Továbbra is Mátyás király a legnĂ©pszerĂ»bb az egyetemi-fõiskolai felvĂ©teli elõtt állĂł diákok körĂ©ben. Igazságos Mátyás királyt követi NapĂłleon császár Ă©s hadvezĂ©r, mikĂ©nt törtĂ©nt ez korábban is, majd a 3. helyen Szt. István királyunk vĂ©gzett, Ă©s következik bár határesetkĂ©nt, grĂłf SzĂ©chenyi István, akit hagyományosan az AkadĂ©mia alapĂtĂłjának mondanak. MĂ©g Ă©ppen hogy fölfĂ©r a dobogĂłsok közĂ©.
Ez derĂĽl ki egy most nyilvánosságra hozott, hangsĂşlyozottan nem reprezentatĂv, tehát nem tudományos alaposságĂş felmĂ©rĂ©sbõl. A Ki a kedvenc törtĂ©nelmi szemĂ©lyisĂ©ged kĂ©rdĂ©sre válaszolĂłk által kĂ©szĂtett kiválasztottak sora eddig, tehát az elsõ nĂ©gy esetben nem is ad okot kĂĽlönösebb csodálkozásra, elvĂ©gre Ăgy nĂ©z ki az eurĂłpai világtörtĂ©net, a fiatalok szemĂ©vel.
De ami ez után szerepel a listán, az számomra és bizonyosan sokan mások számára is ijesztõ. A Kozma utcai zsidó temetõben történtek után kiváltképpen rémisztõ, hogy a kedvelt történeti személyek sorának 5. helyére fölkerülhetett egy A. Hitler nevezetû.
EnyhĂtõ körĂĽlmĂ©ny termĂ©szetesen van, ilyennel maguk a nem hivatalos fölmĂ©rĂ©s kĂ©szĂtõi is elõálltak. A törtĂ©nelemtanárok szerint, a diákok leginkább azokat a szemĂ©lyisĂ©geket emlĂtik, akikrõl Ă©ppen tanulnak, mivel a 20. századi eurĂłpai törtĂ©nelmet zömmel a vĂ©gzõsök tanulják, Ăgy bukkanhatott föl körĂĽkben ez a szörnyeteg, magyarázzák a nem hivatalos bizonyĂtványt a tanerõk. Ha ugyanis a fölmĂ©rõknek hinni lehet, az Ă©rettsĂ©gi elõtt állĂł diákok mintegy 5%-a választotta a kedvenc törtĂ©nelmi szemĂ©lyisĂ©gĂ©nek a nevezett nĂ©pirtĂłt, a Holokauszt elkövetõjĂ©t, milliĂł Ă©s milliĂł ártatlan ember gyilkosát. És akkor most jönne, ha jöhetne a magyarázat, ami nekem nincs. Ă–reg vagyok, Ă©s már tĂşlságosan sokat hallottam a háborĂşrĂłl, emberek tömegeinek ĂĽldözĂ©sĂ©rõl, kivĂ©gzĂ©sĂ©rõl csak azĂ©rt, mert ilyen vagy olyan nĂ©zeteket vallanak, Uram bocsá' más vallásĂşak, másfĂ©le mĂłdon imádkoznak istenĂĽkhöz. Azt merĂ©szelem hinni, tudom milyen veszĂ©lyeket idĂ©zhet elõ a zabolátlan szabadság elve, pl. a csak rám tartozik, kit választok pĂ©ldakĂ©pĂĽl.
A törtĂ©nelem azt mutatja, a 20. századi egyenesen hangsĂşlyozza, hogy vannak társadalmi normák, erkölcsi törvĂ©nyek, melyek kötelezõ erejĂ»ek! LĂ©teznek határok, amelyeket tilalmas átlĂ©pni, mert kĂĽlönben tragĂ©diák következnek az egyĂ©nek Ă©s a nĂ©pek Ă©letĂ©ben egyaránt. Ezt kellene megtanĂtani a diákoknak, jegyzem meg fogyĂł remĂ©nnyel, mert egyre kisebb esĂ©lyĂ©t Ă©rzem a jĂłzanĂ©sz uralma terjedĂ©sĂ©nek ebben a mi modern, 3. Ă©vezredi világunkban.
Annyit azonban még hozzátennék, hogy a nevelõk munkájának eredménye vagy kudarca, neveltjeik magatartásában is megmutatkozik. És ez felelõsségük is.
 (tráser)
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!