Vis maior helyzet miatti késésnél is kártérítést kellene fizetnie a MÁV-nak az ombudsman szerint
MTI
2014 February 17, Monday
(MTI) - Az ombudsman szerint ellentmondás van az európai uniós szabályozás és a MÁV-Start Zrt. személyszállítási üzletszabályzata között, a hatályos uniós rendelet alapján ugyanis a késések után vis maior esetén is kártérítést kellene fizetnie a ...
|
(MTI) - Az ombudsman szerint ellentmondás van az európai uniós szabályozás és a MÁV-Start Zrt. személyszállítási üzletszabályzata között, a hatályos uniós rendelet alapján ugyanis a késések után vis maior esetén is kártérítést kellene fizetnie a Máv-nak.
Székely László, az alapvetõ jogok biztosa hétfõi közleményében azt írta, hogy a MÁV-Start Zrt. a késések esetén nem mindig a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelõen nyújtja az utasoknak az átalány kártérítést, ami sérti a jogbiztonság követelményét. Az üzletszabályzat szerint a feláras vonatok késése, kimaradása esetén az utas átalány-visszatérítésre jogosult. Ha a vonat a menetrendhez képest 60-119 perccel késõbb érkezik célba, akkor az átalány a menetjegy árának 25 százaléka, 120 perces vagy azt meghaladó késés esetén 50 százaléka. Az üzletszabályzat szerint mentesül viszont a társaság az átalány kártérítési felelõsség alól, ha a késés vis maior, vagyis elháríthatatlan külsõ ok eredménye, amelynek fogalmát az üzletszabályzat határozza meg - tájékoztatta az Alapvetõ Jogok Biztosának Hivatala hétfõn az MTI-t. Ugyanakkor az ombudsman arra hívja fel a figyelmet, hogy a hatályos uniós rendelet vis maior esetére sem mentesíti a vasúttársaságot az átalány kártérítés alól, ez mindenképpen jár a késést elszenvedõ utasnak. Átalányjellegû és szabott árú kompenzációról van szó annak ellensúlyozására, hogy az utas elõre megfizetett egy szolgáltatást, amit a vasúttársaság nem a szerzõdésnek megfelelõen teljesített - hangsúlyozta vizsgálati jelentésében az alapvetõ jogok biztosa. A biztos ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy ezt az átalánykárt meg kell különböztetni az olyan esetleges konkrét kártól, amely a késés következményeként állt elõ. Ez utóbbi esetében nem automatikus a megtérítés, az ok-okozati összefüggést az utasnak az átalány kártérítéstõl független egyedi eljárásban bizonyítania kell. Az ombudsman álláspontját alátámasztja az Európai Unió Bíróságának döntése, amely az osztrák vasúttársaság üzletszabályzatáról kimondta, hogy a rendelet nem mentesíti a vasúttársaságot a kártérítési kötelezettség alól, ha a késésre vis maior miatt került sor. Az alapvetõ jogok biztosa a MÁV üzletszabályzatának felülvizsgálatára és módosításra kérte fel a szakmai felügyeletet ellátó Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökét - áll a hivatal közleményében.
|
|
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor egy kattint�ssal nyithat a cikkhez f�rumos t�m�t.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!