A MĂV Zrt. vezetĂ©se azon gondolkodik, hogy a szemĂ©lyszĂĄllĂtĂĄs ĂĄrpolitikĂĄjĂĄt felĂŒlvizsgĂĄlva olcsĂłbbĂĄ tennĂ© a vasutat, mert kĂ©t ember teljes ĂĄrĂș utazĂĄsĂĄnĂĄl mĂĄr olcsĂłbb az autĂł. Ugyanakkor az is igaz, hogy az utasoknak csupĂĄn 15 szĂĄzalĂ©ka fizet teljes ĂĄrat - mondta el Szarvas Ferenc elnök-vezĂ©rigazgatĂł a cĂ©gcsoport gazdasĂĄgi helyzetĂ©t vizsgĂĄlĂł parlamenti bizottsĂĄg elĂ”tt. Ahhoz viszont politikai döntĂ©s kell, hogy mĂ©rsĂ©klĂ”djĂ©k a belföldi vasĂști ĂĄruszĂĄllĂtĂĄs "drĂĄmai" versenyhĂĄtrĂĄnya a közĂștĂ©val szemben.
A MĂV-csoport gazdĂĄlkodĂĄsĂĄban kevĂ©s önĂĄllĂłsĂĄguk van, bevĂ©teleik többsĂ©gĂ©t kĂŒlsĂ” tĂ©nyezĂ”k hatĂĄrozzĂĄk meg, a költsĂ©gek 85 szĂĄzalĂ©ka rövid tĂĄvon alig befolyĂĄsolhatĂł, mindemellett folyamatos az alulfinanszĂrozottsĂĄg, vesztesĂ©gessĂ©g Ă©s tĂ”kepĂłtlĂĄsi igĂ©ny - foglalta össze a vasĂșttĂĄrsasĂĄg helyzetĂ©t Szarvas Ferenc az OrszĂĄggyĂ»lĂ©s vizsgĂĄlĂłbizottsĂĄga elĂ”tt. A testĂŒlet a MĂV Zrt. jelenlegi gazdasĂĄgi helyzetĂ©hez vezetĂ” 2002-2010 közti döntĂ©seket vizsgĂĄlja, kiemelten a szerkezetĂĄtalakĂtĂĄst Ă©s leĂĄnyvĂĄllalatok privatizĂĄciĂłjĂĄt.
A MĂV Zrt. elnök-vezĂ©rigazgatĂłja elmondta, hogy a szemĂ©lyszĂĄllĂtĂĄs finanszĂrozĂĄsa megfelelĂ”nek tĂ»nik, a pĂĄlyavasĂșt viszont alig kap költsĂ©gtĂ©rĂtĂ©st. A gazdĂĄlkodĂĄst rontja a tetemes adĂłssĂĄgĂĄllomĂĄny - amelynek egy rĂ©sze az elmĂșlt Ă©vekben vĂĄsĂĄrolt 70 Ășj motorvonat miatt keletkezett -, amit mĂĄs költsĂ©gelemekkel egyĂŒtt mĂĄr nem tudnak finanszĂrozni - mondta Szarvas Ferenc.
Nagy problĂ©mĂĄja a MĂV-nak az utasvesztĂ©s, aminek egyik oka a motorizĂĄciĂł tĂ©rnyerĂ©se, s ezt csak sĂșlyosbĂtja az elmaradt fejlesztĂ©sek miatti szĂnvonalcsökkenĂ©s - magyarĂĄzta Szarvas. Az is apasztja a bevĂ©teleket, hogy rövidĂŒltek az utak - fĂ»zte hozzĂĄ.
BonyolĂtja a helyzetet, hogy az utasoknak alig 15 szĂĄzalĂ©ka fizet teljes ĂĄrĂș jegyet, a többiek zömmel kĂŒlönfĂ©le kedvezmĂ©nnyel utaznak, körĂŒlbelĂŒl negyedĂŒk pedig bliccel. A regisztrĂĄciĂłs jegy bevezetĂ©se azt bizonyĂtotta, hogy az ĂĄllam sokkal kevesebb ĂĄrkiegĂ©szĂtĂ©st fizet a MĂV-nak, mint amennyi ingyen utasuk van.
A MĂV-vezetĂ©s azon gondolkodik, hogy felĂŒlvizsgĂĄljĂĄk ĂĄrpolitikĂĄjukat, hogy olcsĂłbbĂĄ tegyĂ©k a vasutat, mert kĂ©t ember teljes ĂĄrĂș utazĂĄsĂĄnĂĄl mĂĄr olcsĂłbb az autĂł. A rendkĂvĂŒl sokfĂ©le kedvezmĂ©ny helyett egyszerĂ»bb tarifarendszerre lenne szĂŒksĂ©g - mondta Szarvas Ferenc.
KĂŒlön problĂ©ma a pĂĄlyahasznĂĄlati dĂj. A kĂŒlföldiek arra panaszkodnak, hogy ez tĂșl magas. A MĂV vezetĂ”je errĂ”l azt mondta, hogy nemzetközi összehasonlĂtĂĄsban ez a tarifa közepesnek tekinthetĂ”. Belföldön viszont "drĂĄmai" a kĂŒlönbsĂ©g a közĂști szĂĄllĂtĂĄsi költsĂ©gek javĂĄra, mert a közutak nagy mĂ©rtĂ©kben ingyen hasznĂĄlhatĂłk - fogalmazott Szarvas Ferenc. Szerinte a nagy versenyhĂĄtrĂĄny mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©hez politikai döntĂ©sre van szĂŒksĂ©g.
Becker PĂĄl, az Ăllami SzĂĄmvevĂ”szĂ©k fĂ”igazgatĂłja röviden ismertette korĂĄbbi, 2008-as vizsgĂĄlatuk megĂĄllapĂtĂĄsait. Több ĂĄtfogĂł fejlesztĂ©si koncepciĂłt dolgoztak ki 2002 Ă©s 2007 között, de pĂ©nz nem volt ezekhez, a közszolgĂĄlati feladatokat pedig nem rögzĂtettĂ©k szerzĂ”dĂ©sben, emiatt ĂĄllandĂł tĂ»zoltĂĄs jellemezte a MĂV mĂ»ködĂ©sĂ©t. A tĂĄrsasĂĄggĂĄ alakulĂĄs, 1993 Ă©s 2007 vĂ©ge közt a MĂV 1698 milliĂĄrd ĂĄllami tĂĄmogatĂĄst kapott, amibĂ”l csak 240 milliĂĄrd jutott beruhĂĄzĂĄsra, csaknem ezer milliĂĄrd mĂ»ködĂ©si tĂĄmogatĂĄs volt, s 400 milliĂĄrdnĂĄl többet fordĂtottak tĂ”kepĂłtlĂĄsra, szanĂĄlĂĄsra - mondta Becker PĂĄl.
Az ĂSZ szerint a mellĂ©kvonalak bezĂĄrĂĄsĂĄhoz kĂ©szĂŒlt költsĂ©gelemzĂ©sek nem voltak megbĂzhatĂłak, nem mĂ©rtĂ©k fel az Ă©rintett terĂŒletekre gyakorolt hatĂĄst. A szĂĄllĂtmĂĄnyozĂł leĂĄnycĂ©g, a MĂV Cargo eladĂĄsa törvĂ©nytelen volt az ĂSZ szerint: a privatizĂĄciĂłt elutasĂtĂł törvĂ©nyt Ășgy jĂĄtszottĂĄk ki, hogy elĂ”bb kiszerveztĂ©k a tevĂ©kenysĂ©get, majd eladtĂĄk a cĂ©get. Ezt az ĂŒgyet - mikĂ©nt mĂĄsok mellett a szĂ©khĂĄzĂ©rtĂ©kesĂtĂ©st is - vizsgĂĄlja Budai Gyula elszĂĄmoltatĂĄsi kormĂĄnybiztos - derĂŒlt ki a bizottsĂĄgi ĂŒlĂ©sen felolvasott rövid levĂ©lbĂ”l.
|
Hozzïżœszïżœlïżœsok Kedves Olvasïżœ! Jelentkezzen be ïżœs akkor hozzïżœszïżœlhat a tïżœmïżœhoz!
Regpityu 2011 January 21, Friday, 20:45:43
MiĂłta a vasĂști közlekedĂ©s megindult, a szemĂ©lyszĂĄllĂtĂĄs MINDIG a vesztesĂ©ges ĂŒzemĂĄg kategĂłriĂĄba tartozott. A teherforgalom, a postai kĂŒldemĂ©nyek hoztĂĄk a nyeresĂ©get Ă©s a kompenzĂĄciĂłt. CsanĂĄdi elvtĂĄrs Ă©s az akkori olajlobbi adta az elsĂ” kegyelemdöfĂ©st a MĂV-nak, ami csak tovĂĄbb fokozĂłdott, amikor nem hozzĂĄĂ©rtĂ”, megvezetett embereket kĂ©nyszerĂtettek a MĂV irĂĄnyĂtĂĄsĂĄra. A csĂșcs a postai szolgĂĄltatĂĄs kivonulĂĄsa utĂĄn a teherszĂĄllĂtĂĄs eladĂĄsa. Ha Ă©n egy egyszerĂ» fuvarozĂł vagyok, nem fogom eladni a lovamat Ă©s a kocsaimat.