(MTI) - A Klebelsberg IntĂ©zmĂ©nyfenntartĂł Központ (Klik) megszĂĽntetĂ©sĂ©t ĂgĂ©rtĂ©k kormányra kerĂĽlĂ©sĂĽk esetĂ©re a PedagĂłgusok SzakszervezetĂ©nek (PSZ) szombati fõvárosi fĂłrumán rĂ©szt vevõ ellenzĂ©ki pártok kĂ©pviselõi. A rendezvĂ©nyen kritikai Ă©szrevĂ©telek hangzottak el a pedagĂłguskarrĂłl, Ă©s szĂł volt arrĂłl is, hogy a pályakezdõbĂ©rekhez is hozzá kell nyĂşlni.
    Hiller István (MSZP) azt mondta: szakmai Ă©rtelemben nincs oktatáspolitika, hatalmi politika van, Ă©s az egĂ©sz jelenlegi rendszer a legkisebbeket, a 6-14 Ă©veseket akarja "elõre idomĂtani." Ebben a pedagĂłgusok eszközkĂ©nt szerepelnek - mondta, Ă©s teljes szakmai autonĂłmiát ĂgĂ©rt.
    Kiemelte: a köznevelĂ©si törvĂ©nybõl elsõ lĂ©pĂ©skĂ©nt vettĂ©k ki, hogy a gyermek mindenfeletti Ă©rdeke áll a központban. Ennek visszaállĂtásához kĂ©rte a jelenlĂ©võk támogatását. Az ellenzĂ©ki politikus a tankerĂĽletet Ă©letkĂ©pesnek tartja, szerinte ezt Ă©rdemes megtartani, de azoknak társuláskĂ©nt kellene mĂ»ködniĂĽk. Az igazgatĂłk jogosĂtványait visszaadná, s jelezte: a pedagĂłgus-Ă©letpályamodellt megtartanák, a portfĂłliĂłt ugyanakkor eltörölnĂ©k Ă©s Ăşj minõsĂtĂ©si rendszert dolgoznának ki.
    A volt miniszter kitért arra is: a Klik 68 milliárdos hiányt halmozott fel, s ez azért állt elõ, mert az életpályamodell költségvetése megvan, de a közoktatásét csökkentették. A Klik nem megoldás, hanem maga a probléma - mondta, és kijelentette: azt kellõ átmenettel megfogják szüntetni.
    Közölte, egĂ©sz EurĂłpában egy kormány van, amelyik szĂ»kĂtette a tudáshoz valĂł hozzáfĂ©rĂ©s lehetõsĂ©gĂ©t, Orbán ViktorĂ©, amely csökkentette a tankötelezettsĂ©g korhatárát. Az MSZP-s politikus ördögtõl valĂł gondolatnak nevezte ezt a lĂ©pĂ©st, amely "pokolra kĂĽldi" a legszegĂ©nyebb rĂ©tegekbõl származĂłkat. ArrĂłl is beszĂ©lt, hogy "náciknak nincs helye a Natban", Ă©s pĂ©ldakĂ©nt NyĂrõ JĂłzsefet emlĂtette. "Kivágjuk" - ĂgĂ©rte, Ă©s elmondta: visszaállĂtanák a kompetenciaalapĂş Ă©s lexikális ismeretek harmĂłniáját.
    Hiller István visszaállĂtaná az állam által felĂĽgyelt, piaci alapĂş tankönyvellátást is. A pedagĂłguskar kötelezetõ voltát szintĂ©n megszĂĽntetnĂ©k. A politikus vĂ©gĂĽl közoktatási kerekasztal lĂ©trehozására is javaslatot tett.
    Véleménye szerint az világos állásfoglalás, hogy a kormány képviselõi nem jöttek el a fórumra.
    Karácsony Gergely (EgyĂĽtt-PM) kiemelte: ami az oktatásban törtĂ©nt az elmĂşlt 3,5 Ă©vben, azt meg kell állĂtani. KitĂ©rt arra, hogy az iskolákat vissza kell adni a helyi közössĂ©geknek, Ă©s a Kliket nemcsak meg kell szĂĽntetni, hanem azt a szellemisĂ©get, amit kĂ©pvisel, fel kell váltania egy másiknak. Az infláciĂłval, az adĂłrendszer átalakĂtásával, a pedagĂłgus-bĂ©remelĂ©ssel a nullponton vannak - fogalmazott, s kormányra kerĂĽlĂ©sĂĽk esetĂ©re további bĂ©remelĂ©st Ă©s olyan progresszĂv adĂłrendszert ĂgĂ©rt, amelyben a magasabb keresetĂ»ektõl várnak el szolidaritást.
    A pedagĂłguskar szerinte azĂ©rt lett kitalálva, hogy Hoffmann RĂłzsának a választások után legyen állása. Közölte: vissza kell állĂtani a 18 Ă©ves korig tartĂł tankötelezettsĂ©get, korrekciĂłra szorul az egĂ©sznapos iskola is. Rossz lĂ©pĂ©snek nevezte a hit- Ă©s erkölcstanoktatás kötelezõvĂ© tĂ©telĂ©t. Szerinte a felsõoktatásban az alapkĂ©pzĂ©sben nem Ă©rdemes tandĂjjal foglalkozni, arra kell biztatni mindenkit, prĂłbáljon továbbtanulni, s eltörölnĂ©k a "röghöz kötĂ©st" is.
    AratĂł Gergely (DK) a Klikrõl azt mondta: elsietett, erõltetett, politikailag motivált központosĂtás törtĂ©nt, amivel "átgázoltak" a pedagĂłgusok autonĂłmiáján. A Klik lĂ©trehozása azt is megmutatta: nincsen jĂł modellje az oktatás központosĂtásának Magyarországon - közölte a korábbi államtitkár.
    Hozzátette, ezt a központosĂtott rendszert meg kell szĂĽntetni, Ă©s a döntĂ©seknek helyben kell szĂĽletniĂĽk, helyre kell állĂtani az intĂ©zmĂ©nyek szervezeti autonĂłmiáját. Szerinte nagy a veszĂ©lye annak, hogy egycsatornássá válhat a finanszĂrozás Ă©s a miniszter teljesen szabadon dönthet, s fennáll a gyanĂş, hogy az intĂ©zmĂ©nyhálĂłzat további szĂ»kĂtĂ©sĂ©vel akarnak forrásokat megtakarĂtani. Alapvetõen normatĂv finanszĂrozást szorgalmazott, amely ott, ahol szĂĽksĂ©ges, korrigál.
    KitĂ©rt arra is, a mostani ellenõrzĂ©si rendszer arra irányul, hogy "kordában tudja tartani" az ĂşjĂtĂł szellemĂ» pedagĂłgusokat. A pedagĂłguskart feleslegesnek nevezte, az szerinte nem javĂtja a pedagĂłgusok presztĂzsĂ©t, rĂ©szvĂ©telĂ©t a helyi folyamatokban. "Kaptak a pedagĂłgusok egy szigorĂş osztályfõnököt, aki megmondja, mikor kell hazamenni este a mozibĂłl" - fogalmazott. Elismerte, hogy elindult egy Ă©rdemi változás a pedagĂłgusbĂ©rekben, bár szerinte sokkal rosszabb feltĂ©telekkel, mint amit ĂgĂ©rtek. Ugyanakkor hozzá kell nyĂşlni a pályakezdõbĂ©rekhez is - szögezte le.
    Petõ Ernõ (LMP) rámutatott: az alapvetõ cĂ©ljaik azonosak, a Kliket õk is megszĂĽntetnĂ©k. Ăšgy látja, jelenleg a költsĂ©gvetĂ©sben hatalmi tĂ©nyezõk szabják meg az oktatás mozgásterĂ©t, Ă©s radikális visszaesĂ©s következett be a finanszĂrozásban a mostani kormányzati ciklusban. Az LMP is visszaállĂtaná a 18 Ă©ves korig tartĂł tankötelezettsĂ©get, Ă©s tandĂjmentessĂ©get kĂvánnak a felsõoktatásban. Hozzátette: Klinghammer István felsõoktatási államtitkár tevĂ©kenysĂ©gĂ©nek ugyanakkor nagyon sok pozitĂv eleme volt.
    Tarján András (Magyar Liberális Párt) kiemelte: nem ideolĂłgia, hanem egyszerĂ» haszonszerzĂ©s vezĂ©nyli a kormánypártokat, Ă©s a közoktatás átalakĂtása ennek jegyĂ©ben zajlik a szakmai szervezetek, szakszervezetek vĂ©lemĂ©nyĂ©nek mellõzĂ©sĂ©vel. "Engedelmes rabszolgává tett nĂ©pet" nevelnĂ©nek - fogalmazott, s egyetĂ©rtett a 18 Ă©ves korig tartĂł tankötelezettsĂ©g visszaállĂtásával.
    Galló Istvánné, a PSZ elnöke kiemelte: az oktatás nemcsak a pedagógusok ügye, hanem közügy, és következményeit minden magyar állampolgár viseli. Azt mondta, nem pártpolitikai, hanem kifejezetten szakmai tanácskozást szerveztek, ezért külön fájó, hogy sem a Fidesz, sem a KDNP nem delegált arra résztvevõt.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!