Elfogadta a parlament a jogalkotásrĂłl szĂłlĂł törvĂ©nyt hĂ©tfõn. Ennek Ă©rtelmĂ©ben a jogszabály a hatályba lĂ©pĂ©sĂ©t megelõzõ idõre nem állapĂthat meg kötelezettsĂ©get vagy nyilvánĂthat magatartást jogellenessĂ©. Navracsics Tibor közigazgatási miniszter javaslatát a Fidesz, a KDNP, a Jobbik Ă©s az LMP kĂ©pviselõi támogatták, az MSZP viszont nem. A kormánypárti többsĂ©g megszavazta a jogszabályok elõkĂ©szĂtĂ©sĂ©ben valĂł társadalmi rĂ©szvĂ©telrõl szĂłlĂł törvĂ©nyt is, ami társadalmi egyeztetĂ©st tesz lehetõvĂ© a jogszabály-tervezetek kapcsán.
Az Ăşj jogalkotási törvĂ©ny a többi között kimondja: a jogszabályoknak egyĂ©rtelmĂ»nek kell lenniĂĽk a cĂmzettek számára, a hatálybalĂ©pĂ©st megelõzõ idõre pedig nem állapĂthatnak meg, illetve tehetnek terhesebbĂ© kötelezettsĂ©get, nem vonhatnak el vagy korlátozhatnak jogot, Ă©s nem nyilvánĂthatnak valamely magatartást jogellenessĂ©. A törvĂ©ny arra is kitĂ©rt: a jogszabályok hatálybalĂ©pĂ©sĂ©nek idõpontját Ăşgy kell megállapĂtani, hogy elegendõ idõ legyen az alkalmazásra valĂł felkĂ©szĂĽlĂ©sre. A törvĂ©nyt egyĂ©bkĂ©nt azĂ©rt kellett Ăşjraalkotni, mert az AlkotmánybĂrĂłság 2010. december 31-ei hatállyal megsemmisĂtette az 1987-ben elfogadott törvĂ©nyt Ă©s Ăşj szabályozás elfogadását tartotta szĂĽksĂ©gesnek. Az általános indoklás szerint nem szabályozhatĂł a törvĂ©nyben a jogszabályok köre Ă©s hierarchiája, valamint a kizárĂłlagos törvĂ©nyhozási tárgykörök, ezek az Alkotmányra tartoznak. Szabályozni kellett viszont olyan kĂ©rdĂ©seket, mint a hivatalos lap Ă©s a jogszabály kihirdetĂ©sĂ©nek követelmĂ©nyrendszere vagy a helyesbĂtĂ©s kĂ©rdĂ©se, amelyekben az AlkotmánybĂrĂłság mulasztást állapĂtott meg. Az Ăşj törvĂ©ny, amelyet 314 igen Ă©s 52 nem szavazattal fogadtak el, 2011. január 1-jĂ©n lĂ©p hatályba. Ugyancsak elfogadták a jogszabályok elõkĂ©szĂtĂ©sĂ©ben valĂł társadalmi rĂ©szvĂ©telrõl szĂłlĂł törvĂ©nyt, igaz ezt csak a kormánypárti kĂ©pviselõk támogatták. A jövõ Ă©vtõl hatályos törvĂ©ny szerint társadalmi egyeztetĂ©sre kell bocsátani a törvĂ©nyek, kormányrendeletek, miniszteri rendeletek tervezeteit Ă©s indoklásait, sõt adott esetben ezt megelõzõen már a koncepciĂłt is. Ugyanakkor nem kell társadalmi egyeztetĂ©sre bocsátani a többi között a fizetĂ©si kötelezettsĂ©gekrõl, az állami támogatásokrĂłl, a költsĂ©gvetĂ©srõl, a költsĂ©gvetĂ©s vĂ©grehajtásárĂłl, valamint szervezet Ă©s intĂ©zmĂ©ny alapĂtásárĂłl szĂłlĂł jogszabályok tervezeteit. A törvĂ©ny kitĂ©r arra is, hogy nem lehet társadalmi egyeztetĂ©s, ha az kĂĽlönösen fontos honvĂ©delmi, nemzetbiztonsági, pĂ©nzĂĽgyi, kĂĽlĂĽgyi, termĂ©szetvĂ©delmi, környezetvĂ©delmi vagy öröksĂ©gvĂ©delmi Ă©rdekek vĂ©delmĂ©t veszĂ©lyeztetnĂ©.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!