A humor: mint folyadék. Folyékony halmazállapotú dolog.
Képlékeny, nem rideg, akár a vas. Nem porladó, akár a homokkõ. Nem
gyúrható-nyújtható, mint a rétestészta. Nem kenhetõ, csöpögõs, mint az akácméz.
És sorolhatnánk?
Mindenféle humor van. Szóbeli humor, Ãrásbeli humor - ez nem
az - és amint látható: képi humor is.
Elemezzük akkor! Egy élõ mûvészettörténésztõl hallottam,
hogy ezek a képi eszközök minimalisták. Az eszközök teljes mértékben. Amit itt
bemutatnak, az meg inkább a maximalizmust tükrözi, a túltengést, a feladatokon
való túlterjeszkedést, hogy ezt a jogi kifejezést használjuk éppen.
Mint cseppben a tenger... Szeretem ezt a meghatározást
használni e mûvekkel kapcsolatban. Igen, a fotográfia is mû, sõt akár
mûremeknek is nevezhetõ. A képi megfogalmazás agyunk irracionális részébõl
ered. Mondhatni szebbik felébõl. Van benne valami nõi, éppen ezért, kevésbé
leÃrható, elmondható. Sokkal inkább érezhetõ, és érzelmes, a logikát is
figyelmen kÃvül hagyó elem.
E kép egyedisége is ebbõl ered. Kivágja a valóság egy
szeletét. Azt a látványrészt, amely mellett amúgy napjában eljárunk, anélkül,
hogy felnevetnénk az élmény hatására. És meglátjuk ezt a bekeretezett darabot,
felkiáltunk: ez az! Van e képkivágásban jó adag rokonság a karikatúrával. A
képi minimalizmus és a groteszk egyesÃtése. Éppen ezért tud tükröt tartani a
valóságnak. Kifejezi a korszellemet. Rámutat a kritikus pontokra, ahol a
veszély leselkedik az emberiségre. Megtudhatjuk, hogy mindnyájan az élet
hatalmas HACCP rendszerének részesei vagyunk, akár akarjuk, akár nem. És
védekezni sem tudunk ellene.
És van a hÃr: hiába a kitáblázás, a markoló munkagép, egy
idõben, az ország két ellentétes pontján, mégis átvágta a gázvezetéket... |
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!