Az elmúlt húsz év legellentmondásosabb periódusának nevezte a jelenlegi ciklust Budapest fõpolgármester-helyettese szerdán újságírók elõtt. Ikvai-Szabó Imre úgy fogalmazott: fõként az utolsó két évben a közvélemény a botrányokról értesült, de a város gazdasága ezalatt is folyamatosan fejlõdött. Közölte: a leendõ városvezetés stabil költségvetéssel, és számos elõkészített vagy már folyamatban lévõ beruházással veheti át a fõvárost.
Budapesten a rendszerváltás óta a legnehezebb önkormányzati ciklus ér véget, a fõváros azonban a belsõ politikai feszültségek, a nemzetközi gazdasági válság és a kormányzati elvonások ellenére is megõrizte stabil, kiszámítható költségvetését - jelentette ki Ikvai-Szabó Imre szerdai cikluszáró beszélgetésén. A távozó fõpolgármester-helyettes megismételte a korábban már elmondottakat: a fõváros mûködési bevételei folyamatosan meghaladják kiadásait, hitelt az önkormányzat csak fejlesztésekre vett fel. A kampányoló politikusok állításával ellentétben Budapest nincs veszélyesen eladósodva - közölte a városvezetõ. A költségvetés fõösszege 2006 óta egyharmadával, összesen 585 milliárd forintra emelkedett, az adósságállomány viszont változatlanul 161 milliárd forint maradt. A törvény szerint az önkormányzatok adóssága folyó bevételeik összege lehet, a fõváros hitelállománya azonban ennek csak a fele. Budapest így sokkal jobban áll, mint a legtöbb fideszes vezetésû nagyváros, például Debrecen, Pécs, Szolnok vagy Hódmezõvásárhely - mondta a fõpolgármester-helyettes. A jelenlegi városvezetés stabil költségvetéssel adja át a várost. Ha az új vezetés folytatni akarja a tervezett, illetve a megkezdett beruházásokat, ezek 2012-2013-ig finanszírozhatóak - közölte Ikvai-Szabó Imre. Budapestnek van 40 milliárd forintja lekötött betétben, 25 milliárd forintja értékpapírokban és egy 40 milliárdos, fel nem használt, kedvezményes hitelkerete. Hozzátette: a hitelmegállapodás alapján arra is van lehetõség, hogy más fejlesztésekre hívják le a pénzt, mint amit eredetileg terveztek. Kérdésre válaszolva a távozó városvezetõ közölte: a BKV valóban a város "beteg embere", amelynek nem sikerült megnyugtatóan, nyugat-európai modell szerint rendezni a finanszírozását. Ez azonban nincs semmilyen összefüggésben a közlekedési vállalatnál történt bûnügyekkel, amelyek körülbelül 1 milliárd forintos kárt okoztak a cégnek - jelentette ki. Ikvai-Szabó Imre példaként hozta fel: bár a közlekedési vállalat jármûvei kijárnak a közigazgatási határon túlra, az agglomerációs települések többsége nem járul hozzá a szolgáltatás költségeihez. A tarifabevételek a BKV kiadásainak körülbelül egyharmadára elegendõek, kétharmadot a fõvárosnak, illetve az államnak kell állnia. Ennek értelmében állapodtak meg tavaly év végén a Bajnai-kormánnyal, a megállapodás szerint a központi költségvetésnek 17,4, a fõvárosnak pedig plusz 5 milliárd forinttal kell hozzájárulnia a BKV finanszírozásához. Utalva arra, hogy a jelenlegi kormánytól nem kapták meg a júliusban esedékes 7,4 milliárd forintot, a fõpolgármester-helyettes úgy fogalmazott: az általuk kidolgozott modell segítésével talpon maradhatna a cég, ha összeomlik, akkor még drágább lesz a talpra állítása. Hozzátette: a BKV-t regionális szolgáltatóvá kellene alakítani és összekapcsolni az elõvárosi vasúthálózattal. Az önkormányzati választások utáni terveivel kapcsolatban a fõpolgármester-helyettes kitérõen válaszolt, annyit mondott, elõször szeretné kipihenni magát. Arra a kérdésre, hogy elfogadna-e egy esetleges felkérést a következõ városvezetéstõl, azt mondta: pártpolitikai szerepet a jövõben nem kíván vállalni, de szívesen végezne a fõvároshoz kapcsolódó munkát. Közölte azt is: az önkormányzati választásokig tagja marad az SZDSZ-nek, ezután dönt a továbbiakról, bár - mint hozzátette - szerinte a párt már lényegében nincs meg.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!