A Kerékpáros Közlekedés Nemzeti Cselekvési Programja (Bicycle Masterplan - Masterplan Fiests, 1990-1997) Hollandiában a kerékpáros közlekedés hét éves nemzeti programját (Masterplan Fiets - MPF) parlamenti döntés alapján, kormányzati támogatással hajtották végre. A végrehajtásáról szóló zárójelentésben a következõ tények és adatok olvashatók:
A hét évig tartó és mintegy 33 millió holland forintot (NLG) azaz 15 millió ECU-t (mai áron számítva 3,8 Mrd magyar forintnak megfelelõ összeget) felemésztõ programot a Holland Királyság Közlekedési és Vízügyi Minisztériuma, ezen belül egy különálló, 40 fõs alkalmazotti gárda irányította. (Vezetõje Tom Waleman, e beosztásában többször járt Magyarországon.)
A MPF-nek 5 stratégiai célkitûzése volt:
1. A kerékpárhasználat 30 %-os növelése, ugyanakkor az autóhasználat 9 %-os csökkentése az utazások számán belül, elsõsorban a rövid távú utazások kiváltásával." ...
Azt írod: "A megoldást eddig még SEHOL nem abban találták meg a városvezetõk a fejlett világban, hogy az autózás helyett, sõt az autózás rovására a kerékpározást támogatták volna."
Támaszd alá ezt a súlyos kijelentést, légy oly kedves!
Egyszer Vincze Tibi mondta nekem mélabúsan, mikor egy hetvenes években készült fotót nézegettünk az Oskola utcáról, hogy "azok a régi szép idõk, mikor minden utca kétirányú volt, és csak elvétve láttunk két három parkoló autót az utak szélén".
Tibor, lássátok be, hogy a telítõdés régen elkezdõdött. Lássátok be, hogy a további körforgalmak kialakítása további kapacitásnövekedést okoz, amely tovább generálja a forgalmat. Nem a körforgalmak ellen beszélek! De nem a jelzõlámpás keresztezõdések okozzák a dugókat a városban, hanem az autók! Ne keverjük össze a dolgokat. Igenis hagyni kéne a természetes telítõdési folyamatokat kifutni. Minden kapacitásnövelési kísérletet le kell állítani. LÁSSÁK AZ AUTÓSOK, HOGY NINCS TÖBB HELY! Rohadjanak meg dugókban és álljanak csak fél órát egy keresztezõdés elõtt. Mert másképp nem jönnek rá, hogy BETELT a város.
Egyszer Vincze Tibi mondta nekem mélabúsan, mikor egy hetvenes években készült fotót nézegettünk az Oskola utcáról, hogy "azok a régi szép idõk, mikor minden utca kétirányú volt, és csak elvétve láttunk két három parkoló autót az utak szélén".
Tibor, lássátok be, hogy a telítõdés régen elkezdõdött. Lássátok be, hogy a további körforgalmak kialakítása további kapacitásnövekedést okoz, amely tovább generálja a forgalmat. Nem a körforgalmak ellen beszélek! De nem a jelzõlámpás keresztezõdések okozzák a dugókat a városban, hanem az autók! Ne keverjük össze a dolgokat. Igenis hagyni kéne a természetes telítõdési folyamatokat kifutni. Minden kapacitásnövelési kísérletet le kell állítani. LÁSSÁK AZ AUTÓSOK, HOGY NINCS TÖBB HELY! Rohadjanak meg dugókban és álljanak csak fél órát egy keresztezõdés elõtt. Mert másképp nem jönnek rá, hogy BETELT a város.
"IGen, sok autó van már most is - és MÉG TÖBB LESZ, nyugodjatok bele. Lehet tüntetni ellene, még tovább drágítani (fogják is), az emberek olyanok amilyenek és továbbra is autózni fognak, csak még többen és még többet." Oké legyen. Én akkora adót vetnék ki a Belvárosban történõ autóhasználatra, hogy belegebedne minden jampi, aki frenkizni jár parkolni a kurvajó Audijával a Belvárosba. Kvótát szabnék: aki a Belvárosban lakik, az ingyen parkolhatna bárhol. Aki nem, keményen fizetne az évi 20 alkalomra szóló kvótáján felül. Aki csak dolgozni jár a belvárosba, az is tejelne keményen, vagy üljön buszra csessze meg. Az hogy minden kis vakarék urizálásra használja az autókáját, nem jönne be nálam. Az a baj, hogy a sok elmebeteg elhiszi, hogy akkor vagy ember, ha van autód. Ez baromság.
Még mindíg nem érted. Látom, hogy te még a járdákat is megszüntetnéd, hogy rátegyél még tíz, vagy húsz parkolót. Értsd meg végre, hogy a 43000 autó SOK. Nem lehet több közterületet föláldozni az autóparkolásra. Eddig is átestünk már a ló túloldalára. hány helyen nem férsz el babakocsival, mert fölállnak a járdára autóval? Hány helyen képtelenség még a kár babakocsi nélkül is átpréselõdni két szabálytalanul parkoló autó közt, vagy egy autó és a fal közt? Sok helyen! A telítõdés régen elkezdõdött. A baj csak az volt, hogy a várostervezõk a növekvõ autómennyiséget sávszélesítéssel, útszélesítéssel, parkolók létesítésével, végül az egyirányúsítással próbálták kiszolgálni. Végül õk is rájöttek, hogy ezt nem lehet a végtelenségig csinálni. Azért sajnos mostanában is elõ-elõ fordul ez a hozzáállás. Egy éve telítõdni látszott a Belvárosi híd befelé jövõ forgalma a Belvárosi hídon.
Ekkor mit tettek Vincze Tibiék? Oly mértékben meghoszabbították a zöldfázist, hogy az az Oskola utca-somogyi utca forgalmát egészen a kettõs körforgalomig duzzasztotta! Ez aztán okos megoldás volt, bravó!
Pedig több alternatívájuk is volt: 1. Hagyni mindent ahogy volt. Ebben az esetben, ha az hónapokig is tart, rájönnek az autósok, hogy faszság fél órát egy helyben torlódva káromkodni a hídon reggel. Vagy elmentek volna az újhíd felé, vagy letették volna autóikat (ez kevésbé valószínû persze). A telítõdési reakció ekkor jött volna létre. 2. Engedélyhez kötni, vagy díjtételt szabni a csúcsidõben való áthajtásért a hídon személygépjármûvel. 3. A dugókat, amelyek már a Temesvári körútig értek, okként felhasználni a személygépjármû-forgalom Belvárosi hídról történõ kitiltására.
A harmadik megoldáshoz túl gyáva a városvezetés, a másodikhoz is, pedig az még bevételt is hozott volna! Az viszont érthetetlen hogy az 1-es megoldás miért nem valósult meg. Egy biztos, a lehetõ legrosszabb alternatívát vitték át: tovább növelni a kapacitást, a befogadóképességet. Hogy jöjjön még több és több autó a Belvárosba. Idióták!
Székely László at http://
2004-10-20 18:00 (El�zm�ny n�lk�li.)
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
Akkor maradjunk annyiban, hogy még több autó lesz, és a káosz is nõni fog, pláne ha az autózást megnehezítik - mert törvény, hogy ha csak nincs kitiltva a gépjármû egy utcából, akkor oda_mindig_lesz_aki_autóval_behajt, és egyre több ilyen sofõr lesz, mert egyre több autó lesz. A szakirodalommal kapcsolatban meg talán ideje kijelenteni, hogy olyan, mint Nostradamus jóskönyve: mindent és mindennek az ellenkezõjét alá lehet vele támasztani. :-)
"Ez nagyon szép, de a külvárosokból beáramló tömegek parkolási gondjaihoz vajmi kevés köze van..." -> Már hogyne lenne, Gábor? Pont az a lényeg, hogy pl. a mélygarázsnál úgy keletkeznek parkolóhelyek, hogy az utcai parkolóból nem vesznek el egyet sem. Ha nem így lenne, akkor most a körül a bizonyos társasház körül senkinek nem jutna hely, csak az ott lakóknak. Ez pont az ingázókat szorítani ki. Ezért kellene nagy gonddal eljárni minden belvárosi építkezésnél, lsd. jó példaként az új egyetemi könyvtárat.
Nem tudom, hogy az épülõ Lombard székház autói mélygarázsban, belsõ udvarban, vagy legrosszabb megoldásként az utcán fognak majd parkolni? Mert utóbbi esetben 15-20 parkolóhellyel fixen kevesebb lesz megint az utcán, pont annyi civil autós fog körbe-körbe füstölögni a Nagyáruház és a Dugonics tér környékén...
A Centrum melletti gödör beépítésekor is ragaszkodni kell majd a mélygarázshoz! Elmúlt az az idõ, amikor enélkül lehetett nyugodt szívvel engedélyezni egy irodaház (Olajos ház; Arany János utcai irodaház; Új Klinika) felépítését.
Varga
2004-10-20 08:46 (El�zm�ny n�lk�li.)
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
"Mélygarázst lehet építeni Szegeden is csak jó szakember kell hozzá."
És még több pénz.
"Édesanyám olyan társasházban lakik a Belvárosban, ahol annyi parkolóhely van a mélygarázsban, ahány lakás a házban. Hoppá!"
Ez nagyon szép, de a külvárosokból beáramló tömegek parkolási gondjaihoz vajmi kevés köze van...
"Szurokolok a bicikliseknek, hogy legyen minél biztonságosabb a közlekedésük DE ne gondoljátok, hogy majd az megoldja a város közlekedési gondjait."
Így van, ne feledkezzünk meg a tömegközlekedésrõl, amelyet szintén folyamatosan (bár csak ritkán látványosan) fejlesztenek. Abban valóban nagyobb lehetõségek vannak, mint a kerékpározásban.
"IGen, sok autó van már most is - és MÉG TÖBB LESZ, nyugodjatok bele."