(MTI) - KĂ©t Ă©vvel ezelõtt, 2012. február 3-án reggel 6 Ăłrakor állt le 66 Ă©v mĂ»ködĂ©s után a MalĂ©v. A nemzeti lĂ©gitársaság utolsĂł járata, az MA745-ös Helsinkibõl háromnegyed tĂzkor landolt Budapesten. A cĂ©g felszámolása azĂłta sem fejezõdött be, Ăşj lĂ©gitársaság pedig nem indult helyette, bár erre voltak prĂłbálkozások.
    A leállás közvetlen elõzmĂ©nye az volt, hogy 2012. január 9-Ă©n az EurĂłpai Bizottság a MalĂ©v számára nyĂşjtott állami támogatás visszafizettetĂ©sĂ©re szĂłlĂtotta fel Magyarországot. Az EurĂłpai UniĂł brĂĽsszeli vĂ©grehajtĂł testĂĽlete megállapĂtotta, hogy a nemzeti lĂ©gitársaság számára 2007 Ă©s 2010 között a privatizáciĂłval Ă©s a visszaállamosĂtással összefĂĽggĂ©sben nyĂşjtott finanszĂrozás jogellenes állami támogatásnak minõsĂĽl, mivel a MalĂ©v nem volt kĂ©pes ilyen finanszĂrozáshoz jutni a piacrĂłl a magyar hatĂłságok által nyĂşjtott feltĂ©telek mellett.
    A kormány többször jelezte: elkötelezett a nemzeti lĂ©gitársaság mellett, majd miután a lĂ©gicĂ©g finanszĂrozása ellehetetlenĂĽlt, a kormány a lĂ©gitársaságot stratĂ©giailag kiemelt jelentõsĂ©gĂ» gazdálkodĂł szervezetnek minõsĂtette. A csõdtörvĂ©ny szerint a kormányrendelet kihirdetĂ©sĂ©tõl kezdve a hitelezõk csõdeljárást nem kezdemĂ©nyezhettek a MalĂ©v ellen.
    Február 2-án, egy nappal a leállás elõtt, a Fõvárosi BĂrĂłság rendkĂvĂĽli moratĂłriumrĂłl Ă©s rendkĂvĂĽli vagyonfelĂĽgyelõ kirendelĂ©sĂ©rõl döntött. Másnap reggel 6 Ăłrakor sajtĂłközlemĂ©nyben jelentette be a MalĂ©v, hogy a kár minimalizálása Ă©rdekĂ©ben leállt a lĂ©gitársaság. Limburger LĂłránt vezĂ©rigazgatĂł azt mondta, a szolgáltatĂł partnerek egyik naprĂłl a másikra elkezdtĂ©k elõre kĂ©rni az általuk nyĂşjtott szolgáltatások kifizetĂ©sĂ©t. Ez olyan mĂ©rtĂ©kben gyorsĂtotta fel a pĂ©nzkiáramlást, hogy tarthatatlanná vált a lĂ©gitársaság helyzete.
    A MalĂ©v utolsĂł járata az MA745-ös járatszámĂş Helsinki-Budapest Ăştvonalat repĂĽlõ Boeing 737-es volt. A közelkörzeti lĂ©giirányĂtástĂłl a landolás elõtt a pilĂłta "az utolsĂł MalĂ©v járat" nevĂ©ben megköszönte a több Ă©vtizednyi közös munkát.
    A flotta gerincét adó 18 darab Boeing 737 Next Generation gépbõl 14-et, a "fekete sereget" még aznap este Shannonba, a gépek tulajdonosának, a International Lease Finance Corporation (ILFC) európai bázisára repülték. Budapestrõl a HA-LOB lajstromú 737-7Q8-as szállt fel utolsóként február 17-én; ez a gép volt 2003-ban az elsõ Next Generation Boeing, amely Budapestre érkezett.
    A MalĂ©v leállása elõtt egy másik tĂpus, a Bombardier Q400 Dash 8-as is rĂ©sze volt a flottának, nĂ©gy szolgált belõlĂĽk. A repĂĽlõk közĂĽl kettõ február 10-Ă©n repĂĽlt Torp-Sandefjordba, egy akkor mĂ©g Innsbruckban volt javĂtáson. A leállás elõtt szolgálatban lĂ©võ flotta utolsĂł gĂ©pĂ©t, amely szintĂ©n egy Q400-as volt, Leposa Attila Ă©s Leposa Edina - apa Ă©s lánya - repĂĽlte Torpba.
    Mára egyetlen MalĂ©v-festĂ©sĂ» gĂ©p maradt a repĂĽlõtĂ©ren: a MalĂ©v Express szĂneiben repĂĽlõ CRJ200-as, amelyre folyamatosan prĂłbálnak vevõt találni. Novemberig egy másik tĂpus, a hosszĂş távĂş járatokat teljesĂtõ Boeing 767-200-as is az elõtĂ©ren volt, de Ăşj tulajdonosa kiszereltette belõle az összes Ă©rtĂ©kesĂthetõ mĂ»szert, majd hajtĂłmĂ»vek, orrkĂşp Ă©s fĂĽggõleges vezĂ©rsĂk nĂ©lkĂĽl tavaly novemberben átvontatták az irányĂtĂł torony mögötti fĂĽves terĂĽletre; a tĂ»zoltĂłk használják majd mentĂ©si gyakorlatokra.
    Bár Orbán Viktor miniszterelnök február 3-án azt mondta, nem lehetetlen az Ăşjraindulás, azĂłta nem jött lĂ©tre Ăşjabb nemzeti lĂ©gitársaság, noha civil kezdemĂ©nyezĂ©sek voltak erre. SĂłlyam Hungarian Airways nĂ©ven indĂtott lĂ©gitársaságot VágĂł JĂłzsef kĂ©t ĂĽzlettársával, Lucsik Jánossal Ă©s Hurtyák RĂłberttel egyĂĽtt. Bár a tervekben szĂ©lestörzsĂ» gĂ©pek is szerepeltek, a lĂ©gitársaság soha nem szállĂtott utasokat. Budapestre Ă©rkezett egy általuk bĂ©relt Boeing 737-500-as augusztus 18-án a SĂłlyom szĂneiben, de nem sokkal kĂ©sõbb a gĂ©p visszarepĂĽlt ĂŤrországba. VágĂł JĂłzsef oktĂłberben is azt nyilatkozta, hogy mĂ©g abban az Ă©vben felszállnak, de nem sikerĂĽlt tõkeerõs befektetõt találni, Ăgy azĂłta sem indult el a társaság egyetlen gĂ©pe sem.
    A leállást követõen a kormány vizsgálĂłbizottságot hozott lĂ©tre, amely a MalĂ©v privatizálását, majd visszaállamosĂtását vizsgálta. A 2002-2010 közötti idõszakot vizsgálĂł testĂĽlet megállapĂtásai között egyebek mellett az is szerepel, hogy az "elõnytelen privatizáciĂł, a csalárd mĂłdon megkötött finanszĂrozási szerzõdĂ©sek Ă©s a három Ă©ven keresztĂĽl folytatott rablĂłgazdálkodás pĂ©nzĂĽgyileg teljesen tönkretette a MalĂ©vot, önállĂł mĂ»ködĂ©sĂ©t pedig gyakorlatilag ellehetetlenĂtette".
    A Nemzetgazdasági MinisztĂ©rium korábbi közlĂ©se szerint a lĂ©gitársaság a központi költsĂ©gvetĂ©s bevĂ©teleihez közvetlen Ă©s közvetett mĂłdon Ă©vi mintegy 70 milliárd forinttal járult hozzá. Döntõ rĂ©szben kĂĽlföldrõl származĂł árbevĂ©telei miatt az ország egyik legjelentõsebb exportõre, a Budapest Airport forgalmának 40 százalĂ©kát biztosĂtotta. A MalĂ©v közel 3 milliĂł utast szállĂtott Ă©vente 23 ezer járatpáron Ă©s 45 városba repĂĽlt közvetlenĂĽl.
    A Fõvárosi TörvĂ©nyszĂ©k 2013. decemberĂ©ben meghosszabbĂtotta a MalĂ©v felszámolásának határidejĂ©t 2013. december 31-rõl 2014. jĂşnius 30-ra. A legutĂłbbi tendereknĂ©l mind a balatonlellei ĂĽdĂĽlõingatlanra, mind az egyebekre kiĂrt pályázatok eredmĂ©nytelenĂĽl zárultak, Ăgy ezeket Ăşjra meghirdetik. Decemberig több mint ezren a volt munkavállalĂłk közĂĽl mĂ©g mindig nem kapták meg az elbocsátásuk után járĂł vĂ©gkielĂ©gĂtĂ©sĂĽket.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!