Oktatás |
---|
(MTI) - A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) keresi "a pozitív megoldást" az idei évi béren kívüli juttatások kifizetésére, a tárgyalások a szakszervezetekkel megkezdõdtek, de még nem zárultak le. | |
| |
| |
| |
| |
|
MTI hírek |
---|
| Külföld |
| | Magyarország |
| | EU |
| | Külföld |
| | Magyarság |
| | Sport |
| | Tudomány |
| | Külföld |
| | Sport |
| | Egészségügy |
| | Labdarúgás |
| | Bûnügy |
| | Baleset |
| |
OH: nincs szükségük külsõ segítségre a pedagógusoknak a portfoliókészítéshez
MTI
2014 January 20, Monday
(MTI) - Az Oktatási Hivatal (OH) szerint a tanároknak nincs szükségük külsõ segítségre a pedagógusminõsítésnél portfoliójuk összeállításához, a rendszer bevezetésekor minden információt és segítséget megad a szaktárca. Kerekes Balázs, az OH ...
|
(MTI) - Az Oktatási Hivatal (OH) szerint a tanároknak nincs szükségük külsõ segítségre a pedagógusminõsítésnél portfoliójuk összeállításához, a rendszer bevezetésekor minden információt és segítséget megad a szaktárca. Kerekes Balázs, az OH projektigazgatója sajnálatosnak nevezte, hogy ennek ellenére "megannyi téves, a valóságtól távol álló értesülés látott napvilágot".
Kerekes Balázs az MTI-nek hétfõn elmondta, az OH a 2012/2013-as tanévben kutatók közremûködésével kidolgozta a pedagógusminõsítés eszközrendszerének alapjait. Az ágazat hazai és külföldi tapasztalatait egyaránt figyelembe vették és felhasználták, így a kompetenciaalapú értékelés illeszkedik a pedagógiai munka minõsítésének legkorszerûbb nemzetközi gyakorlatához. 2014 végéig több ezer próbaminõsítést tart az OH, és ezek tapasztalatai, a résztvevõk észrevételei és javaslatai alapján alakítják ki a szakértõk a pedagógusminõsítés végleges tartalmi elemeit, eszközeit és eljárásrendjét - ismertette a projektigazgató. Hangsúlyozta: a minõsítési rendszer bevezetésénél az Emberi Erõforrások Minisztériuma (Emmi) elsõdleges szempontként fogalmazta meg a fokozatosságot, minden érintettnek elegendõ idõt biztosítva a felkészüléshez. A jogszabályoknak megfelelõen elsõ körben a legalább 14 év szakmai gyakorlattal és szakvizsgával rendelkezõ pedagógusoknak teszi lehetõvé, hogy 2014. április 30-ig elkészítsék és feltöltsék portfóliójukat. Ez lehetõség, nem kötelezettség - hangsúlyozta. A minõsítéshez 14 dokumentumot kell feltölteni. Aki ennek eleget tesz, az ideiglenesen a Pedagógus II. fokozatba kerül. A feltöltött portfóliók tartalmi értékelése kizárólag fejlesztési célokat szolgál. A személyre szabott visszajelzések segítik a pedagógusok felkészülését a késõbbi, teljes körû minõsítésnél - mondta. Az OH projektigazgatója kiemelte, a portfólió elkészítéséhez nincs szükség sok évvel ezelõtti óratervek, dokumentumok felkutatására, különleges informatikai felkészültségre. Az eljárás egyetlen olyan követelményt sem támaszt a pedagógusokkal szemben, amellyel eddigi pályájuk során ne találkoztak volna. Pályafutásukat egy 3-5 oldalas önértékelés keretében kell bemutatniuk - ismertette. Kerekes Balázs elmondta, a portfólió egyes elemeihez kért önreflexiók lényege a pedagógus szakmai döntéseinek indoklása, az eredményesség ismeretében a döntések kritikus felülvizsgálata és a következtetések megfogalmazása, beépítése a napi gyakorlatba. Egy-egy rossz döntés és annak felismerése ugyanolyan értékes pedagógiai tapasztalat, mint a sikertörténet. Semmiképpen nem elvárás, hogy bárki valótlant állítson, jobb színben tüntesse fel magát - jelentette ki. Mint mondta: a minõsítésnél a szakértõk a pedagógus kompetenciáit értékelik, a portfólió csupán az értékelés egyik forrása és eszköze. Az eljárás része az óralátogatás tapasztalatainak megbeszélése, értékelése. A minõsítési folyamat végén a portfólióvédés szakmai párbeszéd lesz a pedagógus és a minõsítésben részt vevõ szakértõk között - tette hozzá. Kifejtette: a dokumentumok abban az esetben adnak valós képet a tanár kompetenciáiról, ha azokat maga készítette. Hozzátette, a szellemi alkotások felhasználására vonatkozó jogi és etikai szabályok betartásával mások által készített dokumentumok, óratervek, vázlatok, fotók is lehetnek a portfólióban, abban az esetben, ha azok az illetõ pedagógiai munkájának részét képezik. Az OH projektigazgató elmondta, decemberben megjelent az Útmutató a pedagógusok minõsítési rendszeréhez címû kiadvány, amely segíti a rendelet, alkalmazását. Közérthetõen támogatja a pedagógusok, az intézményvezetõk, valamint a minõsítésben részt vevõ szakértõk munkáját. Az általános útmutató 2014 elsõ negyedévében további szakterületekre, szaktantárgyakra érvényes egyedi tartalmakkal egészül ki - mondta. Kerekes Balázs kitért arra, hogy a közelmúltban megjelentek olyan "magánkezdeményezések", amelyek pénzért ajánlanak segítséget a portfólió összeállításához. Semmi szükség arra ugyanakkor - mondta -, hogy a pedagógusok portfóliójuk elkészítéséhez fizetõs tanfolyamokat vegyenek igénybe. Egyrészt a minõsítési eljárást az OH csaknem egy évig teszteli és továbbfejleszti, így sem szakmai okok, sem az idõ sürgetése nem indokolja a szolgáltatás létjogosultságát. Másrészt az Emmi és háttérintézményei minden szükséges információt és támogatást megadnak a minõsítéshez - jelentette ki. A projektigazgató hangsúlyozta: az OH kiemelt figyelmet fordít a tanfelügyeleti és pedagógusminõsítési szakértõk képzésére is, még idén ötezer szakértõt készítenek fel. A képzési követelményeket sikeresen teljesítõk kérhetik felvételüket a szakértõi névjegyzékbe és szakértõként bekapcsolódhatnak a tanfelügyelet és a minõsítés rendszerébe. Kerekes Balázs azt is elmondta, a pedagógusminõsítés részleteirõl, az egyes szakterületekre érvényes egyedi tartalmak megjelenésérõl a www.oktatas.hu oldalon vagy hírlevélbõl lehet értesülni. A hivatal külön emailcímet mûködtet a minõsítéssel kapcsolatos konkrét kérdésekre ([email protected]), mellett több tucat szakmai esemény, konferencia programjában szerepel a pedagógusok elõmeneteli rendszere - mondta még az OH projektigazgatója.
|
|
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor egy kattint�ssal nyithat a cikkhez f�rumos t�m�t. |
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!