(MTI) - A luxembourgi EurĂłpai BĂrĂłság illetĂ©kes fõtanácsnoka szerint a Magyarországon a kiskereskedelmi tevĂ©kenysĂ©gre kivetett kĂĽlönadĂł nem jelent hátrányos megkĂĽlönböztetĂ©st a kĂĽlföldi vállalatokkal szemben, ugyanakkor sĂ©rtheti az uniĂłs áfairányelvet - derĂĽl ki a bĂrĂłság által csĂĽtörtökön közzĂ©tett dokumentumbĂłl.
    Az 500 milliĂł forint fölötti Ă©ves árbevĂ©telt produkálĂł kiskereskedelmi cĂ©geknek a bevĂ©teleiktõl fĂĽggõen 0,1, 0,4 vagy 2,5 százalĂ©k kĂĽlönadĂłt kell fizetniĂĽk árbevĂ©telĂĽk után. A legmagasabb kulcs a 100 milliárd forintnál nagyobb árbevĂ©telĂ» cĂ©geket sĂşjtja. A szabályozás Ă©rtelmĂ©ben ráadásul egy-egy cĂ©g árbevĂ©telĂ©t adott esetben nem kĂĽlön-kĂĽlön, hanem cĂ©gcsoportonkĂ©nt kell kiszámĂtani abban az esetben, ha egy cĂ©gnek többsĂ©gi befolyása van egy másik kiskereskedelmi vállalatban, Ă©s Ăgy Ăşgynevezett kapcsolt vállalkozásnak minõsĂĽl.
    A pert a Hervis indĂtotta SzĂ©kesfehĂ©rváron, mondván, az adĂł hátrányos megkĂĽlönböztetĂ©st jelent számára, ugyanis a sportszeráruház-lánc egy cĂ©gcsoportba tartozik egy Ă©lelmiszer kiskereskedelmi lánccal, Ăgy magasabb adĂłkulcs sĂşjtja, mintha kizárĂłlag a saját árbevĂ©tele alapján számĂtanák az adĂłt. A Hervis azt állĂtotta, hogy ez a gyakorlat azĂ©rt diszkriminatĂv, mert ez az ĂĽzleti modell a kĂĽlföldi tulajdonĂş vállalatokra jellemzõ Magyarországon, a hazai kiskereskedelmi láncok többnyire franchise rendszerben mĂ»ködnek; kĂĽlönállĂł cĂ©gek, kĂĽlön irányĂtás alatt, de egysĂ©ges arculattal Ă©s termĂ©kkĂnálattal.
    Juliane Kokott fõtanácsnok megĂtĂ©lĂ©se szerint viszont a magyar kĂĽlönadĂł nem ellentĂ©tes "a hátrányos megkĂĽlönböztetĂ©s uniĂłs jogi tilalmával Ă©s az uniĂłs jogi alapjogokkal, kĂĽlönösen a letelepedĂ©s szabadságával".
    A dokumentum megállapĂtja továbbá, hogy a magyar kĂĽlönadĂłrĂłl szĂłlĂł szabályozások nem tartalmaztak olyan rendelkezĂ©st, amely a társaságokat a letelepedĂ©s szabadsága tekintetĂ©tben a kĂĽlföldi szĂ©khelyĂĽk miatt nyĂltan vagy leplezetten hátrányosan megkĂĽlönböztetnĂ©, a kĂĽlönadĂł mĂ©rtĂ©kĂ©nek az árbevĂ©tel alapján valĂł megállapĂtása nem valĂłsĂt meg leplezett eltĂ©rõ bánásmĂłdot a belföldi Ă©s a kĂĽlföldi illetõsĂ©gĂ» szemĂ©lyek között. A fõtanácsnok a rendelkezĂ©sĂ©re állĂł adatok alapján kijelenti, hogy nem lehet olyan megállapĂtásra jutni, hogy a nagy árbevĂ©telĂ» cĂ©gek kĂĽlföldiek, mĂg a kis árbevĂ©telĂ»ek hazaiak, ahogyan a franchise-rendszerĂ» vagy a csoportban folytatott ĂĽzleti tevĂ©kenysĂ©g esetĂ©ben sem releváns az, hogy kĂĽlföldi vagy belföldi a tulajdonos.
    Kokott mindazonáltal Ăşgy ĂtĂ©li meg, hogy a magyar kĂĽlönadĂł sĂ©rtheti a hozzáadottĂ©rtĂ©k-adĂłrĂłl szĂłlĂł uniĂłs irányelvet.
    "A tagállamok számára tilos forgalmi adĂł jellegĂ» adĂł kivetĂ©se" - szögezi le indĂtványában Kokott, Ă©s kifejti, hogy ez a tilalom az õ Ă©rtelmezĂ©se szerint nemcsak a hozzáadottĂ©rtĂ©k-adĂł alapvetõ jellemzõivel rendelkezõ tagállami adĂłk ellen irányul, hanem minden olyan tagállami adĂł ellen, amely a forgalmi adĂł alapvetõ jellemzõivel bĂr, Ă©s veszĂ©lyezteti a közös hozzáadottĂ©rtĂ©k-adĂł rendszer mĂ»ködĂ©sĂ©t, amennyiben torzĂtja a verseny feltĂ©teleit nemzeti vagy uniĂłs szinten.
    "A magyar kĂĽlönadĂł rendelkezik a forgalmi adĂł lĂ©nyegi jellemzõjĂ©vel, azaz az ár alapján törtĂ©nõ megállapĂtással, mĂ©g ha egy Ă©v teljes árbevĂ©tele alapján állapĂtják is meg" - Ă©rvel a fõtanácsnok, aki szerint az adĂł tagállami szinten a versenyfeltĂ©teleket is torzĂtja, ezĂ©rt a magyar bĂrĂłságnak szerinte azt kellene eldöntenie, hogy a kĂĽlönadĂł összeegyeztethetõ-e a hozzáadottĂ©rtĂ©k-adĂłrĂłl szĂłlĂł uniĂłs irányelvvel.
    A fõtanácsnok indĂtványa semmilyen Ă©rtelemben nem kötelezi a bĂrĂłságot, hogy ennek megfelelõ ĂtĂ©letet is hozzon, amire mĂ©g az idĂ©n számĂtani lehet - ismerteti az uniĂłs törvĂ©nyszĂ©k. Az indĂtvány cĂ©lja az, hogy a fõtanácsnok teljesen pártatlanul Ă©s fĂĽggetlenĂĽl eljárva, a rábĂzott ĂĽgy jogi megoldására vonatkozĂł javaslatot terjesszen a bĂrĂłság elĂ©.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!