Forradalmi áttörĂ©st, a gyakorlatra koncentrálĂł Ă©s rövidebb kĂ©pzĂ©st ĂgĂ©r a szakkĂ©pzĂ©s terĂ©n a Nemzetgazdasági MinisztĂ©rium foglalkoztatáspolitikai államtitkára. Czomba Sándor a Magyar Kereskedelmi Ă©s Iparkamara (MKIK) elnökĂ©vel tartott közös tájĂ©koztatĂłján elmondta: a szakkĂ©pzĂ©st a foglalkoztatáspolitika rĂ©szekĂ©nt kĂvánják fejleszteni a következõ idõszakban. Hozzátette: több mint 900 ezer olyan ember van csak az inaktĂvak Ă©s a munkanĂ©lkĂĽliek táborában, akinek alacsony az iskolai vĂ©gzettsĂ©ge Ă©s nincs szakkĂ©pzettsĂ©ge. Parragh LászlĂł, a Kamara elnöke szerkezetváltást sĂĽrgetett a foglalkoztatásban, amihez elengedhetetlennek tartja a szakkĂ©pzĂ©s ĂşjjáépĂtĂ©sĂ©t. Ăšgy fogalmazott: egy versenykĂ©pes gazdasághoz versenykĂ©pes szakkĂ©pzĂ©sre van szĂĽksĂ©g, amelynek közĂ©ppontjában a vállalati gyakorlati kĂ©pzĂ©snek kell állnia.
A foglalkoztatáspolitika rĂ©szekĂ©nt fejlesztenĂ©k a jövõben a szakkĂ©pzĂ©st - jelentette ki a Nemzetgazdasági MinisztĂ©rium foglalkoztatáspolitikai államtitkára. Czomba Sándor hozzátette: addig nem lehet Ă©rdemi változást elĂ©rni ezen a terĂĽleten, amĂg a nyolcadik osztályos bizonyĂtvány mögött nincs valĂłs tudás Ă©s sok esetben - ahogy fogalmazott - funkcionális analfabĂ©ták lĂ©pnek be a szakkĂ©pzĂ©s rendszerĂ©be. Az államtitkár fontosnak nevezte a pályaorientáciĂł kĂ©rdĂ©sĂ©t, amihez meglátása szerint a 7-8. osztályban már hozzá kellene kezdeni. A nemzetgazdasági tárca államtitkára tĂşlságosan hosszĂşnak tartja az akár 5-6 Ă©vig tartĂł szakkĂ©pzĂ©st, szakmunkáskĂ©pzĂ©st. Kijelentette: vizsgálják annak a lehetõsĂ©gĂ©t, hogy visszatĂ©rnek a 3 Ă©ves szakmunkáskĂ©pzĂ©sre, kĂĽlönösen az alapszakmák tekintetĂ©ben. A negyedik Ă©vben pedig kizárĂłlag egy gyakorlati kĂ©pzĂ©sben venne rĂ©szt a tanulĂł. Ez tulajdonkĂ©ppen már egyfajta foglalkoztatotti státuszt jelentene, miközben a diák gyakorlati tapasztalatot szerez. Czomba Sándor beszĂ©lt arrĂłl is, hogy jelenleg a vállalkozĂłk mindössze 1,5 százalĂ©ka vesz rĂ©szt a szakkĂ©pzĂ©sben. Az államtitkár azt szeretnĂ©, ha ez a kör bõvĂĽlne Ă©s ezáltal a diákok nem iskolai tanmĂ»helyekben, hanem kint az "Ă©letben", vagyis a gyakorlati helyeken tanulnák a szakmát. Meglátása szerint ehhez Ăşgy kell átalakĂtani a finanszĂrozási rendszert, hogy Ă©rje meg a munkáltatĂłnak aktĂvabban rĂ©szt venni a tanulĂłkĂ©pzĂ©sben. HozzányĂşlnának a normatĂvához is, az államtitkár szerint ugyanis az intĂ©zmĂ©nyfenntartĂłkat akkor lehet ösztönözni arra, hogy a valĂłs igĂ©nyeknek megfelelõ kĂ©pzĂ©seket indĂtsanak, ha a hiányszakmáknál növelik, tĂşlkĂ©pzĂ©s esetĂ©n pedig csökkentik a normatĂvát. Tovább kell növelni a gyakorlati kĂ©pzĂ©s sĂşlyát, át kell alakĂtani az OKJ-vizsgáztatást, a normatĂv finanszĂrozásban pedig meg kell szĂĽntetni az egyenlõsĂ©g elvĂ©t - jelentette ki a Magyar Kereskedelmi Ă©s Iparkamara elnöke. Parragh LászlĂł Ăşgy látja, a magyar gazdaság kimozdĂtásának egyik alapvetõ feltĂ©tele egy olyan kĂ©pzĂ©s, amely a gazdaságban eladhatĂł ismereteket nyĂşjt. A Kamara elnöke hozzátette: ma Magyarországon mindössze fĂ©lmilliĂł ember vĂ©gez tĂ©nyleges termelõ munkát, egy egĂ©szsĂ©ges gazdaságnál ennek a háromszorosára lenne szĂĽksĂ©g. FelhĂvta a figyelmet arra is, hogy az alacsony vĂ©gzettsĂ©gĂ»ek esĂ©lye jelenleg sokkal kisebb a munkaerõpiacon, a szakkĂ©pzettsĂ©ggel nem rendelkezõk fele pedig munkanĂ©lkĂĽli. Parragh LászlĂł kiemelte: mĂg a felsõoktatás kapacitáskihasználtsága 70 százalĂ©k Ă©s a gimnáziumokĂ© meghaladja a 90 százalĂ©kot, addig a szakiskolákĂ© nem Ă©ri el az ötvenet. Az MKIK elnöke szerint egyre kevesebben választják a szakiskolákat, van olyan rĂ©giĂł, pĂ©ldául a közĂ©p-magyarországi, ahol ez az arány mindössze 13 százalĂ©k, a kĂvánatos 30-35 százalĂ©k helyett. A szakiskola elvĂ©gzĂ©se után ráadásul csak a tanulĂłk 30 százalĂ©ka helyezkedik el a szakmájában a vĂ©gzĂ©st követõ 9 hĂłnapon belĂĽl. Parragh LászlĂł kijelentette azt is: a tanulĂłknak minĂ©l több idõt kell tölteniĂĽk gyakorlati kĂ©pzĂ©sben mĂ©g akkor is, ha ez Ă©rdekeket sĂ©rt, mert a gyerek kevesebb idõt tölt az iskolában, Ăgy kevesebb pedagĂłgusra Ă©s tanteremre van szĂĽksĂ©g. Ăšgy fogalmazott: a gyakorlati kĂ©pzĂ©s sikerĂ©lmĂ©nyt jelent Ă©s visszahozhatja a kĂ©tkezi szakmák presztĂzsĂ©t.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!