Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
HĂ­rfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hĂ­rek
Bõrgyógyászati távkonzultációs rendszert fejlesztettek Szegeden
Vízilabda ob I - Molnár Tamásék Diapolo Szeged VE néven folytatják
Színházi világnapi programok Szegeden
Választás 2014 – Bajnai: áprilisban hosszĂş távra eldõl, az ország merre halad tovább
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Magazin
Uccai dumák
Kapcsolati zûr
Játék
Kivirágzás vezényszóra
AutĂłk
Ezentúl Bugatti Veyronnal is üldözik a bûnt Dubaiban
Külföldi hírek Külföldi hírek
Szakértõ: a téves politikai kockázatfelmérés könnyen erkölcsi és diplomáciai károkh
Szeri Marcell   2012 October 26, Friday  

Törõ Csaba, a Magyar Külügyi Intézet (MKI) tudományos fõmunkatársa szerint az azeri katonatiszt kiadatásának tanulsága, hogy a téves politikai kockázatfelmérés még akkor is vezethet erkölcsi és diplomáciai károkhoz....
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
(MTI) - Törõ Csaba, a Magyar Külügyi Intézet (MKI) tudományos fõmunkatársa szerint az azeri katonatiszt kiadatásának tanulsága, hogy a téves politikai kockázatfelmérés még akkor is vezethet erkölcsi és diplomáciai károkhoz, ha egy ország nemzetközi egyezményes alapon és jogszerûen lefolytatott eljárásban próbál kapcsolatépítõ gesztusokkal eleget tenni egy másik állam elvárásának.

    A kutató az MKI honlapján pénteken közzétett elemzésében kiemelte, hogy a Ramil Safarov elengedése miatt fellobbant politikai indulatok és nemzetközi tiltakozások egy kényes, összetett és ellentmondásos helyzetre irányították a figyelmet. "A rendkívül gyorsan és visszafordíthatatlanul" kialakult helyzet szemlélteti, hogy miként válhat egy más esetben technikai kérdés - egy elítélt átszállítása hazájába büntetésének letöltésére - különleges politikai jelentõségû üggyé egy "robbanásveszélyes és elhúzódó konfliktussal terhelt térségben" - fogalmazott.
    Úgy vélte, hogy amint azt Azerbajdzsán késlekedés nélkül végrehajtott elnöki intézkedése megmutatta, egy "kellõen elszánt" állam könnyen visszaélhet az államközi együttmûködés adta lehetõségekkel.
    Az átadást követõ elnöki kegyelem azt bizonyítja, hogy nem feltétlenül a közvetlen jogsértést elkövetõ félnek kell a legkellemetlenebb diplomáciai és politikai veszteségeket elviselnie, hanem "a nemzetközi jogi normákkal összhangban eljáró, de együttmûködésével szabályszegésre alkalmat teremtõ" országnak - írta. Hozzátette, a stratégiailag kulcsfontosságú kaukázusi térség konfliktusának "ingoványába" besétáló bármely külsõ félnek fokozott óvatossággal kell felmérnie a politikai kockázatokat.
    A szakértõ hangsúlyozta: Magyarország Örményországgal szemben nem követett el nemzetközi jogsértést, amit az is bizonyít, hogy Jereván sem tudott eddig olyan magyar lépést megnevezni, amely államközi gyakorlatba vagy nemzetközi jogi szabályokba ütközne. Az azeri elítélt átadásával összefüggésben Magyarország nem sértett meg egyetlen két- vagy többoldalú megállapodást, nemzetközi normát sem - mutatott rá.
    Kiemelte, ezért Örményország nem várhat el vagy követelhet Magyarországtól elégtételt, vagyis azt, hogy Budapest elismerje, nemzetközileg védett örmény érdekeket vagy jogokat sértett volna, és emiatt "bocsánatot kérjen".
    Az már korábban is világos volt, hogy Azerbajdzsán és Magyarország alapvetõen eltérõen tekint Safarov tettére és személyére - idézte fel. Kifejtette, Örményország harmadik félként folyamatosan figyelemmel kísérte az azeri katonatiszt elleni magyarországi eljárást és a büntetés végrehajtását, és - állítása szerint - figyelmeztette Magyarországot az Azerbajdzsánban kialakult megítélésre, amely erkölcsileg felmentette, és hazafias tettnek minõsítette a gyilkosságot.
    Azerbajdzsán és Örményország hajthatatlansága, valamint az azeri kormány bel- és külpolitikai céljai alapján valóban elképzelhetõnek tûnt, hogy ha az azeri állami hatóságok "szabad kezet kaphatnak", megpróbálhatják megszüntetni a büntetést és elengedik Safarovot - vélekedett. Megjegyezte, éppen ezért volt szükséges, hogy az átszállítást megelõzõen Baku kétséget kizáróan, hivatalosan és írásban jelezze készségét a büntetés folytatására az 1983-as strasbourgi egyezményben meghatározott módon.
    Törõ Csaba szerint a kegyelem lehetõségét ugyan nem lehetett kizárni Safarov azeri joghatóság alá kerülése után, de az jogszerûen csak magyar egyetértéssel lett volna végrehajtható. Az egyoldalúan és a magyar szándékkal, valamint az alkalmazott egyezménnyel ellentétes kegyelem is elképzelhetõ volt, amennyiben Azerbajdzsán vállalja az ezzel járó nemzetközi jogsértést.
    Mivel azonban az átszállításkor hivatalos nyilatkozataiban és állásfoglalásaiban Baku amnesztiára vagy kegyelemre még utalást sem tett, nem volt megállapítható, hogy a nemzetközi egyezménybõl eredõ kötelezettségeit valóban megszegni készülne - mutatott rá. Úgy vélte, ennek valószínûsége nem volt pontosan felmérhetõ, mert az teljes egészében az azeri fél elszántságától függött. A Baku valós szándéka és hivatalos nyilatkozata közötti ellentét csak az egyezményes eljárás szerinti átadást követõen vált nyilvánvalóvá, amikor Magyarországnak már semmilyen lehetõsége sem maradt, hogy a jogellenes helyzetet megváltoztassa - áll Törõ Csaba elemzésében.
    Magyarország augusztus 31-én adta át Azerbajdzsánnak az örmény katonatársa 2004-es budapesti meggyilkolásáért életfogytiglani szabadságvesztésre ítélt Ramil Sahib Safarov azeri katonatisztet, akit hazájában elnöki kegyelemmel azonnal szabadlábra helyeztek. Szerzs Szargszján örmény elnök aznap bejelentette, országa felfüggeszti a diplomáciai kapcsolatokat Magyarországgal (az elsõ híradások még a kapcsolatok megszakításáról szóltak, de Jereván ezt késõbb pontosította). Németh Zsolt, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára szeptember 2-án hivatalába kérette Azerbajdzsán budapesti nagykövetét, akit diplomáciai jegyzékben arról tájékoztatott, hogy Magyarország elfogadhatatlannak tartja Azerbajdzsán lépését.


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player