(MTI) - A mûködési engedélyét vesztett Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet ügyfeleinek egyelõre nincs tennivalójuk, a jövõ héten várhatóan megkapják az OBA személyre szóló értesítését, a tájékozódásra számos lehetõség áll rendelkezésükre.
Tóth István, az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) szóvivõje az MTI érdeklõdésére pénteken elmondta, hogy telefonos információs rendszert mûködtetnek reggel 8 órától, száma 40 918 918. Ezen minden kérdésre megpróbálnak válaszolni.
Hangsúlyozta, hogy a hitelintézeti adatok feldolgozását követõen a takarékszövetkezet minden ügyfelének személyes értesítést küldenek arról, hogy a nyilvántartások alapján milyen követelésükrõl tudnak, és mikor, milyen módon juthatnak hozzá pénzükhöz.
Binder István, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivõje pénteken elmondta, hogy több helyen tájékozódhatnak az ügyfelek - a betétesek és a befektetõk is - a tudnivalókról, az MNB ügyfélszolgálati számán 40 203 776, és a jegybank vidéki tanácsadó hálózatának irodáiban személyesen is. A takarékszövetkezet honlapján (http://www.tkszkormend.hu) is részletes tájékoztatók állnak rendelkezésre, és az irodákban is fogadják az ügyfeleket - tette hozzá.
Az MNB csütörtökön visszavonta a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet tevékenységi engedélyét és elrendelte végelszámolását, mert az intézmény mûködése fenntarthatatlanná vált. Húsz munkanapon belül az országos betétbiztosító kártalanítja a betéteseket. Egyes vezetõ(k) felelõsségét is vizsgálják - közölte a jegybank csütörtökön.
Az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) 100 ezer eurós összeghatárig (mintegy 30 millió forint) kártalanítja a betéteseket, a jogszabályi elõírásoknak megfelelõen minden jogos betéti követelést kielégít. A takarékszövetkezet közel 13 ezer betétes ügyféllel rendelkezik, az OBA vagyona többszörösen meghaladja a takarékszövetkezetnél elhelyezett betétek együttes összegét.
Az MNB megállapította, hogy a tulajdonosi kör és a vezetés összefonódása olyan felelõtlen kockázatvállalási gyakorlattal párosult, amely nagyon rövid idõ alatt ugrásszerû növekedést eredményezett a takarékszövetkezet hiteleiben. A folyósított hitelállományok tényleges problémáit csak az átfogó felügyeleti vizsgálat volt képes feltárni.
A nagyszámú és jelentõs részben súlyos jogszabálysértés, biztonsági hiányosság kiküszöbölése, a belsõ kontrollmechanizmusok kiépítése és így a biztonságos hitelintézeti mûködés helyreállítása, fenntartása olyan ráfordításokat igényelne, amelyek még középtávon sem tennék lehetõvé a nyereséges gazdálkodást. Összességében az MNB megítélése szerint a takarékszövetkezet hosszú távú fenntartható mûködésének biztosítása csak olyan rendkívüli ráfordításokkal lenne lehetséges, melyek forrása nem biztosított.
Az MNB 2013. november 5-én rendelt ki felügyeleti biztosokat a takarékszövetkezethez, az akkori vizsgálat során a takarékszövetkezet kockázatvállalási tevékenységében és likviditási helyzetében számos problémát tártak fel, amelyek részben irányítási hiányosságokkal függtek össze.
Az MNB akkori közleménye szerint a biztosok kirendelése 2013. november 5. napjától a jogszabályoknak megfelelõ mûködés helyreállításáig, de legfeljebb egy évre szólt.
November 14-én a szövetkezet tulajdonosai közül Török Péter, a takarékszövetkezet egyik tulajdonosa és Töröcskei István, aki szintén jelentõs tulajdonnal bír a takarékszövetkezetben, még azt közölte, hogy a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet tulajdonosai elkötelezettek az intézmény mellett és mindent megtesznek annak érdekében, hogy a takarékszövetkezet prudens mûködése, az elmúlt idõszakhoz hasonlóan, továbbra is fennmaradjon.
Azt is kiemelték, hogy a prudens mûködés fennmaradása érdekében támogatnak minden olyan folyamatot, amely akár egy erõs partnerrel történõ együttmûködést, akár a pénzintézet bankká alakulását elõsegítheti.
A takarékszövetkezet vagyonelszámolója, jogszabályi elõírás alapján, a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!