvtanítást bevezetõ intézményben vagy településen biztosítani kell a megkezdett idegen nyelv tanításának folytathatóságát, mégpedig a tanmenet szerint a 3. évfolyam végére megcélzott tudásszinttõl. Ha a tanulók ismét az alapoktól kezdik "újratanulni" a már elsajátított nyelvi készségeket, az nemcsak a források rossz kihasználást jelenti, de az a diákok számára egyenesen demotiváló, sõt a tanulási pálya késõbbi szakaszaira nézve kifejezetten kontraproduktív lehet. A fentiek értelmében az egyesület a korai nyelvtanítás megkezdéséhez kapcsolódó feltételek kiegészítését, pontosítását tartja indokoltnak - fejtették ki. Kiemelték: a nyelvválasztékot - a helyi sajátosságok figyelembe vételével - bõvíteni kell. Az egyesület méltányolandó célnak tartja az általános iskolai nyelvválaszték olyan racionalizálást, mely a késõbbiek során biztosítja a nyelvtanulás folyamatosságát, ám a választható nyelvek (angol, német, francia vagy kínai) tervezetben szereplõ korlátozását nem tartja célravezetõnek. Az egyesület szerint ahhoz, hogy a tanulók a közoktatásban eltöltött 10-13 év során valós igényeket kielégítõ és jól hasznosuló oktatásban részesüljenek, a tanítható nyelvek választékát, és az oktatás feltételeit a helyi viszonyok figyelembe vételével kell, települési, települési körzet szinten szabályozni. Arról, hogy a kormányzati tervezet szerint "a második idegen nyelv oktatása a 7. évfolyamon kezdõdhet", ám e megfogalmazás nem különbözteti meg azt, hogy a hetedikes diák általános iskolás, vagy már gimnazista, holott az iskolatípusok között éppen a folyamatosság tervezésében jelentõsek a különbségek. Ennek megfelelõen, az egyesület iskolatípusoknak megfelelõen javasolja a második idegen nyelv bevezetésének szabályozását. Az egyesület helyes lépésnek tartja, hogy a tanterv a középiskolákban minimálisan elérendõ nyelvtudásszintet világosan és egységesen rögzíti, ez azonban nem vezethet az óraszámkereteket és a diákok valós fejlõdési képességeit súlyosan alulbecslõ, "egy helyben toporgó" oktatás szentesítéséhez. Nemzetközi összehasonlítás alapján kijelenthetõ, hogy a hazai közoktatásban az idegen nyelvek elsajátítására fordított óraszámok kielégítõ alapot adnak ahhoz, hogy a középiskola mindenütt lehetõvé tegye a hatékony továbbtanuláshoz szükséges B2-es szintû nyelvtudás elérését. Rapid módosítások bevezetése helyett fel kell tárni a befektetett óraszámok jelenlegi alacsony hasznosulásának valódi okait, és olyan tanmenetet és oktatási stratégiát kell kidolgozni, amelynek megfontolt bevezetésével a középiskolások tanulmányaik során legalább egy idegen nyelvbõl reálisan elérhetik a B2 szintet - írták.
|
|
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor egy kattint�ssal nyithat a cikkhez f�rumos t�m�t. |
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!