A Continental felelõs a Concorde 2000-es tragédiájáért
FĂĽggetlen HĂrĂĽgynöksĂ©g
2010 December 06, Monday
Egy francia bĂrĂłság hĂ©tfõi döntĂ©se Ă©rtelmĂ©ben az amerikai Coninental lĂ©gitársaságot terheli a felelõssĂ©g az Air France Concorde gĂ©pĂ©nek 2000-es katasztrĂłfájáért.
|
Egy francia bĂrĂłság hĂ©tfõi döntĂ©se Ă©rtelmĂ©ben az amerikai Coninental lĂ©gitársaságot terheli a felelõssĂ©g az Air France Concorde gĂ©pĂ©nek 2000-es katasztrĂłfájáért. A testĂĽlet döntĂ©sĂ©nek Ă©rtelmĂ©ben az amerikaiaknak 200 ezer eurĂłs bĂĽntetĂ©st (56 milliĂł forint) Ă©s 1 milliĂł eurĂłs (280 milliĂł forint) kártĂ©rĂtĂ©st kell fizetnie. A Continental "abszurdnak" nevezte az ĂtĂ©letet Ă©s fellebbez az ĂĽgyben. AZ amerikaiak szerint oylan ĂtĂ©let szĂĽletett, amely az Air France felelõssĂ©gĂ©rõl akarja elterelni a figyelmet.
A bĂrĂłság a pĂ©nzbĂĽntetĂ©s mellett 15 hĂłnapos felfĂĽggesztett börtönre ĂtĂ©lte az ameikai lĂ©gitársaság egyik szerelõjĂ©t, aki hibásan szerelte fel azt a titánium szalagot, amely leszakadt a Continental DC-10-es gĂ©pĂ©rõl, Ă©s amely a Concorde katasztrĂłfájához vezetett. A többi vádlottat felmentette a testĂĽlet. KöztĂĽk volt három francia is: a Concorde-projekt egykori kĂ©t vezetõje, valamint a polgári lĂ©giközlekedĂ©s hatĂłság volt igazgatĂłja. EllenĂĽk az volt a vád, hogy nem vettĂ©k komolyan azokat a korábbi baleseteket, amelyek a Concorde szuperszonikus gĂ©ppel törtĂ©ntek. A Continental szerint egyĂ©bkĂ©nt nem a bĂ»nösnek mondott fĂ©mdarab hibás a katasztrĂłfáért. A társaság ĂĽgyvĂ©dje, szemtanĂşkra hivatkozva azt állĂtotta, hogy a gĂ©p már a kifutĂłn lángolt. Szerinte a karbantartĂłk voltak hanyagok, Ă©s a gĂ©pnek nem lett volna szabad felszállnia. A 10 Ă©ve törtĂ©nt katasztrĂłfa okának a 2004-es vizsgálatot követõen napvilágot látott elmĂ©letek szerint az volt az oka, hogy a Continental Airlines DC-10 tĂpusĂş repĂĽlõgĂ©pĂ©rõl felszállás közben levált egy rendkĂvĂĽl kemĂ©ny titánium lemez, Ă©s ott maradt a párizsi Charles de Gaulle repĂĽlõtĂ©r aszfaltcsĂkján, amelyre az utána felszállĂł, New Yorkba tartĂł Concorde ráhajtott. Ennek következtĂ©ben kidurrant a szuperszonikus gĂ©p egyik abroncsa, amelynek darabjai sĂ©rĂĽlĂ©st okoztak a szárnyban lĂ©võ ĂĽzemanyagtartályon. A gĂ©p emiatt nem sokkal felszállás után tĂ»zgolyĂłkĂ©nt csapĂłdott a földbe PárizstĂłl nem messze, megölve ezzel a fedĂ©lzeten tartĂłzkodĂł 109 utast Ă©s a földön nĂ©gy munkást. A francia-brit kooperáciĂłban kĂ©szĂĽlt szuperszonikus Concorde gĂ©pek elõször 1976-ban repĂĽltek menetrendszerinti járatkĂ©nt. Ă–sszesen hĂşsz darabot Ă©pĂtettek belõlĂĽk, de csak 14 állt kereskedelmi lĂ©gi forgalomba. Fõleg tengerentĂşli utakon használták az akár 2170 kilomĂ©ter per Ăłrás sebessĂ©gre kĂ©pes gĂ©pet. A Concorde jĂłval rövidebb idõ alatt repĂĽlte át az Ăłceánt. Igaz a jegyárak emiatt igen csak borsosak voltak. A sztárok Ă©s hĂressĂ©gek elõszeretettel utaztak a gĂ©pen. 2003-ban vonták ki õket vĂ©gleg a forgalombĂłl.
|
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!