(MTI) - A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) szerint az áprilisi választáson induló jelölteknek, jelölõszervezeteknek nem kell az aláírásgyûjtést bejelenteniük a hatóságnál, de a kampánycélú adatkezelést nyilvántartásba kell vetetniük.
Adatvédelmi szempontból az országgyûlési választás és a kampány kiemelt jelentõségû, hiszen rövid idõ alatt több millió választópolgár személyes adata kerül pártok, jelölõ szervezetek és jelöltek kezelésébe - áll a NAIH elnöke, Péterfalvi Attila által aláírt, az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményben. A választási adatkezelések vizsgálata során a hatóságnak szem elõtt kell tartania a polgárok személyes adatainak védelmét, de tekintettel kell lennie arra is, hogy a pártoknak, jelölõ szervezeteknek méltányolható érdekük fûzõdik az adatok kezeléséhez - írta.
Emlékeztetett arra, hogy a tavaly elfogadott új választási eljárási törvény (Ve.) jelentõsen átalakította a jelöltállítás szabályait és nagyban csökkentette a visszaélések lehetõségét. Újdonság, hogy egy választópolgár több jelöltet is ajánlhat, és a korábbinál kevesebb ajánlás szükséges az induláshoz, ezzel csökkent az aláírásgyûjtés tétje, ezért a hatóság reményei szerint csökkeni fognak a visszaélések.
A másik változás, hogy az ajánlószelvényeket ajánlóívek váltották fel. Az illetékes választási iroda valamennyi ajánlóíven feltünteti a jelöltként indulni szándékozó választópolgárral kapcsolatos adatokat, sorszámmal és hitelesítõ bélyegzõlenyomattal látja el, az íven pedig fel kell tüntetni az ajánlást gyûjtõ személy nevét és aláírását is. Ez garantálja, hogy az ajánlások gyûjtése nyomon követhetõ legyen, és a visszaélések felderítése érdekében utólag is azonosítani lehet a gyûjtõt.
Új szabály, hogy a jelölt bejelentésekor az összes kiadott ajánlóívet le kell adni az illetékes választási irodának, ezáltal elkerülhetõvé válik, hogy a személyes adatokat az érintett tudta és hozzájárulása nélkül más célra felhasználják.
Mivel a választási szerveknél minden, a személyes adatok kezelése szempontjából jelentõséggel bíró információ megtalálható, az ajánlásgyûjtõ ívek vezetése és leadása pedig szigorú számadás szerint történik, ráadásul a visszaélések miatt a választási szervekhez lehet jogorvoslatért fordulni, a NAIH szerint nem kell az adatkezelés nyilvántartásba vételét kérelmezniük a jelölteknek, jelölõ szervezeteknek.
A hivatal szerint ugyanis ha - a korábbi évekhez hasonlóan - nyilvántartásba kellene vetetniük magukat az ajánlást gyûjtõknek, azzal - az új elõírások miatt - duplikált adatbázis jönne létre, és csak növelné a jelöltként indulni szándékozók adminisztrációs terheit. Ugyanakkor az ajánlások gyûjtésének elõkészítésével összefüggõ adatkezeléseket - például az elõzetes, telefonos idõpont-egyeztetéseket - nyilvántartásba kell vetetni.
Péterfalvi Attila felhívta a figyelmet arra, hogy az ajánlásokat gyûjtõk a választópolgárok magánszférájának maximális tiszteletben tartásával járjanak el, nem megengedett az ajánlóívek másolása, az ajánló személye pedig nem hozható nyilvánosságra. Emellett a NAIH elnöke szerint célszerû lenne, ha a gyûjtésben részt vevõk igazolni tudnák a személyazonosságukat, a jelöltként indulni szándékozók és jelölõ szervezetek pedig naprakész adatbázist vezetnének az ajánlásgyûjtésben közremûködõkrõl. A választópolgárok figyelmét pedig arra hívta fel a hivatal, ne írjanak alá olyan ívet, amelyen nem szerepel sorszám és pecsét, illetve nincs rajta az ajánlást gyûjtõ neve és aláírása.
Emlékeztetett arra, hogy az új Ve. szerint a választópolgárok - összhangban információs önrendelkezési jogukkal - jogosultak megtiltani, hogy a választási szervek kiadják a jelölteknek és a jelölõ szervezeteknek az adataikat.
A jelöltek, jelölõ szervezetek a kampány során a nyilvános terjesztésû telefonkönyvbõl csak azoknak az elõfizetõknek a telefonszámát hívhatják fel, akik hozzájárultak a közzétételéhez, és nem zárták ki a közvetlen megkeresést. Ehhez kizárólag a legfrissebb telefonkönyv, elektronikus adattár használható fel. A telefonkönyvben szereplõ lakcímadatok kampánycélú hasznosítását ugyanakkor nem tartja megengedhetõnek a hatóság.
Az automatizált telefonhívásokkal kapcsolatban a hivatal álláspontja az, hogy a számképzés elvén mûködõ módszer nem elfogadható, ugyanakkor a nyilvános telefonszám-adatbázison alapuló automatikus hívásrendszer alkalmazható. A magánszféra védelme érdekében azonban biztosítani kell a hívások megszakíthatóságát - tette hozzá.
Kampányanyagot csak akkor lehet a választópolgárhoz eljuttatni mobiltelefonszámának vagy e-mail címének felhasználásával, ha az érintett kifejezetten hozzájárult.
Péterfalvi Attila kiemelte: a jelöltek, jelölõszervezetek kötelesek a kampány céljából folytatott adatkezelés nyilvántartásba vételét kérelmezni a hatóságnál. Az adatkezelés enélkül nem kezdhetõ meg.
Jogellenes az egyéni vállalkozók adatait tartalmazó adatbázisokat és nyilvános szakértõi névjegyzékeket (például könyvviteli szolgáltatást végzõk nyilvántartását) kampánycélra felhasználni - hívta fel a figyelmet a hatóság elnöke.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!