(MTI) - A velĂĽnk Ă©lõ Ă©s Ă©rtĂĽnk tevĂ©kenykedõ tudományrĂłl szĂłl az idei Magyar Tudomány Ăśnnepe: a Magyar Tudományos AkadĂ©mia novemberi rendezvĂ©nysorozatának közĂ©ppontjában olyan kutatások állnak, amelyek cĂ©lzottan kĂnálnak megoldást társadalmi-gazdasági szĂĽksĂ©gletekre, de az ĂĽnnepi repertoárt a legtehetsĂ©gesebb ifjĂş tudĂłsok bemutatkozása Ă©s az akadĂ©miai kutatĂłközpontok Ă©s intĂ©zetek nyĂlt napjai is gazdagĂtják.
    A veszprémi nyitóünnepséggel ma kezdõdõ programokon országszerte olyan tudományos eredményeket ismerhetnek meg a résztvevõk, amelyek célzott fejlesztések révén születtek meg és jelen vannak mindennapokban, többek közt az infokommunikációs eszközökben, az intelligens háztartási gépekben vagy a gyógyszerekben.
    A cĂ©lzott kutatások konkrĂ©t problĂ©mákra válaszolnak, fejlesztĂ©sek, termĂ©kek, szolgáltatások megvalĂłsĂtásához járulnak hozzá. Az MTĂś idei programjai azt mutatják meg, hogyan szĂĽletnek a tudományos felfedezĂ©sekbõl válaszok a társadalmi Ă©let fontos Ă©s idõszerĂ» kĂ©rdĂ©seire. Ezen kutatások eredmĂ©nyessĂ©gĂ©hez Ă©s társadalmi hasznosulásához a tudomány, az oktatás Ă©s a gazdaság egyĂĽttmĂ»ködĂ©sĂ©re van szĂĽksĂ©g az MTA szerint.
    Az AkadĂ©mia által tĂz Ă©ve minden Ă©v novemberĂ©ben megrendezett országos programsorozat idĂ©n rávilágĂt arra, hogy mikĂ©nt befolyásolja a mindennapi Ă©letben alkalmazhatĂł termĂ©kek piaci Ă©rtĂ©kĂ©t, piackĂ©pessĂ©gĂ©t a fejlesztĂ©s során hozzáadott szellemi Ă©rtĂ©kek ĂşjszerĂ»sĂ©ge. A november 30-ig tartĂł rendezvĂ©ny cĂ©lja többek közt, hogy szĂ©les körben eszmecserĂ©t kezdemĂ©nyezzen a tudomány cĂ©ljairĂłl Ă©s sikereirõl, bemutassa a kiemelkedõ magyar tudĂłsok Ă©s a mĂ»helyek munkáját, bevonja az Ă©rdeklõdõk szĂ»kebb Ă©s tágabb körĂ©t a tudományos gondolkodásba, Ă©s tudatosĂtani Ă©s hangsĂşlyozni kĂvánja a magyar tudomány nemzetközi eredmĂ©nyessĂ©gĂ©t Ă©s elismertsĂ©gĂ©t.
    A Magyar Tudomány ĂśnnepĂ©nek immár hagyományos rĂ©szĂ©t kĂ©pezõ Diákok az AkadĂ©mián cĂmĂ» rendezvĂ©ny keretĂ©ben kiemelkedõ kutatĂłk Ă©s akadĂ©mikusok tartanak tudományos igĂ©nyĂ», közĂ©rthetõ elõadásokat a fiatalokat Ă©rdeklõ tĂ©mákrĂłl. Ez a program idĂ©n Ăşj elemmel bõvĂĽl: az InnoDiákok FĂłrumán tehetsĂ©ges ifjĂş kutatĂłk számolnak be az ötleteiknek teret adĂł, Ăşj felfedezĂ©sekre inspirálĂł mĂ»helyekrõl. Elõadásaikban felidĂ©zik, hogy mikĂ©nt kapcsolĂłdtak be a kutatĂłintĂ©zetek, csoportok munkájába, Ă©s milyen eredmĂ©nyekkel vesznek rĂ©szt a kutatásokban, hogyan dolgoznak saját projektjeik megvalĂłsĂtásán. EredmĂ©nyeiket mentoraik, akadĂ©mikusok, kutatásvezetõk ismertetik.
    A termĂ©szettudományos oktatásra kiemelt hangsĂşlyt fektetõ közĂ©piskolák diákjai izgalmas elõadást hallhatnak november 14-Ă©n, Vannak-e reflexei a robotoknak, avagy az egyensĂşlyozástĂłl a forgalmi dugĂłkig cĂmmel StĂ©pán Gábor professzortĂłl az MTA SzĂ©kházának DĂsztermĂ©ben. Egy másik elõadáson az Ăşj lĂ©zeres szemsebĂ©szeti eljárások kerĂĽlnek terĂtĂ©kre.
    November 18. Ă©s 22. között a nagyközönsĂ©g interaktĂv mĂłdon ismerkedhet meg a hazai kutatĂłközpontokban Ă©s intĂ©zetekben zajlĂł munkával. Az Ă©rdeklõdõk bejárhatják az intĂ©zeteket, megismerkedhetnek a kĂĽlönbözõ munkafolyamatokkal Ă©s magukkal a szakemberekkel beszĂ©lgetve nyerhetnek nĂ©mi betekintĂ©st a kutatĂłi Ă©letpályába. A nyĂlt napokon többek között rendhagyĂł fizikaĂłrán vehetnek rĂ©szt az Ă©rdeklõdõk, elõadást hallhatnak az elemi rĂ©szecskĂ©krõl, a veszĂ©lyeztetett nyelvekrõl, a törvĂ©nyszĂ©ki analitikárĂłl, a magyarországi Ă»rdozimetriai fejlesztĂ©sekrõl Ă©s a Higgs-bozonrĂłl.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!