(MTI) - Akár egyes Mercedes-modellek betiltását is maga után vonhatja, ha a Daimlernek nem sikerĂĽlt rendeznie vitáját az EurĂłpai Bizottsággal - Ărja csĂĽtörtökön megjelent számában a European Voice cĂmĂ» eurĂłpai hetilap.
    A lap ismerteti, hogy az autók légkondicionáló berendezéseiben használt gáz az európai jog szerint túl környezetszennyezõ, a német autógyártó pedig ez év január 1-jétõl nem hozhatna forgalomba olyan új gépkocsit, amelynek légkondicionálójában ez az úgynevezett R134a jelû gáz található.
    Antonio Tajani, a bizottság ipar- és vállalkozáspolitikáért felelõs tagja kötelezettségszegési eljárást helyezett kilátásba Németországgal szemben, ha lehetõvé teszi, hogy az immáron betiltott gázzal mûködõ légkondicionálókkal felszerelt autók kerüljenek forgalomba.
    Nincs felmentĂ©s, nincs haladĂ©k, aki ilyen gázt használ, az megsĂ©rti a törvĂ©nyt - jelentette ki Tajani, aki elutasĂtotta, hogy a bizottság felĂĽlbĂrálja az irányelvet. A lap szerint a gáz betiltása három olyan modellt Ă©rint, amelyet az elmĂşlt három Ă©vben engedĂ©lyeztek: a jelenlegi Mercedes A- Ă©s B-osztályt, valamint a ferdehátĂşakat.
    Az idevágĂł irányelvet a lap szerint 2006-ban fogadták el, Ă©s eredetileg 2011. január 1-jĂ©n kellett volna hatályba lĂ©pnie, az autĂłgyártĂłk viszont további kĂ©t Ă©v haladĂ©kot kaptak, hogy fel tudjanak kĂ©szĂĽlni az átállásra. Az amerikai vállalatok pedig idõ közben ki is dolgoztak egy olyan gázt, amely környezetkĂmĂ©lõbb, mint a betiltott.
    A Daimler mindazonáltal azt állĂtja, hogy az Ăşj gáz 14 tesztbõl 10 esetben kigyulladt Ă©s tĂĽzet okozott, egyszĂłval tĂ»zveszĂ©lyes. Más gyártĂł nem jelzett ilyen problĂ©mát. A Daimler viszont azt állĂtja, hogy a jogilag kötelezõen elõĂrt teszteknĂ©l szigorĂşbb, a valĂłs használati körĂĽlmĂ©nyeket tĂĽkrözõ kĂsĂ©rleteket vĂ©geztek. A gáz nagy nyomáson kapcsolatba kerĂĽl a tesztjármĂ» kipufogĂł rendszerĂ©nek forrĂł alkatrĂ©szeivel. Lehet, hogy laboratĂłriumi körĂĽlmĂ©nyek között nehezen gyullad, de egy forrĂł motortĂ©rben igenis gyĂşlĂ©konnyá válhat - állapĂtotta meg a nĂ©met autĂłgyártĂł, amely a betiltott gáz esetĂ©ben semmi hasonlĂłt nem tapasztalt.
    Az Ăşj lĂ©gkondicionálĂł-gáz gyártĂłi váltig állĂtják, hogy termĂ©kĂĽket szigorĂş Ă©s alapos vizsgálatoknak vetettĂ©k alá, az hatĂ©kony Ă©s biztonságos, nem gyĂşlĂ©kony. A bizottság Ă©rtĂ©kelĂ©se szerint, ha az Ăşj gáz csak a Mercedesekben nem biztonságos, akkor nem biztos, hogy a gáz a hibás, lehet, hogy a Mercedesek tervezĂ©se nem megfelelõ az Ăşj gáz alkalmazásához. A lap idĂ©zi Chris Davies brit eurĂłpai parlamenti (EP) kĂ©pviselõt, aki szerint a Daimlernek autĂłnkĂ©nt 20 dollár többletköltsĂ©get jelentene a gáz cserĂ©je, Ă©s a nĂ©met cĂ©g csak ezt akarja megspĂłrolni.
    "Ha Ăgy van, sĂşlyos hibát követtek el, amiĂ©rt drágán meg fognak fizetni" - hangoztatta a brit politikus, aki az EP környezetvĂ©delmi bizottságának tagja.
    A European Voice szerint a nĂ©met autĂłgyártĂłk a kezdetektõl elleneztĂ©k a gáz lecserĂ©lĂ©sĂ©t, azt mondták, nem lesz elĂ©g gáz, hogy minden autĂłban határidõre lecserĂ©ljĂ©k. A gáz elõállĂtĂłi szerint viszont ez sem volt igaz; azĂ©rt állĂtottak elõ kevĂ©s gázt, mert nem kaptak rá megrendelĂ©st a nĂ©met autĂłgyártĂłktĂłl.
    A Daimler szóvivõje a lapnak kijelentette, hogy egyelõre továbbra is a betiltott gázt fogják használni, és párbeszédet folytatnak a német és európai hatóságokkal, hogy megoldást találjanak a problémára. A német kormány mindeközben azt kérte a bizottságtól, hogy újabb egy évvel, 2013 végéig tolja ki a tilalom életbe léptetését, hogy az esetleges biztonsági aggályokat tanulmányozni lehessen. Erre a kérésre az Európai Bizottság egyelõre nem válaszolt.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!