Az Ăşj rendszerre valĂł áttĂ©rĂ©s nem jár járulĂ©kemelĂ©ssel, a jövõben is mindenki jövedelemarányos járulĂ©kot fizet, Ă©s a pĂ©nztárak fejkvĂłtát kapnak az egyes biztosĂtottak után. A jĂłl meghatározott fejkvĂłták miatt a pĂ©nztáraknak nem is áll Ă©rdekĂĽkben a szelekciĂł. Az idõs, beteg emberek után ugyanis több pĂ©nzt kapnak, mint az egĂ©szsĂ©ges, fiatalok után. Ezzel a rendszer megerõsĂti a nemzeti kockázatközössĂ©get.
A megalakulĂł kötelezõ egĂ©szsĂ©gpĂ©nztárak fõ feladata a kötelezõ egĂ©szsĂ©gbiztosĂtási tevĂ©kenysĂ©g, ezen belĂĽl az ellátás megszervezĂ©se Ă©s a finanszĂrozás. A tevĂ©kenysĂ©gĂĽk országos hatáskörĂ», ugyanakkor Ă©rvĂ©nyesĂĽl a terĂĽleti felelõssĂ©g. A pĂ©nztárakban a magánbefektetõk 49 százalĂ©kos tulajdoni rĂ©szt szerezhetnek az 51 százalĂ©kos állami rĂ©szvĂ©tel mellett. Az állami többsĂ©gĂ» rĂ©szvĂ©tel folyamatosan fennmarad.
A kötelezõ pĂ©nztárak kiegĂ©szĂtõ biztosĂtási tevĂ©kenysĂ©get nem folytathatnak, de a pĂ©nztártagok kĂ©rĂ©sĂ©re ajánlhatnak számukra kiegĂ©szĂtõ biztosĂtĂłkat.
A kiegĂ©szĂtõ jellegĂ» egĂ©szsĂ©gbiztosĂtási szolgáltatásokat megvásárlĂł biztosĂtottakat preferálĂł szelekciĂł tiltott, a pĂ©nztárak kötelesek valamennyi hozzájuk be- vagy átjelentkezõ biztosĂtottat fogadni.
A megalakulási folyamat eredmĂ©nyekĂ©nt várhatĂłan 8-12 pĂ©nztár fogja megkezdeni a mĂ»ködĂ©st, minden biztosĂtott ezek valamelyikĂ©nek lesz a tagja.
A toborzás során a pĂ©nztárak versenyeznek a biztosĂtottakĂ©rt. A verseny abban áll, hogy melyik biztosĂtĂł milyen többletszolgáltatást kĂnál. Nem lehet verseny a járulĂ©kban, a kötelezõ ellátásokat minden pĂ©nztárnak garantálnia kell, ezeket törvĂ©ny szabályozza a jövõben is. Lehet, Ă©s lesz is verseny a pĂ©nztár saját többletszolgáltatásaiban: melyik pĂ©nztár kĂnál pĂ©ldául olyan szĂ»rĂ©st, ami nem rĂ©sze az ellátási csomagnak, többlet-támogatást adhatnak gyĂłgyszerek tĂ©rĂtĂ©si dĂjához, vagy elengedhetik a vizitdĂjat. SzintĂ©n a biztosĂtĂłk versenyĂ©t erõsĂti a beteg sorsárĂłl valĂł gondoskodás, az általuk kĂnált ellátás-szervezĂ©s: a kiemelt szerzõdĂ©sĂ» partnerkĂłrházak rendszere, legrövidebb várĂłlistájĂş intĂ©zmĂ©ny kiválasztása, a beteg számára szemĂ©lyre-szabott idõpontok egyeztetĂ©se, a komfort növelĂ©se stb. A biztosĂtottak az ország teljes terĂĽletĂ©n Ă©lhetnek a választási lehetõsĂ©ggel: bármely biztosĂtott bármely pĂ©nztárat választhatja.
A pĂ©nztárak a pĂ©nztártagokkal nem kötnek szerzõdĂ©st, a szerzõdĂ©st a pĂ©nztárak Ă©s a tagok között - a toborzás, vagy ennek hiányában a terĂĽleti elv alapján - a törvĂ©ny hozza lĂ©tre. A toborzási idõszakban a jelentkezõk egy egyszerĂ» belĂ©pĂ©si lapot töltenek ki, amelyen nevĂĽk, lakcĂmĂĽk, szĂĽletĂ©si idejĂĽk Ă©s helyĂĽk, TAJ-számuk szerepel. Sem a toborzás, sem a kĂ©sõbbi átlĂ©pĂ©s során a biztosĂtottĂłl egĂ©szsĂ©gi állapotára vonatkozĂł semmilyen adat nem kĂ©rhetõ. A pĂ©nztáraknak a pĂ©nztártagok rĂ©szĂ©re Ă©rtesĂtĂ©st kell kĂĽldenie a nyilvántartásba vĂ©telrõl, a tagi jogviszony lĂ©trejöttĂ©rõl.
A minisztériumi teljes szöveg innen tölthetõ le >>
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!