Korlátoznák a hajóforgalmat a bálnák érdekében a Panama-csatorna térségében
MTI
2012 July 09, Monday
(MTI) - Valószínûleg korlátozni fogják a Panama-csatornába be-, illetve onnan kivezetõ hajóutakat a bálnák védelméért. A hosszúszárnyú bálnák szaporodóhelye a csatorna déli bejáratától 60 kilométerre fekvõ Perlas-szigeteknél található, ...
|
(MTI) - Valószínûleg korlátozni fogják a Panama-csatornába be-, illetve onnan kivezetõ hajóutakat a bálnák védelméért. A hosszúszárnyú bálnák szaporodóhelye a csatorna déli bejáratától 60 kilométerre fekvõ Perlas-szigeteknél található, a hajózás így zavarja, sõt, el is pusztíthatja az állatokat.
A panamai hatóságok és kutatók ezért készítettek egy tervet, amely a hajóforgalmat keskeny sávokra korlátozná. Az ötlet megvitatását és a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet általi esetleges elfogadását jövõ évre tervezik. A javaslat részleteit a kutatók a Nemzetközi Bálnavadászati Tanács (IWC) panamavárosi éves ülésén mutatták be. Hector Guzman, a Smithsonian Trópusi Kutatóintézet kutatója és társai a hajók mozgását hasonlították össze 15, mûholdas nyomkövetõvel ellátott bálnáéval. Az állatok és a hajók útja többször keresztezte egymást, 11 nap alatt 98 alkalommal kerültek 200 méternél közelebb egymáshoz - részletezte az eredményeket Guzman a BBC hírportálnak (http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-18720380). A területen az elmúlt két és fél évben 13 bálna pusztulását észlelték, amely részben valószínûleg a hajókkal való ütközésnek tulajdonítható. A hosszúszárnyú bálnák júniusban érkeznek meg Antarktisz környéki telelõhelyeikrõl a Perlas-szigetek környékére. Összesen mintegy 900 állat élhet itt ilyenkor. A panamai vizeken évente 17 ezer nagy hajó közlekedik, többségük nemzetközi teherszállító, amely a csatornán vág keresztül. A Perlas-szigetek egyre felkapottabb turisztikai célpont, a bálnales fontos attrakcióvá nõtte ki magát, ezért gazdaságilag is megéri törõdni az állatok védelmével. A kormány azt javasolja, hogy a hajókat a csatorna déli bejárata elõtt 65 tengeri mérföld hosszan tereljék két ellentétes irányú párhuzamos sávba, amelyeket 2-3 tengeri mérföld választana el egymástól. Guzman számításai szerint ez 95 százalékkal csökkentené azt a területet, ahol a bálnákat ütközés fenyegeti. Ezen kívül a szaporodási idõszakban nem engedélyeznének tíz csomónál gyorsabb haladást a hajóknak. A part mentén nyugatra haladó hajókat további néhány szakaszon is sávokba terelnék. Ezzel csökkentenék a part közelében tartózkodó halászcsónakokkal való ütközés veszélyét.
|
|
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor egy kattint�ssal nyithat a cikkhez f�rumos t�m�t.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!