A berendezést múlt héten állították le, mert kemény agyagba ütközött, és csak tisztítás, illetve átvizsgálás után tudták megint üzembe helyezni. Az alagútfúrásban résztvevõ egyik társaság, a Hídépítõ metró projekt igazgatója kedden azt mondta, hogy a déli pajzs a kijelölt út kétharmadát tette meg eddig a Duna alatt, és egy hét múlva érhet át Pestre, a Fõvám téri állomásra. Ezután indíthatják az északi fúrópajzsot a budai oldalról, a Szent Gellért térrõl.
A déli pajzsot május 18-án indították a Szent Gellért térrõl. Egy hete jelentették be, hogy a Duna alatt elakadt a szerkezet: az eddigitõl eltérõ állagú agyaghoz ért, amelybe beleragadt a marótárcsája.
A fúrópajzs hidraulikája és elektronikája mûködött, de tovább haladni nem tudott, ezért a szakemberek úgy döntöttek: leállítják, hogy ne károsodjon. Olyan agyagrétegbe ütközött, amely majdnem mészkõ keménységû. A szerkezet egyébként képes áthatolni ilyen akadályokon is, a megfelelõ segédanyaggal, ilyennel puhítják az agyagot az újraindítás után - ismertette újságírók elõtt Hegedûs Csaba, a Hídépítõ Zrt. metró projekt igazgatója. A társaság a kivitelezést végzõ Bamco konzorcium tagja.
Hegedûs Csaba szerint számoltak a tervezéskor ilyen akadályokkal, ezért is van a fúrópajzs elején a vágóél és a motor között egy hermetikusan lezárható túlnyomásos kamra. Ebbe mehetnek be szükség esetén erre felkészített szakemberek, akik megkereshetik egy-egy hiba okát. Ezt történt most is, német szakembereket hívtak, amikor leállt múlt héten a szerkezet a Duna alatt.
Ha a déli pajzs átért a Fõvám térre, a másik oldalról indulhat majd az északi. Akárcsak a korábbi szakaszokon, a Duna alatt sem dolgozhat egyszerre két pajzs, mert zavarnák egymást a rezgéssel, másrészt ez omlásveszéllyel is járhatna. Az északi pajzs várhatóan három hét alatt ér majd át Pestre. A szakemberek arra számítanak, hogy azzal már nem lesz baj, bár a talaj nagyon változékony errefelé. Ha nem jön közbe semmi váratlan, mindkét pajzs Pesten lehet augusztusra. A projektigazgató megerõsítette, hogy a Fõvám téri állomás készen áll a pajzsok fogadására.
Arra a kérdésre, hogy a Fõvám tér és a következõ állomás, a Kálvin tér között milyenek lehetnek a talajviszonyok, Hegedûs Csaba azt mondta a Független Hírügynökségnek: vizsgálják a talajt, de két ellenõrzési pont között is lehet eltérés, lehetnek meglepetések. A pajzs ezekre fel van készülve, és ha akadályba ütköznek, a munka tempója napi átlagban lehet csak lassabb vagy gyorsabb.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság keddi közleménye szerint a déli pajzs a korábban jelzett idõponton belül átér a pesti oldalra, vagyis ideális esetben jövõ héten. A múlt hetihez hasonló "szükségszerû technikai szünetek" ezután is elõfordulhatnak - írják.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!