Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
FIGYELEM! MENETREND MÓDOSÍTÁS!
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leváltható
Elindult az utastájékoztató-rendszer tesztüzeme a szegedi megállókban
Magazin
Uccai dumák
Ma már tudom, szeretnék olyan lenni
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Példátlan, 27,5 millió dolláros áron cserélt gazdát egy Ferrari Kaliforniában
Cikkek Cikkek
Brahms-zongoraverseny Frankl Péterrel
Munkatársunktól   2000 December 04, Monday  

December 4-én, hétfõn este fél 8-kor a Szegedi Nemzeti Színházban a Filharmónia Vaszy-bérletsorozatában Lukács Ervin vezényletével a Szegedi Szimfonikus Zenekar ad koncertet.
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF

A szezonnyitó Verdi-Requiem után a Szegedi Szimfonikus Zenekar állandó vendégkarmesterének, a Kossuth-díjas Lukács Ervinnek a mai már a második koncertje ebben az évadban. Ha emlékezetem nem csal, Beethoven elementáris erejű I. szimfóniáját - amit épp kétszáz éve, 1800 áprilisában mutattak be a bécsi operaházban - meglehetősen régen játszotta a zenekar. A bécsi udvarban roppant népszerű olasz költő és librettista, Pietro Metastasio szövegére (Achille in Sciro) írt "Ah! perfido" című mutatós hangversenyáriát a fiatal szoprán, Cserna Ildikó előadásában hallhatjuk.

Idén tavasszal a konzervatóriumban szegedi születésű kollégája, Sebők György emlékére már nagy sikerű jótékonysági koncertet adott a zsinagóga felújítása javára a Londonban élő Frankl Péter (képünkün). A neves zongoraművész akkor találkozott régi barátjával, az ugyancsak Szegeden próbáló Lukács Ervinnel. A helyi zenei élet irányítói rögtön lázas szervezkedésbe kezdtek, hogy kihasználva a lélektanilag kedvező pillanatot, a két kitűnő muzsikust közös szegedi fellépésre bírják. Ennek eredményeként hangzik el ma este Brahms szimfonikus jellegű, monumentális, négytételes B-dúr zongoraversenye, amelynek ősbemutatóját 1881 novemberében Erkel Sándor vezényletével és a szerző zongorajátékával Pesten tartották.

A ma esti szólistát, Frankl Pétert a zenebarátok számára aligha kell bemutatni. Világjáró művészként a legnevesebb zenekarok és a legnagyobb karmesterek állandó partnere. Amikor nemrégiben arról kérdeztem, mit tart a legfontosabbnak abból, amit a budapesti zeneakadémia hallgatójaként kapott, így válaszolt: "Azt a fantasztikus tradíciót, amit Liszt, majd Bartók munkássága alapozott meg. Kisgyermek koromban én még hallottam Dohnányi Ernőt is zongorázni. A magyar népzenét Kodály Zoltán, a zenetörténetet Szabolcsi Bence és Molnár Antal tanította nekünk. Zongorázni Hernádi Lajosnál tanultam, aki Bartók, Dohnányi és Artur Schnabel növendéke volt. Mint minden magyar muzsikus, én is szívesen említem, hogy Weiner Leóhoz jártam kamarazenére. Doráti Antaltól Solti Györgyig sok nagy magyar karmester esküszik rá, hogy a legtöbbet Weinertől tanulták, aki nem volt ideális pedagógus, de valahogy megtanított bennünket a zene értelmére. Arra, hogy kell gondolkodni a muzsikáról, hogyan lehet a hangok mögé nézni. Ma is mindig Weiner jut eszembe, ha azokat a darabokat játszom, amelyeket nála tanultam meg. Óriási szerencsém volt, hogy ilyen nagy egyéniségek tanítványa lehettem." Hogy melyik korszak, illetve melyik komponista áll a legközelebb a szívéhez? Frankl Péter erre Mozart, Beethoven és Schubert nevét említi, valamint Schumannt, akit szerinte Magyarországon máig nem becsülnek eléggé. A nemrégiben elhunyt Sebők Györgyhöz hasonlóan ő elismert zenepedagógus, amikor azt kérdem, miért tartja fontosnak a tanítást, a következőket válaszolja: "Tizenkét évvel ezelőtt egyéves vendégprofesszori meghívással kezdtem tanítani Connecticutban, a Yale egyetemen. Azóta is ott oktatok. Azelőtt legfeljebb egy-egy mesterkurzust tartottam, vagy nagy unszolásra egy-két magánórát adtam. Sohasem akartam komolyan tanítani, mert úgy éreztem, nincs hozzá türelmem. Ráadásul mindig bíráltam korunk zenei interpretálását, mert az volt az érzésem, hogy egyre inkább tudományosan közelednek a zenéhez, amit én a legérzékenyebb, legemocionálisabb művészetnek tartok. Rájöttem, ha csak panaszkodom, azzal nem teszek az ügy érdekében semmit, ezért úgy döntöttem, át kell adnom a hitemet a fiatalabb generációknak. Még akkor is, ha tudom, ez csak egy csöpp a tengerben."

Hollósi Zsolt

2000. december 4.


A szezonnyitó Verdi-Requiem után a Szegedi Szimfonikus Zenekar állandó vendégkarmesterének, a Kossuth-díjas Lukács Ervinnek a mai már a második koncertje ebben az évadban. Ha emlékezetem nem csal, Beethoven elementáris erejű I. szimfóniáját - amit épp kétszáz éve, 1800 áprilisában mutattak be a bécsi operaházban - meglehetősen régen játszotta a zenekar. A bécsi udvarban roppant népszerű olasz költő és librettista, Pietro Metastasio szövegére (Achille in Sciro) írt "Ah! perfido" című mutatós hangversenyáriát a fiatal szoprán, Cserna Ildikó előadásában hallhatjuk.

Idén tavasszal a konzervatóriumban szegedi születésű kollégája, Sebők György emlékére már nagy sikerű jótékonysági koncertet adott a zsinagóga felújítása javára a Londonban élő Frankl Péter (képünkün). A neves zongoraművész akkor találkozott régi barátjával, az ugyancsak Szegeden próbáló Lukács Ervinnel. A helyi zenei élet irányítói rögtön lázas szervezkedésbe kezdtek, hogy kihasználva a lélektanilag kedvező pillanatot, a két kitűnő muzsikust közös szegedi fellépésre bírják. Ennek eredményeként hangzik el ma este Brahms szimfonikus jellegű, monumentális, négytételes B-dúr zongoraversenye, amelynek ősbemutatóját 1881 novemberében Erkel Sándor vezényletével és a szerző zongorajátékával Pesten tartották.

A ma esti szólistát, Frankl Pétert a zenebarátok számára aligha kell bemutatni. Világjáró művészként a legnevesebb zenekarok és a legnagyobb karmesterek állandó partnere. Amikor nemrégiben arról kérdeztem, mit tart a legfontosabbnak abból, amit a budapesti zeneakadémia hallgatójaként kapott, így válaszolt: "Azt a fantasztikus tradíciót, amit Liszt, majd Bartók munkássága alapozott meg. Kisgyermek koromban én még hallottam Dohnányi Ernőt is zongorázni. A magyar népzenét Kodály Zoltán, a zenetörténetet Szabolcsi Bence és Molnár Antal tanította nekünk. Zongorázni Hernádi Lajosnál tanultam, aki Bartók, Dohnányi és Artur Schnabel növendéke volt. Mint minden magyar muzsikus, én is szívesen említem, hogy Weiner Leóhoz jártam kamarazenére. Doráti Antaltól Solti Györgyig sok nagy magyar karmester esküszik rá, hogy a legtöbbet Weinertől tanulták, aki nem volt ideális pedagógus, de valahogy megtanított bennünket a zene értelmére. Arra, hogy kell gondolkodni a muzsikáról, hogyan lehet a hangok mögé nézni. Ma is mindig Weiner jut eszembe, ha azokat a darabokat játszom, amelyeket nála tanultam meg. Óriási szerencsém volt, hogy ilyen nagy egyéniségek tanítványa lehettem." Hogy melyik korszak, illetve melyik komponista áll a legközelebb a szívéhez? Frankl Péter erre Mozart, Beethoven és Schubert nevét említi, valamint Schumannt, akit szerinte Magyarországon máig nem becsülnek eléggé. A nemrégiben elhunyt Sebők Györgyhöz hasonlóan ő elismert zenepedagógus, amikor azt kérdem, miért tartja fontosnak a tanítást, a következőket válaszolja: "Tizenkét évvel ezelőtt egyéves vendégprofesszori meghívással kezdtem tanítani Connecticutban, a Yale egyetemen. Azóta is ott oktatok. Azelőtt legfeljebb egy-egy mesterkurzust tartottam, vagy nagy unszolásra egy-két magánórát adtam. Sohasem akartam komolyan tanítani, mert úgy éreztem, nincs hozzá türelmem. Ráadásul mindig bíráltam korunk zenei interpretálását, mert az volt az érzésem, hogy egyre inkább tudományosan közelednek a zenéhez, amit én a legérzékenyebb, legemocionálisabb művészetnek tartok. Rájöttem, ha csak panaszkodom, azzal nem teszek az ügy érdekében semmit, ezért úgy döntöttem, át kell adnom a hitemet a fiatalabb generációknak. Még akkor is, ha tudom, ez csak egy csöpp a tengerben."

Hollósi Zsolt

2000. december 4.

Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player