Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Színházi világnapi programok Szegeden
Választás 2014 – Bajnai: áprilisban hosszú távra eldõl, az ország merre halad tovább
Balett és fantasztikus vígjáték a Szegedi Nemzeti Színház márciusi mûsorán
FIGYELEM! MENETREND MÓDOSÍTÁS!
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leváltható
Magazin
Uccai dumák
Halhatatlan õsforrások
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Ezentúl Bugatti Veyronnal is üldözik a bûnt Dubaiban
Oktatás Oktatás
ELTE-rektor: a felsõoktatási rangsorok jók, de tökéletesedniük kell
MTI   2013 December 10, Tuesday  

(MTI) - A magyar egyetemeket és fõiskolákat rangsoroló, évrõl évre megjelenõ listák jók, de tökéletesedniük kell, mert nem lehet a felsõoktatási intézményeket homogén csoportnak tekinteni - mondta Mezey Barna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora
Olvas�i �rt�kel�s:starstarstarstarstar / 0
�rt�kelje �n is! starstarstarstarstar
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF

(MTI) - A magyar egyetemeket és fõiskolákat rangsoroló, évrõl évre megjelenõ listák jók, de tökéletesedniük kell, mert nem lehet a felsõoktatási intézményeket homogén csoportnak tekinteni - mondta Mezey Barna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora egy keddi budapesti konferencián.

    A rektor, a Magyar Rektori Konferencia (MRK) elnöke kifejtette: az egyetemek igénylik, hogy legyenek valós rangsorok, és az MRK is támogatja, hogy minél tökéletesebb, jobb hazai rangsorok készüljenek.
    A HVG által elkészített és megjelentetett egyetemi és fõiskolai rangsorról azt mondta, sokat mutat abból, hogy "a finanszírozási környezet ellenére" mennyire elkötelezettek a felsõoktatási intézmények.
    Mezey Barna arról beszélt, hogy a felsõoktatásban zajló fokozott versenyben az intézmények megítélése és presztízse kiemelt kérdéssé válik. Ez a verseny nagyon káros hatással is járhat - mondta -, és kérdés, hogy azok a mérõszámok, amelyekkel a technikai fejlõdés mérhetõ, vajon nem fedik-e el a valós értékeket, amelyeket a felsõoktatásnak képviselnie kell.
    Az ELTE rektora szerint nehéz sommás választ adni arra, hogy a rangsorok indokoltak-e, van-e létjogosultságuk, és mennyire tudják a minõséget ezek a számok megmutatni. Mezey Barna úgy vélte, abszolút listákat nem lehet alkotni, "csiszolni" azonban érdemes az adatokat.
    A rektori konferencia elnöke szerint a közvélekedés hajlamos homogén "csoportnak" tekinteni a felsõoktatási intézményeket, holott minden intézmény más és más. Sokszor maga a szabályozó állam is beavatkozik, hiszen különbözõ kormányzati megfontolások alapján egyik évrõl a másikra pozícionál, vagy "kiejti a maga kegyeibõl" az egyes intézményeket, szakokat, formákat, amely magatartás "kérdõjelet tesz ezen rangsorok mögé" - mondta Mezey Barna.
    A rendszer csiszolásában komoly feladatot jelent az, hogy ezeket a rangsorokat az európai modellre kell szabni, hiszen a rangsorolás gondolatköre alapvetõen az angolszász struktúrából indult, azokra az intézményekre van szabva, és az igazodás is egy angolszász rendszerhez közelít, amely alapvetõ vonásokban tér el az európai egyetemi modelltõl - mondta.
    Hozzátette: saját európai rangsort kellene kidolgozni, legalább angolszász alapossággal.
    Ugyanakkor Mezey Barna szerint a felállított rangsorok hasznosak is egyben, hiszen bizonyos kérdésekben fel tudják hívni a figyelmet az intézmények gyengeségeire.
    Fábri György, a társadalmi és tudománykommunikációs kutatócsoport vezetõje, az ELTE rektorhelyettese elõadásában elmondta, a különbözõ rangsorokat vizsgálva megfigyelhetõ, hogy a legismertebb rangsorok legfõbb indikátora a publikációk száma.
    Egy egyszerû analógia szerint jobb rangsorhelyezés a publikációk számának növelésébõl lesz, publikáció viszont több kutatásból, kutatás csak pénzbõl, bevétel pedig gazdálkodásból - tette hozzá.
    A rektorhelyettes szerint a kétszázas lista következménye a frusztráció lett. Mint fogalmazott, ha ezt a listát erõltetik, akkor cserben hagyják a hallgatót, a nemzeti tudományokat és a közszolgáltatási szakirányokat.
    Úgy vélte, ha valóban top egyetemeket, fõiskolákat szeretnénk, akkor hosszú távra is kiszámítható, rendezett, és a tudományos kutatást is lehetõvé tevõ finanszírozás kell. "Ha ez nincs, akkor nem a toplistákon kell gondolkodni, hanem a fennmaradáson" - tette hozzá.
    Elmondta, vizsgálták azt is, hogy a magyar társadalom mit gondol a felsõoktatásról. Számos tévhit kering a közgondolkodásban, például, hogy sok a diplomás munkanélküli, túlképzettek, és a fiatalok azért szeretnének diplomát, mert nem akarnak dolgozni.


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player