(MTI) - Törõ Csaba, a Magyar KĂĽlĂĽgyi IntĂ©zet (MKI) tudományos fõmunkatársa szerint az azeri katonatiszt kiadatásának tanulsága, hogy a tĂ©ves politikai kockázatfelmĂ©rĂ©s mĂ©g akkor is vezethet erkölcsi Ă©s diplomáciai károkhoz, ha egy ország nemzetközi egyezmĂ©nyes alapon Ă©s jogszerĂ»en lefolytatott eljárásban prĂłbál kapcsolatĂ©pĂtõ gesztusokkal eleget tenni egy másik állam elvárásának.
    A kutatĂł az MKI honlapján pĂ©nteken közzĂ©tett elemzĂ©sĂ©ben kiemelte, hogy a Ramil Safarov elengedĂ©se miatt fellobbant politikai indulatok Ă©s nemzetközi tiltakozások egy kĂ©nyes, összetett Ă©s ellentmondásos helyzetre irányĂtották a figyelmet. "A rendkĂvĂĽl gyorsan Ă©s visszafordĂthatatlanul" kialakult helyzet szemlĂ©lteti, hogy mikĂ©nt válhat egy más esetben technikai kĂ©rdĂ©s - egy elĂtĂ©lt átszállĂtása hazájába bĂĽntetĂ©sĂ©nek letöltĂ©sĂ©re - kĂĽlönleges politikai jelentõsĂ©gĂ» ĂĽggyĂ© egy "robbanásveszĂ©lyes Ă©s elhĂşzĂłdĂł konfliktussal terhelt tĂ©rsĂ©gben" - fogalmazott.
    Úgy vélte, hogy amint azt Azerbajdzsán késlekedés nélkül végrehajtott elnöki intézkedése megmutatta, egy "kellõen elszánt" állam könnyen visszaélhet az államközi együttmûködés adta lehetõségekkel.
    Az átadást követõ elnöki kegyelem azt bizonyĂtja, hogy nem feltĂ©tlenĂĽl a közvetlen jogsĂ©rtĂ©st elkövetõ fĂ©lnek kell a legkellemetlenebb diplomáciai Ă©s politikai vesztesĂ©geket elviselnie, hanem "a nemzetközi jogi normákkal összhangban eljárĂł, de egyĂĽttmĂ»ködĂ©sĂ©vel szabályszegĂ©sre alkalmat teremtõ" országnak - Ărta. Hozzátette, a stratĂ©giailag kulcsfontosságĂş kaukázusi tĂ©rsĂ©g konfliktusának "ingoványába" besĂ©tálĂł bármely kĂĽlsõ fĂ©lnek fokozott Ăłvatossággal kell felmĂ©rnie a politikai kockázatokat.
    A szakĂ©rtõ hangsĂşlyozta: Magyarország Ă–rmĂ©nyországgal szemben nem követett el nemzetközi jogsĂ©rtĂ©st, amit az is bizonyĂt, hogy Jereván sem tudott eddig olyan magyar lĂ©pĂ©st megnevezni, amely államközi gyakorlatba vagy nemzetközi jogi szabályokba ĂĽtközne. Az azeri elĂtĂ©lt átadásával összefĂĽggĂ©sben Magyarország nem sĂ©rtett meg egyetlen kĂ©t- vagy többoldalĂş megállapodást, nemzetközi normát sem - mutatott rá.
    Kiemelte, ezért Örményország nem várhat el vagy követelhet Magyarországtól elégtételt, vagyis azt, hogy Budapest elismerje, nemzetközileg védett örmény érdekeket vagy jogokat sértett volna, és emiatt "bocsánatot kérjen".
    Az már korábban is világos volt, hogy Azerbajdzsán Ă©s Magyarország alapvetõen eltĂ©rõen tekint Safarov tettĂ©re Ă©s szemĂ©lyĂ©re - idĂ©zte fel. Kifejtette, Ă–rmĂ©nyország harmadik fĂ©lkĂ©nt folyamatosan figyelemmel kĂsĂ©rte az azeri katonatiszt elleni magyarországi eljárást Ă©s a bĂĽntetĂ©s vĂ©grehajtását, Ă©s - állĂtása szerint - figyelmeztette Magyarországot az Azerbajdzsánban kialakult megĂtĂ©lĂ©sre, amely erkölcsileg felmentette, Ă©s hazafias tettnek minõsĂtette a gyilkosságot.
    Azerbajdzsán Ă©s Ă–rmĂ©nyország hajthatatlansága, valamint az azeri kormány bel- Ă©s kĂĽlpolitikai cĂ©ljai alapján valĂłban elkĂ©pzelhetõnek tĂ»nt, hogy ha az azeri állami hatĂłságok "szabad kezet kaphatnak", megprĂłbálhatják megszĂĽntetni a bĂĽntetĂ©st Ă©s elengedik Safarovot - vĂ©lekedett. Megjegyezte, Ă©ppen ezĂ©rt volt szĂĽksĂ©ges, hogy az átszállĂtást megelõzõen Baku kĂ©tsĂ©get kizárĂłan, hivatalosan Ă©s Ărásban jelezze kĂ©szsĂ©gĂ©t a bĂĽntetĂ©s folytatására az 1983-as strasbourgi egyezmĂ©nyben meghatározott mĂłdon.
    Törõ Csaba szerint a kegyelem lehetõségét ugyan nem lehetett kizárni Safarov azeri joghatóság alá kerülése után, de az jogszerûen csak magyar egyetértéssel lett volna végrehajtható. Az egyoldalúan és a magyar szándékkal, valamint az alkalmazott egyezménnyel ellentétes kegyelem is elképzelhetõ volt, amennyiben Azerbajdzsán vállalja az ezzel járó nemzetközi jogsértést.
    Mivel azonban az átszállĂtáskor hivatalos nyilatkozataiban Ă©s állásfoglalásaiban Baku amnesztiára vagy kegyelemre mĂ©g utalást sem tett, nem volt megállapĂthatĂł, hogy a nemzetközi egyezmĂ©nybõl eredõ kötelezettsĂ©geit valĂłban megszegni kĂ©szĂĽlne - mutatott rá. Ăšgy vĂ©lte, ennek valĂłszĂnĂ»sĂ©ge nem volt pontosan felmĂ©rhetõ, mert az teljes egĂ©szĂ©ben az azeri fĂ©l elszántságátĂłl fĂĽggött. A Baku valĂłs szándĂ©ka Ă©s hivatalos nyilatkozata közötti ellentĂ©t csak az egyezmĂ©nyes eljárás szerinti átadást követõen vált nyilvánvalĂłvá, amikor Magyarországnak már semmilyen lehetõsĂ©ge sem maradt, hogy a jogellenes helyzetet megváltoztassa - áll Törõ Csaba elemzĂ©sĂ©ben.
    Magyarország augusztus 31-Ă©n adta át Azerbajdzsánnak az örmĂ©ny katonatársa 2004-es budapesti meggyilkolásáért Ă©letfogytiglani szabadságvesztĂ©sre ĂtĂ©lt Ramil Sahib Safarov azeri katonatisztet, akit hazájában elnöki kegyelemmel azonnal szabadlábra helyeztek. Szerzs Szargszján örmĂ©ny elnök aznap bejelentette, országa felfĂĽggeszti a diplomáciai kapcsolatokat Magyarországgal (az elsõ hĂradások mĂ©g a kapcsolatok megszakĂtásárĂłl szĂłltak, de Jereván ezt kĂ©sõbb pontosĂtotta). NĂ©meth Zsolt, a KĂĽlĂĽgyminisztĂ©rium parlamenti államtitkára szeptember 2-án hivatalába kĂ©rette Azerbajdzsán budapesti nagykövetĂ©t, akit diplomáciai jegyzĂ©kben arrĂłl tájĂ©koztatott, hogy Magyarország elfogadhatatlannak tartja Azerbajdzsán lĂ©pĂ©sĂ©t.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!