Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
HĂ­rfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hĂ­rek
Színházi világnapi programok Szegeden
Színházi világnapi programok Szegeden
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leválthatĂł
Elindult az utastájékoztató-rendszer tesztüzeme a szegedi megállókban
Magazin
Uccai dumák
A diktatúráról
Játék
Kivirágzás vezényszóra
AutĂłk
Példátlan, 27,5 millió dolláros áron cserélt gazdát egy Ferrari Kaliforniában
Történelem Történelem
Történelemtanárok konferenciája - Gyáni: mindenkinek joga van saját emlékezethez
MTI   2013 October 12, Saturday  

Mindenkinek joga van saját emlékezethez - mondta Gyáni Gábor akadémikus, történész a Történelemtanárok Egyletének a nemzeti emlékezetrõl szóló konferenciáján Budapesten szombaton.
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
(MTI) - Mindenkinek joga van saját emlékezethez - mondta Gyáni Gábor akadémikus, történész a Történelemtanárok Egyletének a nemzeti emlékezetrõl szóló konferenciáján Budapesten szombaton.

    A szakember szerint az egyszólamú, bezárkózó, kirekesztõ, bûnbakkeresõ, elsõsorban identitáspolitikai funkciókat ellátó történetírás helyett a párbeszédet, a másik megértését preferáló múltszemléletre van szükség, amely képes elfogadni mások emlékezetének létjogosultságát is. Nem kell egyetérteni az elmúlt két évszázad román, szlovák, szerb kollektív emlékezetével, de el kell fogadni, hogy minden nép jogosult saját emlékezetre - fûzte hozzá a történész.
    Ennek jele, amikor például a szerb hivatalos emlékezet részévé válnak a második világháború végén, illetve nem sokkal utána elkövetett tömeges gyilkosságok magyar áldozatai, és megkapják az áldozatoknak kijáró állami tiszteletadást. Csepeli György szociálpszichológus egyetemi tanár a Trianon-trauma kapcsán kifejtette: nem csupán területi veszteségrõl, hanem a múlt egy részének elvesztésérõl van szó. Mikor Erdély, Mátyás kolozsvári szülõháza vagy Rákóczi kassai sírja idegen országba került, a magyar történelmet is csonkolták.
    Ugyanakkor a szakember arra emlékeztetett, hogy a trianoni trauma elválaszthatatlan a holokauszttól, hiszen amikor az elcsatolt területek egy része visszatért az anyaországhoz, ez az ott élõ - egyébként jobbára magyar identitású - zsidók számára a kirekesztõ, majd 1944-ben fizikai létüket megsemmisítõ zsidótörvények életbe lépését is jelentette. A magyarországi holokauszt áldozatainak nagyobb része a visszacsatolt területeken élt.
    Zarka György történész a cseh és szlovák kollektív emlékezetrõl szóló elõadásában beszélt többek között arról, hogy a 20. században hét évtizeden át öt különbözõ formában fennálló csehszlovák köztársaság halálra volt ítélve, mert annyira erõs volt a két nép igénye egy saját nemzetállamra. Sikertelenül próbálgatták a föderációt, a konföderációt, az autonómiát, illetve a nagy birodalmak homogenizáló uralmát és eközben szinte minden lehetséges együttélési formát. Ennek tanulságait a soknemzetiségû Osztrák-Magyar Monarchia szétesése, a trianoni béke vizsgálata során is érdemes figyelembe venni.
    A rendezvényen Földes György, a Politikatörténeti Intézet vezetõje, volt szocialista politikus, Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum igazgatója és Gyurgyák János történész arról folytatott kerekasztal-beszélgetést: van-e jobboldali és baloldali történelem Magyarországon?
    Földes György szerint nincs jobb- vagy baloldali történelem, azonban vannak történészek, akik bizonyos politikai kurzusokhoz közelebb állnak, és tevékenységükkel nagyrészt arra irányul, hogy közvetlen elõnyt vagy hátrányt okozzanak jól meghatározható politikai erõknek.
    A történész kérdésre válaszolva úgy vélte: a két oldal leginkább a rosszat hajlandó eltanulni egymástól. A baloldalnak pedig leginkább azzal kellene szembenéznie, hogy a nemzet napjainkban is meghatározó jelentõségû maradt.
    Gyurgyák János szerint a jobb- és baloldaliság ma már világszerte egyre nehezebben megragadható, Magyarországon pedig soha nem is volt olyan szellemi-politikai áramlat, amit a nyugati világban ezekkel az elnevezésekkel illettek. Magyarországon a baloldalt a neoliberalizmus uralja, jobboldalon egy félbaloldali populista világlátás dominál, a szekértábor-logika pedig a rendszerváltás óta egyre csak erõsödik.
    Schmidt Mária szerint van jobb- és baloldali történetírás, de nem ez a fontos, hanem az, hogy színvonalas-e vagy sem, a jelen mércéit erõlteti-e rá a múltra, vagy egy adott kort annak szempontjai alapján próbál-e megérteni. A történész pedig akkor is szolgálja a politikai kurzust, ha nem akarja, hisz mûveit sok mindenre felhasználhatják.
    Amelyik történész azt állítja, hogy független, objektív, azt nem is érdemes olvasni, mert biztosan át akar verni - fûzte hozzá a szakember, aki szerint manapság világszerte jellemzõ a szellemi-politikai kultúra éles megosztottsága, csak vannak olyan országok, ahol a közbeszédben elvárt korrektség elfedi a mély megosztottságot, és meggátolja a nyílt, egészséges vitákat.


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player