Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Bõrgyógyászati távkonzultációs rendszert fejlesztettek Szegeden
Vízilabda ob I - Molnár Tamásék Diapolo Szeged VE néven folytatják
Színházi világnapi programok Szegeden
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Balett és fantasztikus vígjáték a Szegedi Nemzeti Színház márciusi mûsorán
Magazin
Uccai dumák
Van ilyen
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Nagyon menõ: 570 lóerõs Lambóval jár suliba egy 15 éves lány
Tudósok és tanítók Tudósok és tanítók
Berta Árpád, a Bölcsészettudományi Kar dékánja
Árvai Mara   2004 March 18, Thursday  
Image
Ez egy nagy kar, tele színes egyéniségekkel. Úgy szeretnék itt dékán lenni, hogy amikor már nem vagyok dékán, akkor ne kelljen a folyosón elfordítanom a tekintetem, vagy ne lássak olyat, hogy nem szívesen vesznek észre.
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF

Milyen volt a gyermekkora?
Nagyon jó gyermekkorom volt. Hódmezõvásárhelyen születtem. A város Susán nevezetû külsõ részén laktunk, és 18 évet töltöttem egy házban, ami nem a miénk volt, hanem béreltük. Nem volt egy nagyon komfortos ház. Csak 14 - 15 éves koromra sikerült egy kis fürdõszobát kialakítani benne, tehát a víz is kint volt addig az udvaron, de hihetetlen varázsa volt. Hozzátartozott egy nagyon szép elõkert szõlõlugasokkal, amit nagyon szerettem ugyan, de sokkal jobban élveztem a hátsó udvart, mert öcsémmel reggeltõl - estig lehetett rúgni a port, kivéve azt az idõszakot, amikor el kellett mennünk iskolába. Nagyon nyugodt volt a gyermekkorom. Nem voltunk jó körülmények között, de éhezni sosem kellett. Mindig rendes ruhában jártam, és nagyon sok gyöngédséget és szeretetet kaptam otthon az öcsémmel együtt. Hosszú ideig anyukám mindig velünk volt, és amikor a gimnáziumba kerültem, akkor ment el elõször dolgozni adminisztratív munkakörbe. Apám is adminisztratív munkakörben dolgozott, és abból az egy fizetésbõl 14 éves koromig tudom, hogy nehéz volt megélni.

Van meghatározó emléke ebbõl az idõszakból?
Emlékszem arra, hogy nagyon sokat voltam édesanyámmal piacon. Õ nem azért alkudott, mint a törökök, hiszen e nélkül náluk nem is lehet vásárolni, hanem mert fontos volt, hogy 2 forint 50 fillérért, vagy 2 forintért veszi meg a kiló krumplit adott esetben. Volt egy hatósági húsbolt, ahol ellenõrzött, de nem minõségi húsokat árultak. Azt gondolom, hogy valami ok miatt az állat megsérült, például eltört a lába, akkor kényszervágás következett be. Itt korlátozták, hogy mennyi húshoz lehet jutni. Édesanyám olyan trükköket vetett be, hogy például télikabátot cserélt. Elment, vásárolt egy szürke kabátban mondjuk két kiló marhahúst, hazamentünk, felvett egy másik színû kabátot, és abban visszament. Ezek olyan élmények, amik nagyon beívódnak az emberbe. Ez tényleg azt jelzi, hogy egy eléggé szegény világ volt az, de lelkileg meg nagyon gazdag volt. Az nem igaz, hogy nem hallottam otthon hangos szót. De veszekedés sosem volt. Apró kis torzsalkodások esetleg. Az más kérdés, hogy az öcsémmel néha egymást jól elkalapáltuk, mert ez gyerekeknél elõfordul. Ezért szidalmat kaptunk is. Nem emlékszem arra például, egy esetet kivéve, hogy kikaptam volna, hogy fizikálisan bántottak volna. Egyszer igen, és így utólag visszagondolva rá, meg is érdemeltem. Bár csak a szülõi szempontokat figyelembe véve. Kiengedtek az utcára játszani, de nem lehetett elmenni, ott az árokparton kellett játszani. Velünk párhuzamosan volt egy nagyon forgalmas út, a Kutasi út, és egy idõsebb fiú, aki akkor lehetett olyan 12 - 13 éves, én meg olyan öt éves, felajánlotta, hogy biciklivel elvisz, és csinál egy nagy kört velem. Nem kértem otthon hozzá engedélyt, mert nem is kaptam volna. Kimentünk arra az útra, és ott laktak a keresztapámék, oda beszaladtam. Keresztapám azt mondta, hogy jaj de jó, hogy itt vagyok, rögtön felültet a motorra, és hazavisz engem. Kint az idõsebb fiú nem várt meg, és az volt az elsõ, hogy bement a szüleimhez, hogy engem elvitt oda. Keresztapámnak nem volt igazán érkezése engem feltenni a motorra, mert apám nem sokkal késõbb megérkezett, és akkor kikaptam rendesen. Az az emlékem maradt meg, hogy megyek elõtte hazafele, sírva, ríva, fáj a fenekem, mert a fenekemre vert, és valami komoly düh munkált bennem, mert úgy éreztem, hogy cserbenhagyott az az idõsebb fiú.

Szeretett iskolába járni?
Az iskolaidõszak olyan volt, hogy nem igazán sokat készültem. Szegény anyám panaszkodott mindig, hogy nekem sosincs házi feladatom. Ez úgy volt, hogy mindig az iskolában írtam meg, nagyon gyakran a tízperces szünetekben. Nem volt jó az az iskola, ahová jártam. Azt hiszem, hogy 13 általános iskola volt Hódmezõvásárhelyen, és úgy választották ki a szüleim, hogy a legközelebbibe menjek. Azt, hogy nem jó iskolába jártam, azt nem is tudtam. Csak akkor tudtam meg, amikor felvettek a Bethlen Gimnáziumba, orosz - angol nyelvi osztályba. Rájöttem elég hamar, hogy itt vért kell izzadni, szemben az általános iskolával. Ott a belvárosi iskolákba járó gyerekek kenterbe vertek. Az általános iskolában mindig jeleseket kaptam tanulás nélkül, itt bizony meg kellett küzdeni azért, hogy valahogy négyes fölé menjen az ember. Gimnáziumban sosem voltam kitûnõ, de olyan 4,6, 4,8 tizedeket sikerült elérnem. De ehhez iszonyatosan sokat kellett tanulnom. Harmadikos voltam, amikor az osztály jó tanulói közé tudtam küzdeni magamat. Valahogy fontos volt, hogy jó legyek, ne kelljen szégyenkeznem a többiek elõtt. A tanulmányi versenyek érdekeltek nagyon. A megyei döntõbe jutottam Ki miben tudósban, de ami igazán talán elindított a pályán az az volt, hogy az egyik tanárunk hihetetlen energiát fektetett abba, hogy nyelvet tanítson. Rengeteget gyakorlatozott velünk, országos középiskolai tanulmányi versenyen indultam orosz nyelvbõl, ahol harmadik lettem. Ez azt eredményezte, hogy mivel az elsõ tíznek nem kellett felvételiznie, ezért nem kellett felvételit tennem. Itt volt egy vargabetû az életemben, mert én eredetileg angol - német szakra szerettem volna menni az egyetemre, de mivel oroszból sikerült ez a tanulmányi verseny, úgy döntöttem, hogy akkor az orosz mindenképpen szakom lesz. Mellé nem az angolt, hanem inkább a németet választottam.

Milyenek voltak a tanárai? Volt kedvenc tanára?
Az általános iskolában nem voltak meghatározó tanáraink, gimnáziumban viszont igen. Nagyon jó osztályba is jártam. Az iskola igazgatója, Grezsa Ferenc a mi osztályunknak volt a magyar tanára. Nyelvtant és irodalmat tõle tanultunk, és akkor még nem tudtuk, hogy Grezsa milyen nagy tudós, csak azt tudtuk, hogy egy kitûnõ tanár. Halk szavú, de határozott. Akkortájt azt hiszem, hogy a Bethlen Gimnázium az egyik legjobb gimnázium volt a megyében. Grezsa Ferenc irányította, aki meghatározó tanáregyéniség volt, és rengeteget kaptam tõle. Szeretett engem. Nem tudtam megtanulni a verseket. Valahogy nem tudtam memorizálni. Mást tudtam, de verseket nem. Erre õ rájött, és nem nyaggatott. Egyszer világosan megmondta, hogy õ nem érti, ez miért van így, de tudomásul veszi, és sose kellett versbõl felelnem. Nagyon megértõ volt. Meghatározó volt számára Németh László. Volt egy összevont, harmad - negyedikesek számára tartott érettségi felkészítõ óra, melyet Németh László tartott saját munkásságáról. Akkor jöttünk rá mennyit is jelent Grezsa Ferencnek Németh László, mert könnyezve köszöntötte az órán nemzetünk nagy íróját. Ez egy fantasztikusan jó érettségi óra volt. Már nem emlékszem, mit húztam az érettségin, de azt sajnálom, hogy nem Németh Lászlót. Az érettségin is nagyvonalú volt Grezsa, mert nekem akkor tanulmányi versenyem volt, és bizony nem úgy készültem fel az érettségire, ahogy kellett volna. Sokat hiányozhattam igazgatói engedéllyel, szinte egész áprilisban. Közben az osztálytársaim kidolgozták a tételeket, azokat megkaptam, de hát nem én dolgoztam ki, és nehezebb egy idegen által kidolgozott tételt megtanulni. Úgyhogy Grezsa Ferenc sejthette, hogy majd lehetnek problémák az érettségin, és jó érzékkel, amikor elkezdtem felelni, rögtön kivitte a vizsgabiztost. Ezek után sikerült is az érettségim nagyon szépen mindenbõl ötösre. Nem vagyok biztos benne, hogy ennyire jó lett volna az eredményem, ha ott marad a biztos. Aztán jött egy katonaév, amit nem szerettem.

Miért, mi történt?
Ez egy nagyon szerencsétlen dolog volt, mert Hódmezõvásárhelyre került az összes elõfelvett bölcsész. Ez az én szülõvárosom. A helyõrségben lakóknak nem adtak eltávozást. Akik nem vásárhelyiek voltak, azok a katonai eskü után elég rendszeresen eltávozhattak. Ez azt jelentette, hogy pénteken délután összecsomagoltak, és hétfõ reggel hatra be kellett érkezniük. A vásárhelyiek ilyet nem kaphattak és nem is voltam egy jó katona. Szenvedtem nagyon a honvédségnél. Nem fizikailag volt nehéz, hanem lelkileg. Kint álltam az ötös õrhelyen, télen, ahova odalátszott az a ház, ahol laktunk. Ez rossz volt. Nem tudom, hogy a katonatársaim ezt hogyan élték meg, de bennem ez egy hihetetlenül rossz emlékeket hagyó év volt. Amikor elõször bejöttek a szüleim, akkor szabályosan sírtam. Nem értettem, hogy miért kell ott lenni. Egy szép hét volt mindössze, vagy inkább kettõ. Nem sokkal a leszerelés elõtt volt az 1970 - es árvíz. Minket felvittek Fehérgyarmatig, majdnem a szovjet, ukrán határra. Ahogy jött lefelé a Tisza, úgy jöttünk lefelé a folyó mellett, erõsítettük a gátat. Néha a falvakban rohamcsónakkal az utcákra bemenve embereket, állatokat, értékeket mentettünk ki. Óvodákban szálltunk meg. Nagyon csinos ovónénik hoztak nekünk finom ételeket. Ennek a két hétnek volt értelme. Olyan értelme is volt, hogy mivel az úgynevezett két éves állománnyal együtt voltunk, õk rögtön kaptak egy jutalomszabadságot. Elmehettek nyolc napra szabadságra, nekünk meg már olyan közel volt a leszerelés, hogy a miniszter úgy döntött, hogy hamarabb leszerelhetünk. Így már augusztus elején le lehetett szerelni, nem pedig augusztus 25 - én, pedig akkor kellett volna. Annyira rossz volt a katonaság, hogy mindent elkövettem, és sikeres voltam, hogy megússzam azt, hogy egyetem után visszavigyenek. Akkor ez még nyolc hónap lett volna, tisztképzõ, mert az egyetemistákat tisztnek kell kiképezni - gondolták akkor. Különféle úton - módon sikerült elintéznem, hogy nekem nem kellett elmennem Nyíregyházára, erre a tisztképzõre. Az egyik leghathatósabb segítséget az egyik volt gimnáziumi osztálytársamtól kaptam, aki egyszerû aktatologatóként dolgozott a hadkiegészítõ parancsnokságon, és olyan helyre találta eltenni a kartonomat, hogy azóta sem került elõ. Ez volt a segítség.



Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player