De mégis! Lehetne önálló gondolatunk is ennyi év után. Már csak azért is, mert a GKI által példaként felhozott brit National Health Service is állandó reformok alanya. Hol így, hol úgy alakította a brit döntéshozás az elmúlt ötven évben. Mert mindig is problémás volt a számukra. Végül, kifinomultabb lett, kétségtelenül. Ám ez önmagában nem indokolja, hogy modellként vegyük át. A regionális egészségügyi tanács amúgy is francia találmány. Szóval megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy önálló gondolataink legyenek.
Röviden arra térnék ki, hogy az egészségbiztosítás, bár egységes pénzalapként kezelik, mégsem egységes dolog. Számos összetevõjét kasszáknak nevezik. Van kórházi kassza, járóbeteg-szakellátási kassza, gyógyszerkassza - errõl hallunk legtöbbször - háziorvosi kassza, fogorvosi kassza, és így tovább. Ezek ugyanis kompakt rendszerek, amelyek éppen önazonosságuk miatt különülnek el más kasszáktól. Ha pedig ez így van, a több biztosításos modell értelmezését is finomíthatnánk. Nem szükséges a több biztosítás keretében mindent üzleti alapra helyezni. A kórházi ellátást finanszírozhatná a társadalombiztosítás. A gyógyszerellátást viszont lehetne üzleti biztosítókhoz rendelni. A baleseti ellátást kivehetnénk a többi közül, hogy üzleti alapra helyezzük, a többit azonban az állami egészségbiztosítási alapból finanszírozhatnánk. A fogászatot kiemelhetnénk a nagy kalapból, és az üzleti biztosítás hatókörébe adhatnánk, különösen annak protetikai részeit.
Szóval gondolkodnunk kellene! Nem hûbelebalázs módján másolni másokat. Remélhetjük, egyszer felismerjük lehetõségeinket, és elkerüljük a modellcsapdát, vagyis a nálunk ki nem próbált dolgok kritikátlan elfogadását. Mégha arra, egy messzirõl jött aktatáskás szakértõ sarkall is bennünket.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!