Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Vízilabda ob I - Molnár Tamásék Diapolo Szeged VE néven folytatják
Választás 2014 – Bajnai: áprilisban hosszú távra eldõl, az ország merre halad tovább
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
FIGYELEM! MENETREND MÓDOSÍTÁS!
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leváltható
Magazin
Uccai dumák
Madagaszkár
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Hihetetlen: Audi A4 Avantból rozsdás konzervdoboz
Tudósok és tanítók Tudósok és tanítók
Dobozy Attila, a Bõrgyógyászati Klinika vezetõje
Árvai Mara   2004 March 24, Wednesday  
Image
A betegeknek joguk van a különböző lehetőségek között választani, saját sorsukról dönteni, nekünk pedig kötelességünk szempontjaikat a legmesszebbmenően figyelembe venni. Érvelhetünk, vitatkozhatunk, de a döntés joga őket illeti.
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF


Milyennek voltak az egyetemi évek?
Abban biztos voltam, hogy orvos szeretnék lenni, de nem tudtam, hogy ez mit jelent. Nem tudtam elképzelni és elõzetesen eltervezni az egyetemi éveket. Valójában az egészrõl fogalmam sem volt. Példának okáért számomra itt derült ki, hogy az egyetemen nem kell napról-napra tanulni, itt nem fognak rendszeresen kérdezni, hanem majd egyszer el kell mennem vizsgázni, és akkor minõsítik a félévi munkám eredményét. Az egyetemi évek nem okoztak csalódást, szerettem egyetemista lenni. Már másodéves koromban felvettek az Élettani Intézetbe Tudományos Diákköri hallgatónak, és egészen a diploma megszerzéséig az idõm nagyobb részét ott töltöttem, és nem az iskolába jártam. Ezt talán nem helyes bevallani, de így volt. Ez idõ alatt írtam négy pályamunkát, három dolgozatnak voltam a társszerzõje, és igen jól éreztem magam. Azt követõen töltöttem egy kicsit kevesebb idõt az intézetben, amikor felvettek a vegyészkarra, melynek elsõ két évét párhuzamosan végeztem az orvoskarral.

Miért jelentkezett a vegyészkarra?
Akkorra már úgy gondoltam, hogy kutatóorvos szeretnék lenni. Ez közel 40 évvel ezelõtt történt, amikor a biológia leggyorsabban fejlõdõ, legkorszerûbb ága az élõ szervezetek molekuláris szintû mûködésének tanulmányozása, a biokémia volt. Úgy gondoltam, hogyha ezt jól akarom tudni, akkor meg kell tanulnom ennek kémiai alapjait is.

Úgy tûnik, hogy pályája az egyetem elkezdése után nyílegyenesen ívelt felfelé!
Az élet hozta így. Azzal kezdõdött, hogy egy gyakorlatvezetõm diákkörösnek hívott, majd a Mikrobiológiai Intézetben kezdtem dolgozni, ahonnan a gyógyítás iránti vágy (talán Potoczky doktor példája is) visszacsábított a gyakorló orvosi pályára. Ezek után lettem bõrgyógyász. Végigjártam az egyetemi szamárlétrát, 1986-ban egyetemi tanár, késõbb pedig egyetemi vezetõ lettem. Pedig nem mindig így képzeltem el a pályámat, pl. sokáig Székesfehérvárra készültem.

Miért?
Székesfehérvár az ország egyik legkellemesebb városa. Közel van a Balaton, és alig 60 km-re a fõváros. Ma már azt is mondhatnám, hogy Bécs sincs messze, de ez a 60 -as években nem számított. Szóval nagyszerû helyen van, szép környezetben, a Dunántúl közepén. Nagyon vonzó hely.

Sûrûn járhat Fehérvárra!
Érdekes módon, nem. De néhányszor már voltam. Sõt, igazság szerint az életemben volt egy pillanat, amikor felmerült, hogy egy ottani fõorvosi állást megpályázzak. Aztán inkább az egyetemi karriert választottam.

Beszélgessünk kicsit errõl az egyetemi karrierrõl!
Azt gondolom, hogy alapvetõen bõrgyógyász, klinikus vagyok. Szerencsére az élet úgy hozta, hogy ezt taníthatom is, amit nagyon szeretek, és nagyon szívesen csinálok. Úgy hiszem, aki szereti a szakmáját, az szívesen tanítja is. Mivel ennek a szakmának az összefüggései is nagyon érdekelnek, a bõrgyógyászattal kapcsolatban kutatómunkát is végzek. Ezt nem tekintem három tevékenységnek. A fõ motívum az, hogy szívesen és lelkesen vagyok klinikus, a képzettségem a bõrgyógyászatra vonatkozik, így nagyon szívesen vagyok bõrgyógyász. Egyetemi körülmények között ez a pálya magába foglalja az orvosi, a tanári és a kutatói tevékenységet is. Nem hiszem, hogy ezeket szét lehetne választani.

Tanárként mi a legfontosabb dolog, amit át akar adni a tanítványainak, leendõ kollegáinak?
Az egyik az, hogy nagyon alaposan tanulják meg a szakmát. Enélkül nem lehet sikeresen és eredményesen tevékenykedni. Másodsorban pedig arra szeretném rávenni a kollégáimat - nemcsak bõrgyógyászként, hanem általában orvosként is --, hogy azért legyenek orvosok, hogy betegeiken segítsenek. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy elképzeléseinket és javaslatainkat rá kellene erõltetnünk a betegeinkre. Joguk van a különbözõ lehetõségek között választani, saját sorsukról dönteni, nekünk pedig kötelességünk szempontjaikat a legmesszebbmenõen figyelembe venni. Érvelhetünk, vitatkozhatunk, de a döntés joga õket illeti.



Árvai Mara




Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player