1. lap. �sszesen 2.
Napjainkban Ăşjra reneszánszát Ă©li a lassan második X-Ă©ben járĂł de mĂ©g mindig igen vonzĂł vonalvezetĂ©sĂ» Opel Calibra. 1989-ben azonban, a frankfurti autĂłszalonon mĂ©g a General Motors vezetõi sem gondoltak arra, hogy a mĂ©ltán nĂ©pszerĂ» Opel Manta utĂłdjának ilyen sikeres fogadtatása lesz. A számos ĂşjĂtással Ă©s a kezdetben mĂ©g kĂ©tfĂ©le benzines erõforrással ellátott Calibrák azonban az 1990-es szĂ©riagyártást követõen hamar gazdára találtak, köszönhetõen a rendkĂvĂĽl tetszetõs formavilágnak, Ă©s a gazdaságos fenntarthatĂłságnak, mely javarĂ©szt az „A" Vectra idõtállĂł öröksĂ©gĂ©nek volt köszönhetõ. A forma nem csak esztĂ©tikailag tetszetõs, hanem rendkĂvĂĽl áramvonalas is egyben, hiszen a mĂ©rnökök szĂ©lcsatornában törtĂ©nt tesztelĂ©seinek eredmĂ©nyekĂ©ppen mindössze 0,26 cw lĂ©gellenállási tĂ©nyezõvel bĂĽszkĂ©lkedhet, ami a 90-es Ă©vek elejĂ©n igen csak imponálĂł adatnak számĂtott. A cikkĂĽnkben bemutatott turbĂłs kivitel a Calibra csĂşcsmodelljĂ©nek számĂtott 1992 Ăłta, amikor is bevezettĂ©k a tĂpust.
PĂ©ter, a Calibra tulajdonosa idõt Ă©s anyagi javakat nem kĂmĂ©lve, minden bizonnyal szĂvĂ©t is beleĂ©pĂtette szeretett autĂłjába, ami valĂłszĂnĂ»leg egy laikus szemlĂ©lõdõnek is azonnal feltĂ»nik, hiszen a vĂ©geredmĂ©ny valami eszmĂ©letlenĂĽl jĂłl sikerĂĽlt.
De kezdjĂĽk a törtĂ©netet a legeslegelejĂ©n. A Calibrát tulajdonosa a leginkább bankjairĂłl Ă©s ĂłráirĂłl, valamint pedáns rendszeretetĂ©rõl hĂres svájci kantonok egyikĂ©bõl hozatta mĂ©g 2001-ben. Az autĂł elsõ tulajdonosa PĂ©terhez hasonlĂłan szintĂ©n nagyon vigyázhatott szemefĂ©nyĂ©re, hiszen nem tĂ©vedĂ©s kilomĂ©terĂłrájában mindössze 82.000 futott kilomĂ©ter volt. Ez minden bizonnyal valĂłs is lehet, hiszen Svájcban kicsit más az emberek erkölcsi Ă©rtĂ©k ĂtĂ©lete, azaz nem szeretik visszatekerni az autĂłk kilomĂ©terĂłráját, szemben itthoni társaikkal. TermĂ©szetesen jelenleg sincs agyonhasználva az autĂł, mivel átlagosan nĂ©zve mindössze 3.000 km-el növekedett Ă©vente ez az egyĂ©bkĂ©nt sem magas szám, Ăgy jelenleg 97.000 megtett km-nĂ©l jár a mutatĂł.
MiĂ©rt pont Calibra? Bizony erre a kĂ©rdĂ©sre is tipikus „Calibrás" válasz hangzott el, vagyis a forma, az Ă©k alak nagyon idõtállĂłnak bizonyul. A motorizáltságot forszĂrozva pedig az örök igazság hangzott el, amit már jĂłmagam is megtanultam, vagyis az autĂłbĂłl, amit szeretsz, mindig a lĂ©tezõ legerõsebbet vedd, hiszen az a legjobb tuning alap, Ăgy esett tehát a választás a Novascwartz TurbĂłra.
A gyárilag 150 KW-os, azaz közel 204 lĂłerõs töltõlevegõ hĂ»tõvel ellátott turbĂłs alapgĂ©p jelenleg a kifejezetten Opelekre szakosodott Mantzel tuning cĂ©gnek köszönhetõen kb. 260 lĂłerõvel, Ă©s TDi motorokat megszĂ©gyenĂtõ 390 NM nyomatĂ©kkal bĂĽszkĂ©lkedhet, de persze nem egyes fokozatban, hiszen azt gyárilag az Opel lekorlátozta a hajtásrendszer kĂmĂ©lĂ©se cĂ©ljábĂłl.
A chippet Ă©ppĂşgy, mint a motor teljesĂtmĂ©nyĂ©t görgõs padon dokumentálták Ă©s hitelesĂtettĂ©k.
A Mantzel-fĂ©le Phase I paramĂ©terei a cĂ©g belsõ informáciĂłi, Ăgy az egĂ©sz computer egy speciális mĂ»gyantával van kiöntve, lehetetlennĂ© tĂ©ve a másolást, az illetĂ©ktelen szemĂ©lyek számára. A nagyobb teljesĂtmĂ©nyhez persze magasabb hengerfejtömĂtĂ©s is dukál, amelyet meg is kapott az autĂł a fokozott igĂ©nybevĂ©tel miatt. A Calibra Ă©letre keltĂ©sĂ©rõl sem a gyári „lámpás" kulcs Ă©s nem is kártyás megoldás szolgál, hanem egy Honda S2000-es indĂtĂłgombja.
Az erõátvitelrõl pedig egy kevlár kuplung gondoskodik, mely jobb választás a mindenkor azonnal zárĂł szĂnteres társáénál, hiszen Ăgy mĂ©g városba is kĂ©nyelmesen használhatĂł, bár a tulajdonos beszámolĂłja szerint az araszolás a kevlárnak sem erõssĂ©ge. Az autĂł egyĂ©bkĂ©nt egy 60-as savállĂł kipufogĂł rendszerrel Ă©s egy DTM vĂ©gdobbal kommunikál a kĂĽlvilággal.
Ezek után a futĂłmĂ» sem maradhatott parlagon, hiszen a legkemĂ©nyebb sárga Koni gátlĂłk Ă©s rugĂłk váltották fel a gyári alkatrĂ©szeket, ez a mĂłdosĂtás fõleg versenypályán Ă©rezteti jĂłtĂ©kony hatását.
TermĂ©szetesen a kötelezõ ĂĽltetĂ©s is megtörtĂ©nt, hiszen elõl 80, hátul 60 milimĂ©terrel van közelebb a szent anyaföldhöz (az eredeti állapothoz kĂ©ppest), Ăgy egy tĂz forintost talán lapjával Ă©ppen be lehet csĂşsztatni a kerĂ©k Ă©s a doblemez közĂ©.
Továbbhaladva, az alufelni sem egy mindennapi darab, hanem egy külhonból rendelt Brock B1-es, amely elõl 8,5 J, hátul pedig 10 J széles. A méretes 17 colos felniken szintén méretes papucsok felszülnek, mégpedig elõl 215/40 R17, hátul pedig 245/35 R17-es.
|< Kezdďż˝
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utolsďż˝ >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!