A tervek szerint 2012 szeptemberĂ©tõl az Ăşj szakkĂ©pzĂ©si rendszerben tanulhatnának a diákok, kĂsĂ©rleti jelleggel pedig akár már a jövõ tanĂ©vben bevezetnĂ©k a duális kĂ©pzĂ©st nĂ©hány intĂ©zmĂ©nyben. A háromĂ©ves kĂ©pzĂ©sben a korábbinál nagyobb hangsĂşlyt fektetnĂ©nek a gyakorlati oktatásra, a tankötelezettsĂ©g pedig 17 Ă©ves korig tartana - hangzott el a csĂĽtörtöki kormányszĂłvivõi tájĂ©koztatĂłn. Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelõs államtitkár elmondta: a kĂ©pzĂ©si idõ lerövidĂtĂ©se mellett cĂ©ljuk, hogy a papĂr mellĂ© valĂłs szaktudás is társuljon, Ă©s hogy visszaállĂtsák a kĂ©tkezi munka becsĂĽletĂ©t.
HáromĂ©ves szakmunkáskĂ©pzĂ©s bevezetĂ©sĂ©t tervezi a kormány, ennek Ă©rtelmĂ©ben a tankötelezettsĂ©g a mostani 18-rĂłl 17 Ă©vre csökkenne - hangzott el a kormányszĂłvivõi tájĂ©koztatĂłn. A foglalkoztatáspolitikáért felelõs államtitkár kijelentette: a diákok vĂ©gzettsĂ©ge az esetek döntõ többsĂ©gĂ©ben jelenleg nem felel meg a munkaerõpiac elvárásainak, a szakkĂ©pzĂ©si idõ pedig tĂşl hosszĂş. Czomba Sándor hozzátette: jelenleg a munkanĂ©lkĂĽliek Ă©s inaktĂvak táborában 900 ezer olyan ember van, akinek nincs semmilyen szakkĂ©pzettsĂ©ge. Az államtitkár szerint, ha a foglalkoztatási szintet nem sikerĂĽl növelni, akkor az eddig felmerĂĽlt problĂ©mákat - pĂ©ldául az egĂ©szsĂ©gĂĽgy, a nyugdĂjrendszer, az oktatás terĂ©n - is kĂ©ptelen lesz kezelni az ország. Czomba Sándor a bõvĂĽlĂ©s legnagyobb gátjának a foglalkoztatáspolitika terĂ©n a nem megfelelõ szakkĂ©pzĂ©st tartja az elmĂşlt 20 Ă©vben. A nĂ©met duális kĂ©pzĂ©s mintájára átalakĂtott szakkĂ©pzĂ©st vezetnĂ©nek be Magyarországon a tervek szerint 2012 szeptemberĂ©tõl. A foglalkoztatáspolitikáért felelõs államtitkár ebben a hazánkat is piacul választott nagy nĂ©met cĂ©gek rĂ©szvĂ©telĂ©re is számĂt, mert - mint mondta - ezeknek a vállalatoknak magyar szakemberekre van szĂĽksĂ©gĂĽk. Czomba Sándor beszĂ©lt arrĂłl is, hogy az eddigi 26 mellett 99 Ăşj szakmát felĂĽgyel majd a kereskedelmi Ă©s iparkamara. Ezzel összesen 125 szakma esetĂ©ben lesz joga a kamarának pĂ©ldául szakmai vizsgák szervezĂ©sĂ©re, vizsgatĂ©telek Ă©s követelmĂ©nyek összeállĂtására, amihez a mostaninál nem kĂ©rnek több pĂ©nzt az államtĂłl. Kijelentette: az a cĂ©ljuk, hogy minĂ©l több vállalkozást vonjanak be a szakkĂ©pzĂ©sbe. Három Ă©v alatt a saját szakmájában jĂłl kĂ©pzett, a gyakorlatot jĂłl ismerõ szakemberek kĂ©pzĂ©se a cĂ©l - jelentette ki az oktatásĂ©rt felelõs államtitkár. Hoffmann RĂłzsa elmondta: a szakkĂ©pzõ iskolák esetĂ©ben a szakmára valĂł felkĂ©szĂĽlĂ©s lesz az elsõdleges, de redukált Ăłraszámban civilizáciĂłs, idegen - Ă©s, anyanyelvi tárgyakat, valamint sportot is oktatnak majd. Hozzátette: a kĂ©szĂĽlõ köz-, Ă©s felsõoktatási törvĂ©nyben megteremtik annak a lehetõsĂ©gĂ©t is a szakiskolát vĂ©gzett tanulĂłk számára, hogy a munka világában szerzett igazolt magas szĂnvonalĂş tapasztalat rĂ©szben egyenĂ©rtĂ©kĂ» legyen akár az Ă©rettsĂ©gi vizsgával, Ăgy lehetõsĂ©get kapnának a továbbtanulásra a felsõoktatásban. Ahhoz, hogy jĂłl kĂ©pzett, ideális esetben idegen nyelveket is beszĂ©lõ diákok jussanak szakmunkás vĂ©gzettsĂ©ghez, emelni kell a közoktatás szĂnvonalát is, Ă©s be kell vezetni a gyakorlati munkára felkĂ©szĂtõ elemeket - jelentette ki az oktatásĂ©rt felelõs államtitkár. Ezeket az elemeket a Nemzeti Alaptanterv Ă©s a kerettantervek tartalmazzák majd. Hoffmann RĂłzsa az oktatás leggyengĂ©bb láncszemĂ©nek nevezte a jelenlegi szakkĂ©pzĂ©st. A problĂ©mák közt megemlĂtette, hogy a szakiskolákat elkezdõ diákok 20-30 százalĂ©ka pĂ©ldául az elsõ kĂ©t Ă©vben kiesik a szakkĂ©pzĂ©sbõl, mert nem kĂ©pes teljesĂteni a követelmĂ©nyeket. Az államtitkár szerint ráadásul a szakmunkás bizonyĂtvánnyal rendelkezõ fiatalok gyakorlati tudása rendkĂvĂĽl csekĂ©ly, általános kĂ©pzettsĂ©gĂĽk, munkamoráljuk, kreativitásuk is nagyon alacsony.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!