2. lap. �sszesen 3.
2. A T/9179 számú Javaslat szakképzési hozzájárulással kapcsolatos rendelkezéseinek kalkulált költségvetési hatása:
- megtakarĂtás:              5,2 mdFt - változatlan tanulĂłszerzõdĂ©s-szám mellett,
                                   9,8 mdFt - a prognosztizált min. 22 ezres szerzõdés-csökkenés mellett
- többlet-kiadás:         16,1 mdFt
-----------------------------------------
összesen:    10,9 mdFt többlet-kiadás változatlan tanulószerzõdés-szám mellett
                  6,3 mdFt többlet-kiadás a 22 ezres csökkenés mellett
3. A megtakarĂtás más forrásbĂłl törtĂ©nõ finanszĂrozásának lehetõsĂ©gei:
Megnevezés | Összeg 2008-ban (mdFt) |
OKM rendelkezési jogkörébe tartozó keretösszeg | 4,6 |
A szakiskolai fejlesztési programra évente meghatározott keretösszeg | 1,9 |
Határontúli magyarok szakképzése, felsõoktatása és felnõttképzése | 0,8 |
A felnõttképzési célok támogatása | 7,6 |
Ezen felĂĽl:
1.     szakkĂ©pzõ iskoláknak Ă©s a felsõoktatási intĂ©zmĂ©nyeknek a gazdálkodĂł szervezetek rĂ©szĂ©rõl nyĂşjtott fejlesztĂ©si támogatás felsõ határának a Javaslatban szereplõ 70%-rĂłl 60%-ra, illetve 35%-rĂłl 30%-ra törtĂ©nõ csökkentĂ©sĂ©nek további növelĂ©se 50%, ill. 25%-ra; ez további 2,8 mdFt-os megtakarĂtást eredmĂ©nyezhet.
2.     a 2009. õszĂ©n esedĂ©kes szakiskolai tanulĂłk ösztöndĂj-programjának átmeneti felfĂĽggesztĂ©se (2-3 mdFt megtakarĂtás)
4. További, a munkaerõ-piacot súlyosan érintõ következmények
-        A gazdálkodó szervezeteknél gyakorlaton lévõ tanulók jelenlegi 50%-os aránya 25%-ra csökken, melynek következtében a szakiskolai tanulók egynegyede szerez a versenyszférában piacképes ismereteket. Ezzel a tanulók elhelyezkedési esélyei lényegesen romlanak, ill. a gazdaság fiatal szakképzett munkaerõvel történõ ellátása tovább romlik. Ennek következtében növekedni fog a pályakezdõ munkanélküliek száma, csökken a foglalkoztatottság szintje.
-        Az Ă©pĂtõipar terĂĽletĂ©n a vállalati gyakorlati kĂ©pzõhelyek 70-80%-a megszĂ»nik, amelynek következtĂ©ben 3-4 Ă©v mĂşlva krĂłnikus szakember-hiányra lehet számĂtani.
-        A megszorĂtĂł intĂ©zkedĂ©sek hatására a gazdálkodĂł szervezetek kĂ©pzĂ©si hajlandĂłsága jelentõsen csökken, amely komoly bizalomvesztĂ©ssel fog járni a jelenleg Ă©rintett 7 ezer gazdálkodĂł körĂ©ben.
-        A kiesõ 22 ezer tanulĂłszerzõdĂ©s következtĂ©ben az Ă©rintettek kikerĂĽlnek a foglalkoztatási Ă©s társadalom-biztosĂtási rendszerbõl, ill. elvesztik a tanulĂłszerzõdĂ©s által biztosĂtott szociális státuszukat is.
-        Azon iskolák, akik jelenleg sem rendelkeznek tanmûhelyi kapacitással, megszüntetik a tevékenységüket. Azon iskolák, akik rendelkeznek ilyen kapacitással, a kiesõ 20 ezer tanuló gyakorlati oktatását nem tudják máról holnapra megoldani.
-        Ellentmondásosnak tartjuk, hogy az Ăşj válságkezelõ kormány programja is kiemelt szerepet szán a munkával egybekötött szakkĂ©pzĂ©s bevezetĂ©sĂ©nek, ugyanakkor a szakkĂ©pzĂ©si megszorĂtĂł csomag ennek pont ellentĂ©tes hatását váltja ki.
-        MegszĂ»nik Magyarországon az Ăşgynevezett „szakkĂ©pzĂ©si adĂł" azon kialakult gyakorlata, amelynek Ă©rtelmĂ©ben az Ă©ves szinten megfordulĂł közel 80 milliárdos pĂ©nzalapbĂłl elsõsorban azok a befizetõk Ă©lvezzenek prioritást, akik a gazdaság számára a tanulĂłk gyakorlati kĂ©pzĂ©sĂ©vel hozzájárulnak a munkaerõ-piac szakkĂ©pzett munkaerõvel törtĂ©nõ ellátásához. Ez jelenleg a magyar vállalkozások mindössze 2%-át (7 ezer gazdálkodĂł) teszi ki.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!