A közoktatás számára kell kĂ©pezni szakembereket: kevesebbet, de jĂłval magasabb szĂnvonalon - jelentette ki a parlament oktatási bizottságának elnöke. Pokorni Zoltán egy budapesti szakmai konferencián tartott elõadásában hozzátette: a közoktatási rendszer 4-5 ezer Ăşj pedagĂłgust igĂ©nyel Ă©vente, jelenleg azonban ennek majdnem a kĂ©tszeresĂ©t kĂ©pzik. A politikus elmondta: az a feladat, hogy a pedagĂłguskĂ©pzĂ©s elit szakká váljon, nemzetközi pĂ©ldák azt mutatják, hogy ez azokban az országokban lett sikeres, ahol a felsõoktatás legvonzĂłbb ösztöndĂjrendszerĂ©vel csábĂtották a kĂ©pzĂ©sbe a legjobb diákokat.
A Bolognai-rendszer felĂĽlvizsgálatra, de nem kidobásra szorul: csiszolni, javĂtani kell rajta - jelentette ki a parlament oktatási bizottságának elnöke a FĂĽggetlen HĂrĂĽgynöksĂ©gnek. Pokorni Zoltán szerint számos terĂĽleten fel kell vetni az osztatlan kĂ©pzĂ©st, pĂ©ldául a pedagĂłguskĂ©pzĂ©sben is lehetõvĂ© kell tenni. A pedagĂłgus Ă©letpályamodell keretĂ©ben tervezett minõsĂtõ vizsgákkal kapcsolatban hozzátette: a magyar gazdaság Ă©s a társadalom akkor hajlandĂł a jelenleginĂ©l jĂłval nagyobb mĂ©rtĂ©kben megfizetni a pedagĂłgusokat, ha garanciát lát arra, hogy jĂłval magasabb, garantáltabb minõsĂ©get várhat el tõlĂĽk. A politikus szerint ehhez van szĂĽksĂ©g egy kĂĽlsõ szereplõket is bevonĂł minõsĂtõ eljárásra. Pokorni Zoltán a konferencián tartott elõadásában beszĂ©lt arrĂłl is, hogy az általános iskolai tanárok alapbĂ©re pĂłtlĂ©kok nĂ©lkĂĽl tavaly 165 ezer forint, a közĂ©piskolában tanĂtĂł pedagĂłgusokĂ© pedig 185 ezer forint volt, ezzel szemben a diplomás alapbĂ©r 273 ezer forint volt 2009-ben. Jelenleg nincs pĂ©nz arra, hogy tõkeinjekciĂłval finanszĂrozzák meg a pedagĂłgus társadalmat - jelentette ki a közoktatásĂ©rt felelõs helyettes államtitkár. Gloviczki Zoltán hozzátette: komoly kormányzati elhatározás van arra, hogy kiemelten kezeljĂ©k ezt a terĂĽletet. Elõadásában beszĂ©lt arrĂłl is, hogy a pedagĂłgusoknak megmaradna a közalkalmazott státusz, ezen belĂĽl azonban önállĂł bĂ©rtáblában Ă©s ehhez kapcsolĂłdĂł követelmĂ©nyrendszerben gondolkodnak. Egy lehetsĂ©ges Ă©letpályamodell kapcsán 5+1 Ă©ves pedagĂłguskĂ©pzĂ©st emlĂtett a közoktatásĂ©rt felelõs helyettes államtitkár. Gloviczki Zoltán a FĂĽggetlen HĂrĂĽgynöksĂ©gnek elmondta: a plusz egy Ă©v gyakorlatorientált kĂ©pzĂ©s lenne egyetemi keretek között. A minõsĂtõ vizsga után ezt követnĂ© egy kĂ©tĂ©ves gyakornoki idõ már munkahelyen, esetleg mentortanár segĂtsĂ©gĂ©vel. Ebben az idõszakban kevesebb lenne a pedagĂłgusok Ăłraszáma Ă©s kezdõ fizetĂ©st kapnának. A helyettes államtitkár hozzátette: ezt a szakaszt a pedagĂłgus I. Ă©s II. szakasz követnĂ©, de ezen felĂĽl elĂ©rhetõ akár a mesterpedagĂłgusi, tudĂłs tanári szint is. A koncepciĂł szerint a pedagĂłgus Ă©letpályának lenne egy zárĂł szakasza is, amely nem lenne kötelezõ. Ha valaki ezt választja, akkor kevesebb lesz az Ăłraszáma Ă©s csökken a fizetĂ©se is. Gloviczki Zoltán ezzel kapcsolatban Ăşgy fogalmazott: legfeljebb az 50 százalĂ©kával csökkenne a bĂ©r ahhoz kĂ©pest, mint ami a kevesebb munkáért reális lenne. A közoktatásĂ©rt felelõs helyettes államtitkár hozzátette: ez a fázis valamelyest hasonlĂtana a jelenlegi prĂ©miumĂ©vek rendszerĂ©hez, vagyis választhatĂł lenne, Ă©s nem befolyásolná a nyugdĂj mĂ©rtĂ©kĂ©t.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!