Befejezõdött a XIV. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden
Munkatársunktól
2012 November 24, Saturday
„A Közhasznú Közlekedés Új Dimenziói Magyarországon” címmel immár 14. alkalommal rendezték meg a közösségi közlekedés évek óta legnagyobb szakkonferenciáját Szegeden.
|
„A Közhasznú Közlekedés Új Dimenziói Magyarországon" címmel immár 14. alkalommal rendezték meg a közösségi közlekedés évek óta legnagyobb szakkonferenciáját Szegeden. A mintegy 150 fõs hallgatóság, akik elsõsorban az operátor vállalatok képviselõi és önkormányzati szakemberek voltak, izgalmas elõadásokat hallhattak azokról a törekvésekrõl melyeket az állami és önkormányzati döntéshozók vázoltak fel az elkövetkezõ évekre. Az elõadók között olyan neves személyiségek voltak mint Dr. Fónagy János államtitkár, aki a téma kormánybiztosa, s rendhagyó módon videó üzenetben juttatta el köszöntõjét és elõadását a résztvevõknek. Dr. Kerékgyártó János a téma szakavatott fõosztályvezetõje a NFM-bõl, vagy Márton Péter Fõigazgató az MNV Zrt.- bõl, illetve Dr. Dabóczi Kálmán Igazgató-helyettes a KTI-bõl elõadásukban körbe járták kompetenciájuk szerint a közlekedési alágazatok lehetséges együttmûködését, a Volán Társaságok átszervezését, vagy a fenntartható fejlõdéssel összefüggésben elemzett a közhasznú közlekedésben fellelhetõ „egyensúly" problémákat. Ungvári Csaba a MÁV-START vezérigazgatója a cég szolgáltatás fejlesztési stratégiáját vázolta fel a jelenlévõ vasutasok megelégedésére. Külön kuriózumként jelent meg a konferencián Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatójának Budapest közösségi közlekedésének átszervezésérõl és jövõjérõl szóló elõadása, de Dudás Zoltánnak a BKIK közlekedési osztályának és az MKIK taxis tagozatának elnökének pontos és minden körülményre kiterjedõ elõadása is sikert aratott. Dr. Vereczkey Zoltán az MKFE elnöke a magánfuvarozók részvételének szükségességét hangsúlyozta a közhasznú közlekedésben, de nagy teret szentelt az elektronikus útdíj bevezethetõségének kérdéseinek is. Székely András az NFM osztályvezetõje mérnöki pontossággal tájékoztatta a konferencia résztvevõit a közúti közlekedés aktuális szabályozási kérdéseirõl. Két fiatal vezetõ Rókus István és Káity Károly pedig a Dél-alföldi Közlekedésfejlesztési Klaszter mûködésérõl és fejlesztési projektjeirõl számolt be. Végül pedig Dr. Szeri István az MKIK Közlekedési és Logisztikai Kollégiumának elnöke ismertette a kollégium és a konferencia ajánlásait a döntéshozók felé. A konferencia résztvevõi a tapasztalatok kicserélése mellett arra is szántak idõt, hogy megtekintsék Dr. Völner Pál államtitkár a Hír Tv-nek adott interjúját a közösségi közlekedés kedvezményrendszerének lehetséges átalakítási irányairól. „A közhasznú közlekedés új dimenziói Magyarországon"
A IV. Nemzetközi Közlekedési Konferencia, Szeged ajánlása
A konferencia üdvözli azt a társadalmi törekvést, miszerint a közhasznú közlekedési szolgáltatások fejlesztésével és biztonságos mûködtetésével a társadalmi szolidaritás erõsödik. Felhívja a konferencia a döntéshozók figyelmét, hogy csupán szervezeti átalakításokkal az európai-, és magyar társadalmi elvárásoknak nem lehet megfelelni. Világossá kell tenni a társadalom valamennyi szereplõje felé, hogy a Megrendelõi, Finanszírozói és Operátori funkciók nem összekeverhetõ feladatok. Megrendelõi oldalon érdemes a magyar közigazgatás átszervezésével összefüggésben meghozni azokat a döntéseket, melyek a szubszidiaritás elvét is figyelembe véve a lehetõ legelérhetõbb környezetben kell a döntéseket meghozni. A finanszírozás társadalmi felelõsség vállalása nem csak kormányzati, önkormányzati feladat, hanem a társadalom valamennyi résztvevõjének kötelessége. Éppen ezért a társadalom szolidaritásának elvén meg kell teremteni azokat a forrásokat, mely biztonságos alapot teremt a finanszírozásra.
Ezért megkerülhetetlen a közösségi közlekedést finanszírozó adók és azzal egyenértékû járulékok (közösségi közlekedési adók, behajtási díjak, környezetvédelmi hozzájárulások stb..) bevezetése és az abból keletkezett források igazságos allokációja a feladatellátások alapján. Operátori funkciók megerõsítését úgy kell elvégezni a 2017-es európai autóbusz közlekedési piacnyitásig, hogy megfelelõ forrásai keletkezzenek a magyar operátor vállalatoknak a piaci megmérettetésben. Érdemes tehát elvégezni a hátralévõ 4 évben azokat az elemzéseket, melyek a rugalmas reakcióképesség érdekében meghatározza Magyarország operátorai felkészülésének igénypontrendszerét, tulajdoni formától függetlenül,ha ugyanis mind a magán mind az állami és önkormányzati tulajdonú vállalatok egyenszilárdságú felkészülést tudnak tanúsítani, akkor egyenlõ eséllyel fognak megküzdeni a piac megszerzéséért a külföldi operátor vállalatokkal. A közhasznú közlekedés új magyarországi dimenzió tehát csak akkor váltják be a hozzáfûzött reményeket, ha társadalmi közmegegyezéssel a hatékony hálózatok fenntartásával, kiszámítható finanszírozás is kialakul egy jól szabályozott belföldi piacon!
Szeged, 2012. november 23.
A konferencia nevében:
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési és Logisztikai Kollégiuma
|
|
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
Nagy Attila 2012 November 30, Friday, 21:04:44
Teljesen egyetértek az ajánlással, de elvártam volna egy határozotabb állásfoglalást. Tudatosítani kell a kormányzattal, hogy nem lehet csak a maradék elven finanszírozni a közösségi közlekedést, s semmilyen más közszolgáltatást.
Lackó József 2012 November 27, Tuesday, 19:22:58
Nyílván kevesebben fizetnék meg a konferenciát ha közvetítenék is. Mindenesetre megkérdezem, hozzá lehet jutni valahol az elõadásokhoz? Laczkó J.
G.Takács Gábor 2012 November 27, Tuesday, 19:19:37
Kedves Szervezõk! Évekig közvetítették a konferenciát a neten.Két éve nem teszik miért? G.Takács
Gém János 2012 November 26, Monday, 17:50:35
Tényleg jól megszervezték, szívesen olvasnék a konferencia ajánlásairól is. Gém János
Egyetemisták 2012 November 26, Monday, 17:47:58
Jó volt a konferencia. Gratulálunk a szervezõknek. EGYETEMISTÁK