Hírfolyam |
---|
14:42
| 14:41
| 14:40
| 14:38
| 14:36
| 13:44
|
| |
A gonosz kísértése
Munkatársunktól
2007 March 28, Wednesday
Az ÓPIUM - Egy elmebeteg nõ naplója c. film díszbemutatója hasonlított egy túlzsúfolt húsboltra. Mindenki azért jött, mert megneszelte, hogy friss karaj érkezett. És bizony így volt, ezt nem lehetett kihagyni.
|
A film Csáth Géza írásai alapján készült, az idei Filmszemlén a legjobb rendezés és a külföldi kritikusok díját kapta. Ennél a hivatalos közleménynél sokkal nagyobb vonzerõt jelentett azonban Csáth Géza (alias Brenner doktor) neve és Szász János személye a produkcióban. Csáth személyét mindig is fülledt misztikum vonta körbe, hiszen Kosztolányi Dezsõ unokatestvéreként sem volt hajlandó beállni az akkori magyar irodalom standardjai közé, vagyis teljesen mást írt és tett, mint ami egy átlagos magyar írótól elvárható lett volna a századelõn. Hasonló okok miatt izgalmas a rendezõ személye is. Szász János a Wittmann fiúk címû formabontó filmjével berobbant a magyar film élvonalába, ám az ÓPIUM elõtt 10 évig nem készített játékfilmet, hanem tanított az Egyesült Államokban, esetleg színházban rendezett Norvégiában. Nagy volt hát a várakozás, és a jelek szerint érdemes volt ilyen hosszú ideig érlelni a következõ film témáját. Nem a történet a lényeg, hanem két kallódó lélek egymásra találása és egyesülése, mégis érdemes néhány szóban leírni a cselekmény kiindulópontját. Brenner doktor - akinek a történet idejében már novellái jelentek meg - alkotói válságban érkezik meg a vidéki elmegyógyintézetbe, ahol kollégái gyakorlatilag középkori módszerekkel próbálják kezelni a pácienseket. A doktor felvilágosult tudós és mûvész lévén, megpróbál az akkor újdonságnak számító pszichoanalízis segítségével gyógyítani. Ne feledjük, 1913-at írunk, Freud módszereit még a legtöbben nem ismerik, akik pedig igen, többnyire vitatják azok hatékonyságát. Apácák ráncigálják a szellemi fogyatékos betegeket, szigorú tekintetû orvosok kényszerítik a pácienseket arra, hogy mindenféle õrült szerkezet segítségével próbáljanak „normálissá" válni. Természetesen az az õrület, hogy ezt a XX. század elején elfogadott módszernek tartják. A helyszín szó szerint egy erõd, ugyanis a filmet a komáromi erõdrendszerben forgatták, amely tele van kiismerhetetlen alagutakkal és hatalmas rácsos kapukkal. Brenner doktor rövidesen különleges új beteget kap, aki girbegurba betûkkel, vaskos könyvekbe írja naplóját. A doktor azonban képtelen írni, ezért ópiummal próbálja stimulálni magát. Klein Gizella azonban arról ír, hogy a gonosz akarja megszerezni a testét, és naponta meg kell küzdenie a benne élõsködõ lénnyel. Az orvos küzd a kíváncsisággal, amely a nõ felé hajtja, de végül rájön, hogy csak a nõben lévõ gonosz termékenyítheti meg a benne szunnyadó alkotóerõt. Miután magáévá teszi a nõt, és úgymond egyesül a gonosszal, Brenner írni kezdi naplóját. Így teljesedik ki az alkotóerõ a gonosz oltárán, így válik sátánivá a mûvészet, melytõl - mint a kispolgárok többsége - az intézetet vezetõ Winter doktor is irtózik. Ettõl a meztelen valóságtól irtózik mindenki, aki nem mer a tapasztalás végsõ határáig eljutni, és ezt a kibékíthetetlen ellentét tagadja mindenki, aki a mûvészetet a hétköznapok logarlécével méricskéli. Két végpontból indul a két fõhõs, és egyesülésük törvényszerû. Csáthot csak az alkotás érdekli, nem számít neki, hogy az ópium rövidesen elpusztítja a testét. A kábítószer is csak arra kell, hogy intenzívebben élje át a mindennapjait, de amikor már ez sem segít, akkor jön a gonosz kísértése. És ennek nem szabad ellenállnia, ha újra írni akar. Márpedig akkor, ott semmi más nem számított, csak a produktum, ami olyan világot teremt, amelynek a határai a végtelenbe tolhatók. Szincsok György
|
|
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!