(MTI) - A teherautĂłsok három százalĂ©ka bliccel az utakon, eddig több tĂzmilliĂłs bĂĽntetĂ©st szabtak ki rájuk - Ărta az ĂštdĂjhĂrek.hu pĂ©nteken.
    Az Ărás Börzsei Tibort a Nemzeti ĂštdĂjfizetĂ©si SzolgáltatĂł Zrt. (NĂšSZ) vezĂ©rigazgatĂłját idĂ©zi, aki szerint százbĂłl három teherautĂłs bliccel az utakon, legalábbis ennyit láttak a kihelyezett kamerák Ă©s a mobil egysĂ©gek az e-ĂştdĂj bevezetĂ©sekor. "Az arány javul, az utĂłbbi hĂłnapokban már inkább 2,5 százalĂ©krĂłl beszĂ©lhetĂĽnk" - tette hozzá a szakember a Magyar Logisztikai, BeszerzĂ©si Ă©s KĂ©szletezĂ©si Társaság (MLBKT) által szervezett konferencián, SiĂłfokon csĂĽtörtökön.
    Közölte azt is, hogy az ĂştdĂjbevĂ©telek elĂ©rtĂ©k a 60 milliárd forintot, egy átlagos munkanapon 580 milliĂł forint folyik be. Év vĂ©gĂ©ig 84 milliárdot kellene beszedni, hogy a költsĂ©gek levonása után teljesĂĽljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevĂ©teli terve. A NĂšSZ vezetõje azonban arra számĂt, hogy 80-82 milliárd forint lesz a 2013-as mĂ©rleg, de az Ă©v vĂ©gi forgalom mĂ©g hozzátehet ehhez.
    Börzsei Tibor elmondta, a bĂĽntetĂ©s a rendõrsĂ©g feladata, amely eddig ezres nagyságrendben szabott ki bĂrságokat, Ă©s több tĂzmilliĂłs összeget fizettek a hibázĂł teherautĂłsok. HangsĂşlyozta, azt javasolják a fuvarozĂłknak, hogy fedĂ©lzeti egysĂ©ggel (OBU), bevallási közremĂ»ködõkön keresztĂĽl fizessĂ©k meg az ĂştdĂjat. Jelenleg a teljes Ă©rtĂ©kesĂtĂ©s 37,8 százalĂ©ka Ă©rkezik be a flottakövetõkön keresztĂĽl, de az arány egyre nõ, nĂ©hány hĂ©t alatt 4 százalĂ©kkal emelkedett. A várakozás szerint az OBU-val bevallĂłk aránya kĂ©tharmadra nõ, de ez akár 75 százalĂ©k is lehet.
    A bevallási közremĂ»ködõk kĂ©pviseletĂ©ben Szász János, a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi igazgatĂłja elmondta, 50 ezer fölötti jármĂ» flottafelĂĽgyeletĂ©t látják el EurĂłpában, ezek közĂĽl tĂzezernĂ©l többen vannak, akik a hazai e-ĂştdĂjat rajtuk keresztĂĽl fizetik meg. A kereskedelmi vezetõ szerint dinamikusan nõ az OBU-ra váltĂłk aránya, havonta akár 2000-2500-as növekedĂ©s is várhatĂł a teljes piacon.
    Nem egĂ©szen 5 százalĂ©kkal nõtt a fõutak forgalma az e-ĂştdĂj bevezetĂ©se Ăłta - mondta a Nemzeti FejlesztĂ©si MinisztĂ©rium fõosztályvezetõje. SzĂ»cs Lajos hozzátette, azt a fuvarozĂłi igĂ©nyt mĂ©g nem tartja megoldhatĂłnak, hogy ne a szakaszra valĂł felhajtáskor, hanem az adott Ăşt vĂ©gĂ©n számolják fel a dĂjat. Ennek az az akadálya, hogy vannak olyan rövid, sok keresztezõdĂ©ssel szabdalt szakaszok, amelyekrõl sok helyen lehajthatnak a fuvarozĂłk.
    Karmos Gábor, a Magyar KözĂşti FuvarozĂłk EgyesĂĽletĂ©nek (MKFE) fõtitkára arrĂłl számolt be, hogy az elmĂşlt öt Ă©vben a válság miatt 40 százalĂ©kkal csökkent Magyarországon a fuvarozĂł vállalkozások száma, az ĂştdĂj jĂşliusi bevezetĂ©se Ăłta a több mint 12 ezer vállalkozásbĂłl mindössze 300 fuvarozĂł adta vissza az ipart. Nem tudhatĂł, hogy ebben az e-ĂştdĂjnak mekkora szerepe volt - mondta.
    A KAVOSZ Zrt. ĂştdĂjhitelĂ©rõl kifejtette, a vártnál jĂłval kevesebben vettĂ©k igĂ©nybe, 130 vállalkozás kĂ©rte összesen 1100 jármĂ»re a kocsinkĂ©nt legfeljebb egymilliĂłs hitelt. A hitel csak augusztus 20-tĂłl volt igĂ©nyelhetõ, addigra sok fuvarozĂł megoldotta máskĂ©pp a likviditási problĂ©máját. A hitel sok költsĂ©ggel Ă©s adminisztráciĂłval járt, ezen valamennyit javĂthat, hogy 0,5 százalĂ©kkal kevesebb lesz a kezelĂ©si költsĂ©g Ă©s felĂ©re csökken a papĂrmunka - tette hozzá.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!