(MTI) - A hirtelen megnövekedett forgalom miatt kedden leállt az üldözött zsidóktól a náci diktatúra idején elrabolt mûkincsek sorsával foglalkozó német állami kutatóintézet honlapja, ahol megjelent a Münchenben talált festménygyûjtemény gyanús eredetû darabjainak elsõ listája. A Die Welt német napilap szerint az alkotások több mint felének már az elsõ nap megtalálták az eredeti tulajdonosát.
Az augsburgi ĂĽgyĂ©szsĂ©g 25 festmĂ©ny, grafika Ă©s nyomat, köztĂĽk Antonio Canaletto, Marc Chagall, EugĂ©ne Delacroix Ă©s Henri Matisse egy-egy alkotásának fĂ©nykĂ©pĂ©t Ă©s fõ adatait tette közzĂ© az elveszett kulturális javak koordináciĂłs állomásának (Lost Art Koordinierungsstelle) lostart.de cĂmen mĂ»ködõ portálján, amely Ăłrákig elĂ©rhetetlen volt, mert a szerver nem bĂrta a terhelĂ©st. A 25-bõl 13 alkotás eredete azonban Ăgy is már az elsõ nap tisztázĂłdott - számolt be hĂrportálján a Die Welt cĂmĂ» lap. A 13 mĂ» eredeti tulajdonosa a nĂ©hai Salo Glaser, egy zsidĂł származásĂş drezdai ĂĽgyvĂ©d. Leszármazottjai követelik a kĂ©pek visszaszolgáltatását - mondta a lapnak a család ĂĽgyvĂ©dje.
  Â
Salo Glaser sok kortárs német képzõmûvésszel jóban volt, gyakran adott jogi tanácsokat nekik és gyûjtötte  mûveiket. "Paul Klee például, vagy Oskar Kokoschka, Otto Dix  és Emil Nolde gyakran volt vendég a Glaser-házban" - mondta az örökösök ügyvédje, aki szerint könnyen lehet, hogy a müncheni gyûjtemény más darabjainak is Salo Glaser volt az eredeti tulajdonosa.
  Â
Glasert a náci diktatĂşra elsõ Ă©vĂ©ben, 1933-ban kizárták az ĂĽgyvĂ©di kamarábĂłl, Ă©s kĂ©pek eladásával tudta csak fenntartani a családját. AttĂłl is tartott, hogy az elfajzottnak minõsĂtett alkotások begyĂ»jtĂ©sĂ©t vĂ©gzõ náci osztagok házkutatást tartanak nála, Ăgy vĂ©gĂĽl egĂ©sz gyĂ»jtemĂ©nyĂ©tõl megvált. Az ilyen mĂłdon, vagyis kirekesztĂ©s Ă©s ĂĽldöztetĂ©s hatására kikĂ©nyszerĂtett adásvĂ©tellel gazdát cserĂ©lt kĂ©pek a nácik által elrabolt mĂ»kincsek kategĂłriájába tartoznak, Ă©s vissza kell szolgáltatni õket az eredeti tulajdonosnak vagy örököseinek.
  Â
A nĂ©met hatĂłságokat számos szervezet bĂrálta, amiĂ©rt a nyilvánosság kizárásával kezeltĂ©k a 2012-ben talált 1406 kĂ©p ĂĽgyĂ©t. Az "egĂ©sz gyĂ»jtemĂ©nyt azonnal fel kell tenni az internetre", hogy mindenki láthassa, mi kerĂĽlt elõ a nácik megbĂzásábĂłl dolgozĂł mĂ»kereskedõ, Hildebrand Gurlitt hagyatĂ©kábĂłl - követelte pĂ©ldául a ZsidĂł Világkongresszus (WJC).
  Â
A nĂ©met kormány a nemzetközi nyomás hatására tette közzĂ© a 25 alkotás adatait, Ă©s azt ĂgĂ©ri, hogy a lehetõ leghamarabb bõvĂtik a listát. Az eddigi vizsgálatok szerint az 1406 alkotás nagyjábĂłl egyharmada biztosan nem tartozik a nácik által elfajzottnak bĂ©lyegzett mĂ»vek, vagy a nácik által elrabolt mĂ»kincsek kategĂłriájába. A fennmaradĂł csaknem 970 alkotás közĂĽl 380 az "elfajzott mĂ»vĂ©szet" termĂ©ke, 590 kĂ©p esetĂ©ben pedig meg kell vizsgálni, hogy a zsidóüldözĂ©s következtĂ©ben kerĂĽlt-e a gyĂ»jtemĂ©nybe - olvashatĂł a nĂ©met kormány Ă©s a bajor tartományi kormány hĂ©tfõn kiadott közös közlemĂ©nyĂ©ben, amely szerint ezentĂşl egy szakĂ©rtõi testĂĽlet irányĂtja a kĂ©pek eredetĂ©nek megállapĂtását cĂ©lzĂł munkát. A csoport feladata az, hogy "a lehetõ leggyorsabban Ă©s a leginkább átláthatĂł mĂłdon" rendezze a Gurlitt-gyĂ»jtemĂ©ny ĂĽgyĂ©t.
  Â
Hildebrand Gurlitt a nácik megbĂzásábĂłl egyebek mellett mĂ»tárgyak kĂĽlföldi Ă©rtĂ©kesĂtĂ©sĂ©vel foglalkozott, a propagandaminisztĂ©riumban összegyĂ»jtött elfajzott mĂ»veket árulta devizáért. Sok kĂ©pet saját magának vásárolt meg a Joseph Goebbels vezette minisztĂ©riumtĂłl. 1940-ben pĂ©ldául 4 ezer svájci frankot fizetett 200 alkotásĂ©rt. A darabonkĂ©nt csupán 20 frankĂ©rt megszerzett kĂ©pek között volt pĂ©ldául festmĂ©ny Pablo PicassĂłtĂłl Ă©s Marc ChagalltĂłl.
  Â
A gyĂ»jtemĂ©nyre 2012 februárjában bukkantak rá vámnyomozĂłk a mĂ»kereskedõ fia, Cornelius Gurlitt mĂĽncheni lakásában egy adĂłcsalás gyanĂşja miatt indĂtott eljárás során. A hatĂłságok az idĂ©n november elejĂ©n nyilatkoztak elõször az ĂĽgyrõl, miután a mĂ»kincsfogás törtĂ©nete kiszivárgott a Focus hĂrmagazinhoz.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!