Megtalálták a Kazanyban lezuhant repülõgép hangrögzítõjét
MTI
2013 November 20, Wednesday
(MTI) - Megtalálták az oroszországi Kazanyban lezuhant Boeing-737-500-as repülõgép hangrögzítõ berendezését, amely a földhöz csapódáskor kiesett a gép egyik fekete dobozából - közölte szerdán a moszkvai Államközi Légügyi Bizottság (MAK) képviselõje.
|
(MTI) - Megtalálták az oroszországi Kazanyban lezuhant Boeing-737-500-as repülõgép hangrögzítõ berendezését, amely a földhöz csapódáskor kiesett a gép egyik fekete dobozából - közölte szerdán a moszkvai Államközi Légügyi Bizottság (MAK) képviselõje.
A pilótafülkében lezajlott beszélgetések vizsgálata így csak ezután kezdõdhet meg, a repülési adatokat megõrzõ másik készülék adatainak elemzésébõl azonban egyértelmûnek tûnik, hogy pilótahiba okozta az 50 ember halálát okozó vasárnapi szerencsétlenséget. Az utasszállító gép egyik pilótája a repülõtér elsõ megközelítésekor csak annyit közölt a kazanyi nemzetközi repülõtér légiirányításával, hogy érkezésük szöge "nem alkalmas a leszállásra", ezért átstartol. A MAK szakembereinek eddigi vizsgálata szerint ezután kikapcsolták a robotpilótát, a gép irányítását a másodpilóta vette át, de túl meredeken próbálta újra felemelni a gépet, amely emiatt vészesen veszített a sebességébõl. Ekkor azzal próbálkozott, hogy meredeken leengedi a gép orrát, de a 700 méteres magasságban lévõ Boeing átbillent, és a zuhanásból már nem sikerült visszahozni - írta a Kommerszant címû napilap internetes változata. Az Államközi Repülési Bizottságnál elmondták, hogy a másodpilóta a szokásos eljárásnak megfelelõen kezdte el az átstartolást. Ám a túl meredek emelkedés miatt a gép orra a Boeing-737-500-as típus számára határértéknek számító 25 fokos állásszögbe jutott, a megváltozott légellenállás miatt a hajtómûvek mûködésében zavar állt be és a gép veszélyesen süllyedni kezdett. A bekövetkezett jelentõs sebességvesztés azzal fenyegetett, hogy a gép úgynevezett dugóhúzóba kerül. A másodpilóta ezért nyomta le a gép orrát. A MAK szakembereinek eddigi megállapításai szerint a tragédiát a pilóta túlzott igyekezete okozta: mivel az ilyenkor szokásos eljárás helyett nem horizontális irányba próbálta állítani a gépet - csak kissé csökkentve a magasságot -, hanem meredek süllyedésbe vitte a gépet, amely így a feketedoboz adatrögzítõje szerint mínusz 75 fokos szögbe fordult. A zuhanás 20 másodpercig tartott, a gép 450 kilométer/órás sebességgel csapódott a földbe. A MAK-nál azt is feltételezik, hogy a repülõ az elsõ landolásnál vagy a robotpilóta mûszaki hibája miatt nem állt rá a leszálláshoz szükséges siklópályára, vagy a pilótáknak tûnt úgy, hogy nem a megfelelõ szögben érik el a leszállópályát, ezért döntöttek az átstartolás mellett. A Kommerszant által megkérdezett repülési szakemberek nem tudtak teljes magyarázatot adni a történtekre. Csak abban biztosak, hogy a pilóták felkészültsége nem volt elegendõ a Boeing-737-500-as típusú gép irányításához. Rusztem Szalihov parancsnok és Viktor Gucul másodpilóta navigátorként és fedélzeti mérnökként dolgoztak korábban, s csak néhány évvel ezelõtt képezték át õket pilótának.
|
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!