A Kelenfölditõl a Keleti pályaudvarig tartó elsõ szakasz 354,4 milliárdba kerül és 2009 helyett csak 2010-re készül el - mondta a fõpolgármester. Hozzátette: jelenleg 43,1 milliárdos a költségtúllépés ennél a szakasznál.
Minden híreszteléssel ellentétben a beruházás pénzügyi háttere stabil, a projektet a metrótörvény értelmében 79-21 százalékos arányban finanszírozza a központi költségvetés és a fõváros - jelentette ki a fõpolgármester. A metróépítést az Európai Unió is támogatja, hisz beruházási bankja, az EIB már évek óta hitelezi a beruházást - mondta Demszky. Az EU a Kohéziós Alapból vissza nem térítendõ támogatást is ad, a tárgyalások azonban még nem zárultak le. Az egyeztetések az elsõ szakaszról folynak, a vissza nem térítendõ uniós támogatás mértéke várhatóan 100-250 milliárd között lesz - hangzott el a sajtótájékoztatón.
Demszky Gábor szerint azért erõsödtek fel a kritikák a metróval kapcsolatban, mert a beruházás most érkezett a finisbe, miután áprilisban elindul a fúrópajzs. A metró ellenzõi még egy utolsó kísérletet tesznek, hogy "elmeszeljék" a beruházást - tette hozzá.
A beruházás átvilágítása lezárult. A metróbiztos jelentése szerint a Kelenfölditõl a Keleti pályaudvarig tartó elsõ szakasz 1 éves csúszásban van, így 2009 vége helyett csak 2010 végén adhatják át a forgalomnak. A második szakasz, amely a Keletitõl a Bosnyák térig megy majd, várhatóan 2012-re készül el, összesen 131,2 milliárd forintból. A fõpolgármester szerint az egy éves csúszás okai a különbözõ tulajdoni viták az építési telkek körül, illetve elõre nem látható mûszaki problémák, az évekig tartó hatósági engedélyezések, valamint az, hogy a metró ellenzõi minden jogorvoslati lehetõséget kimerítenek, hogy hátráltassák a beruházást.
A 43 milliárdos költségtúllépés az elsõ szakasznál Demszky szerint jórészt az alagutak és az állomásszerkezetek megnövekedett vállalási áraiból adódott, de vannak olyan területek is, ahol jelentõs megtakarítást értek el. A fõpolgármester ilyennek nevezte a metrókocsi-beszerzést, a szerelvényeket végül 14 milliárddal olcsóbban vásároltak meg az eredeti számításokhoz képest.
Hagyó Miklós fõpolgármester-helyettes cáfolta, hogy menesztették volna Gulyás Lászlót, a DBR Metró Projektigazgatóság eddigi vezetõjét. Mint mondta, munkájára továbbra is számítanak, de a vissza nem térítendõ uniós támogatások miatt egy EU-s szakembert, Balogh Árpádot, a MÁV EU-s programigazgatóságának fõosztályvezetõjét nevezték ki a projektigazgatóság élére.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!